ادعای یک رسانه: نقل قول صداوسیما از یک مقام اسبق آمریکایی درباره نقش واکسن ایرانی در فروش واکسن خارجی تقلبی است

نقل قولی از فردی که مقام اسبق کاخ سفید خوانده شده است درباره نقش واکسن ایرانی در واردات واکسن خارجی از سوی یک رسانه فیکنیوز خوانده شده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه جامعه:  وبسایت روزآروز مدعی شده است که خبری تحت عنوان «واکسن ایرانی باعث شد زمینه واردات واکسن خارجی مهیا شود» فیک نیوز بوده و توسط یک رسانه متعلق به یکی از معاونین ستاد اجرایی که مالک واکسن برکست است تهیه شده.

در این گزارش آمده است:  ساعت هفت صبح روز ۲۵ مرداد، سایتی به نام خبرگزاری بازار، مصاحبه‌ای با فردی به نام پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون منتشر کرده است.

 خبرگزاری بازار متعلق است به آقای علی عسگری که مدیرعامل سابق خبرگزاری مهر و البته الان معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام است. یعنی همان جایی که واکسن ایرانی کووبرکت را ساخته.


 مصاحبه شونده، معاون اسبق کاخ سفید نیست. سمت رسمی او دستیار مدیر امنیت ملی در دفتر علوم و سیاست‌گذاری تکنولوژی کاخ سفید در کاخ سفید و مربوط به سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ بوده است.

 اما آنچه که او گفته مهم‌تر است: از اینجا به بعد متن نوشته خبرگزاری بازار است:پروفسور «فن هیپل» در خصوص ارتباط میان تولید واکسن در داخل ایران و تسهیل شرایط واردات آن به خبرنگار بازار گفت: من درک می‌کنم که در ماه تیر(ژوئن)، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تلاش کرد تحریم‌های دولت ترامپ را کاهش دهد که واردات واکسن و سایر لوازم مربوط به کووید را برای ایران دشوار کرد...وی افزود: این در شرایطی بود که پیش از آن و در دوره ترامپ شرایط برای واردات کالاهای بشردوستانه وجود نداشت. معاون اسبق کاخ سفید در ادامه یادآور شد: در واقع امکان تراکنش مالی برای واردات آن از سوی ایران وجود نداشت؛ در حالی که دولت ترامپ مدعی بود که واردات دارو و غذا از سوی ایران ذیل تحریم‌ها قرار ندارد.

 روز گذشته خبرگزاری فارس این بخش از مصاحبه را به این شکل به صورت یک فوتوتیتر در اینستاگرام خود منتشر کرده است:

دو نظریه‌پرداز و سیاستمدار آمریکایی: واکسن ایرانی زمین بازی را عوض کرد / فراک فن هیپل، معاون اسبق کاخ فید با اشاره به اینکه شرایط واردات واکسن کرونا از تیرماه و همزمان با ساخت واکسن ایرانی تسهیل شده گفت: پیش از آن شرایط واردات در عمل وجود نداشت.


 شامگاه روز سه شنبه، شبکه سه سیما در بخش خبری ساعت ۲۲ خبر خبرگزاری بازار را به این شکل خواند:

اما معاون اسبق کاخ سفید با اشاره به تغییر زمین بازی با ساخت واکسن ایرانی کرونا گفته از ماه گذشته و با ورود واکسن ایرانی کرونا به چرخه واکسیناسیون، آمریکا ناچار به تعدیل برخی تحریم‌ها برای فروش واکسن کرونای چند کشور به ایران شده است.

 

 حالا اما کیوان ابراهیمی، دانشجوی ایرانی مقیم در آمریکا، در ایمیلی به این استاد دانشگاه پرینستون از او شنیده که یادش نمی‌آید که اساسا پاسخی به یک خبرگزاری ایرانی به نام بازار داده باشد و نمی‌دانم که آیا هیچ ارتباطی بین تولید واکسن ایرانی و کم شدن تحریم‌های توسط دولت بایدن وجود داشته یا نه و در نتیجه نمی‌توانم هیچ توضیحی را در مورد این تاپیک بدهم.(کانال شخصی ابراهیمی)

 حالا غیر از اینکه اصل مصاحبه تکذیب شده، یک نکته جالب این است که محتوای حرفی که از این استاد نقل شده هم چقدر در نقل از منبع اصلی یعنی خبرگزاری بازار تغییر کرده است.
اصل حرف این بوده: «من درک می‌کنم که در ماه تیر(ژوئن)، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تلاش کرد تحریم‌های دولت ترامپ را کاهش دهد که واردات واکسن و سایر لوازم مربوط به کووید را برای ایران دشوار کرد...این در شرایطی بود که پیش از آن و در دوره ترامپ شرایط برای واردات کالاهای بشردوستانه وجود نداشت (امکان تراکنش مالی برای واردات آن از سوی ایران وجود نداشت).» در واقع در اینجا مصاحبه شونده یک خبر را ذکر کرده و گفته درک می‌کنم که چنین اتفاقی افتاده است.

 بعد از آن خبرگزاری فارس این چنین نتیجه می‌گیرد که «شرایط واردات واکسن کرونا از تیرماه و همزمان با ساخت واکسن ایرانی تسهیل شده».

 و در نهایت بخش خبری ساعت ۲۲ شبکه سه یک پله بالاتر می‌رود و می‌گوید اصلا آمریکا به خاطر ساخت واکسن ایرانی مجبور به تعدیل تحریم شده است.

 

حجم ویدیو: 1.45M | مدت زمان ویدیو: 00:00:19 دانلود ویدیو

دیدگاه تان را بنویسید