خبرهای خوب برای دانشجویان/ جزییات افزایش 30 درصدی چهار وام دانشجویی و وام ودیعه مسکن برای همه مقاطع تحصیلی در شهر تهران

در سال تحصیلی جدید "وام شهریه" برای دانشجویان کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به مبلغ ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و دکتری حرفه‌ای و دکتری پیوسته ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و دکتری تخصصی ناپیوسته ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ معاون امور دانشجویان صندوق رفاه درباره افزایش ۳۰ درصدی چهار وام دانشجویی، گفت: مبلغ چهار وام شهریه، ودیعه مسکن، ضروری و تحصیلی با مصوبه هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان برای سال تحصیلی جدید (۱۴۰۰-۱۴۰۱) تا سقف ۳۰ درصد افزایش یافت.

ایرنا به نقل از صندوق رفاه دانشجویان نوشت: صمد حاج جباری با اشاره به برگزاری نشست هیأت امنای صندوق رفاه و مصوباتی همچون سنوات رفاهی، افزایش وامها ، تمهدیدات دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و ودیعه مسکن گروهی اظهار داشت: به همین خاطر برای دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره شیوع بیماری کرونا که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به زمان تقسیط بدهی صندوق رفاه می رسند، دو نیم سال تحصیلی به زمان تعیین وضعیت بدهی و اخذ دفترچه اقساط آنان اضافه گردد.

حاج جباری خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا و رعایت حال دانشجویانی که بنا به شرایط کرونایی نتوانسته اند تحصیلات خود را به اتمام برسانند، در صورت وجود ظرفیت می توانند به مدت دو نیم سال از خدمات خوابگاهی بهره مند شوند و نیز در طول این مدت از خدمات تغذیه یارانه ای نیز برخوردار خواهند شد.

 

افزایش ۲ برابری وام تحصیلی دانشجویان متأهل

 

وی درباره افزایش ۲ برابری وام تحصیلی دانشجویان متأهل، اظهار داشت: مصوبه دیگر هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان در خصوص دانشجویان متأهل بود که بر این اساس، وام تحصیلی دانشجویان متأهل ۲ برابر دانشجویان مجرد تصویب شد. که ان شاءالله این مصوبه از مهر ۱۴۰۰ عملیاتی خواهد شد.

حاج جباری از تمهیدات خوش صندوق در خصوص ودیعه مسکن و وام شهریه به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و طرح تشویقی صندوق رفاه برای بازپرداخت و تاخیر اقساط خبر داد.

معاون امور دانشجویان تاکید کرد: مبلغ "وام تحصیلی" برای همه مقاطع تحصیلی در سال تحصیلی گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان در هر نیمسال بود که با مصوبه جدید به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: همچنین مبلغ "وام ضروری" به تفکیک مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت بود که بر این اساس، در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر تا سقف ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، در مقطع کارشناسی پیوسته و دکتری تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر تا سقف ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان  و مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری پیوسته و دکتری حرفه‌ای حداکثر تا سقف ۱۳ میلیون تومان افزایش یافت.

 

وام ودیعه مسکن برای همه مقاطع تحصیلی در شهر تهران

 

همچنین "وام ودیعه مسکن" برای همه مقاطع تحصیلی در شهر تهران ۲۵ میلیون تومان، در کلان شهرها ۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که این مبالغ نیز با ۳۰ درصد افزایش به ترتیب در تهران به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در کلان شهرها به ۲۶ میلیون تومان و در سایر شهرها به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

در نهایت بر اساس تصمیمات جدید در سال تحصیلی جدید   "وام شهریه" برای دانشجویان کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به مبلغ ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و دکتری حرفه‌ای و  دکتری پیوسته  ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و دکتری تخصصی ناپیوسته ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

حاج جباری عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود، بعضی از دانشگاه هایی که خوابگاه ندارند و دانشجو را در خوابگاه های استیجاری بیرون از دانشگاه اسکان می دهند،  مقرر شده در شهرهایی مثل تهران به ازاء هر دانشجو ۵ میلیون تومان و برای کلان شهرها ۴ میلیون تومان و سایر شهرها نیز ۳ میلیون تومان وام ودیعه مسکن گروهی به دانشگاه ها پرداخت گردد که این مهم برای سهولت و تسریع در اسکان دانشجویان مصوب شده و با هدف ایجاد رفاه و آسایش بهتر برای دانشجو می باشد.

معاون امور دانشجویان در خصوص تسهیل پرداخت وام به دانشجویان در شرایط فعلی جامعه، گفت: قبلا ارائه گواهی کسر از حقوق برای دریافت وام لازم بود ولیکن با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و احتمال خطر ابتلا به این بیماری در رفت و آمدها و نیز سختیِ یافتن ضامنِ مورد تایید، مقرر شد در سال تحصیلی آینده(۱۴۰۰-۱۴۰۱) نیز همانند سال تحصیلی گذشته ارائه گواهی کسر از حقوق برای پرداخت وام الزامی نباشد.

حاج جباری تصریح کرد: در طرح تشویقی برای دانش آموختگان بدهکار به صندوق که به تصویب هیأت امنا رسیده است، بندهای مختلفی مصوب شد که از جمله می توان گفت مثلا دانش آموختگانی که بواسطه بیش از ۱۰ قسط معوق، بدهی آنان به دین حال تبدیل شده است در صورت پرداخت بدهی معوق، مانده بدهی قابل بازتقسیط است که جزئیات این بندها طی روزهای آینده به اطلاع تمامی دانش آموختگان خواهد رسید.

خبر خوش دیگر معاون امور دانشجویان مرتبط با دانشجویان تحت پوشش کمیته  امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور بود، به نحوی که پرداخت مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان شهریه پرداز به صورت وام به تمام دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انجام شد و در سال آینده نیز  این دانشجویان با ثبت درخواست وام در سامانه صندوق رفاه، درخواست می دهند و مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان شهریه پرداز را صندوق رفاه دانشجویان در قالب وام پرداخت خواهد کرد که بازپرداخت این وام ها  نظر به مصوبات قانونی پس از اشتغال به کار آنان شروع خواهد شد.

حاج جباری در خصوص تاخیر پرداخت برخی وام ها شفاف سازی کرد و گفت: تاخیر در پرداخت برخی وام ها، به علت تغییر در سیستم بانک مرکزی و مبحث چک های صیادی بود که علاوه بر امضای فیزیکی سندها، در سامانه هم برخی اسناد می بایست تائید می گردید و رمز گرفته می شد، که این موضوع بخش کوچکی(کمتر از ۵ درصد)  از پرداخت های صندوق رفاه را تحت الشعاع قرار داده و با کمی تاخیر مواجه ساخت که البته با ارسال پیامک و اطلاع رسانی، دانشجویان در جریان امر قرار گرفتند و صندوق نهایت تلاش  و پیگیری را داشت که وام به موقع به دانشجو برسد.

معاون امور دانشجویان در پایان اشاره کرد: از شروع سال تحصیلی جدید بالغ بر ۵۷۰ میلیارد تومان وام به دانشجویان سراسر کشور پرداخت شده است.

دیدگاه تان را بنویسید