جزییات تخلفات روبیکا/ ساترا: این اپلیکیشن مقررات کشور را نقض کرده است

علی سعد معاون تنظیم‌گیری اجتماعی ساترا به تشریح تخلفات روبیکا پرداخته و به موضوع ابطال پروانه صوت و تصویر فراگیر این اپلیکیشن اشاره کرده و همچنین به موارد دیگری همچون تخلفات محاسبه ترافیک کاربران و مطرح کردن آن در مجلس تأکید کرده و این موضوعی است که هنوز پیگیری‌های آن ادامه دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ معاون تنظیم‌گیری اجتماعی ساترا با انتشار یک رشته توییت اعلام کرده که روبیکا طی دوران فعالیت خود تخلفات متعددی داشته و ضرورت دارد که این فعالیت‌ها اصلاح و قانونمند شوند.

«علی سعد» در این رشته توییت گفته که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (ساترا) اولین و تنها نهاد اقدام‌کننده علیه تخلفات روبیکا بوده اما خودش را به حمایت تمام‌قد از سرویس‌های داخلی قانونمند متعهد می‌داند. همچنین او اعلام کرده که ساترا تخلفات پیشین روبیکا را تا زمان اصلاح و قانومند شدن فعالیت‌های این اپلیکیشن پیگیری خواهد کرد.

سعد به موضوع ابطال پروانه صوت و تصویر فراگیر روبیکا اشاره کرده و همچنین به موارد دیگری همچون تخلفات محاسبه ترافیک کاربران و مطرح کردن آن در مجلس تأکید کرده است؛ موضوعی که البته هنوز پیگیری‌های آن ادامه دارد.

متن رشته توییت علی سعد به شرح زیر است:

«از بهمن ۹۹ که پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را شروع کردیم با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده‌ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و ... ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.

ساترا با ابطال مجوز سرویس صوت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه‌ ملی، اقدامات اولیه را به انجام رساند.

در مورد تخلفات ترافیکی با نامه‌نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرد که منجر به حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد. اما متأسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها همچنان شاهد تداوم فعالیت‌های متخلفانه این پلتفرم هستیم.

علیرغم اینکه ساترا «اولین و تنها» نهاد اقدام‌کننده علیه تخلفات روبیکا بود ولی خودش را به حمایت تمام‌قد از «سرویس داخلی قانونمند» متعهد می‌داند. روشن است حمایت از پلتفرم داخلی به معنای فعالیت در شرایط برابر و در چارچوب مقررات کشور است که در مورد روبیکا این مسأله نقض شده‌ است.

ساترا تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند آن ادامه خواهد داد.»

شایان ذکر است که یک کارشناس حقوق فناوری در همین راستا اعلام کرده که برای پیگیری اقدامات روبیکا مردم باید مشارکت داشته باشند و موضوع را به دادستانی به عنوان مدعی‌العموم واگذار کنند.

انتقاد صریح از سوی ساترا به مجموعه روبیکا برای بار چندم طی چند سال اخیر صورت می‌گیرد؛ مجموعه‌ای که پیش از این گفته می‌شد ارتباطات بسیار قدرتمندی با صدا و سیما (نهاد متولی ساترا) دارد و حال به نظر می‌رسد مشکل امنیتی پیش آمده روزهای اخیر بار دیگر انتقاد نهادی همچون ساترا را هم در پی داشته است.

 

منبع: دیجیاتو

دیدگاه تان را بنویسید