قوانین بورس اصلاح می شود/ سود نقدی «سهام گمشده» چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: الزام شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق سجام، هنوز تصویب نشده و قرار است با اصلاحاتی که در قانون بازار سرمایه به دست مجلس شورای اسلامی انجام می شود این الزام در نحوه پرداخت سود برای تمام شرکت های بورسی لحاظ شود. اما در حال حاضر شرکت ها به دلخواه، از روش های بالا برای پرداخت سود استفاده می کنند.

لینک کوتاه کپی شد
جی پلاس؛ هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نحوه و مدل پرداخت سود نقدی شرکت های بورسی به سهامداران از گذشته تا به امروز، گفت: در گذشته پرداخت نقدی وجود داشته است و سهامداران با مراجعه به امور سهام شرکت‌ها سود را به صورت نقدی یا چک دریافت می‌کردند، که بعد از مدتی این چک وصول می‌شد.

 

وی افزود: بعد از مدتی به علت زیاد بودن تعداد سهامداران سیستم پرداخت سود دچار مشکل شد و صدور چک به حساب هر سهام دار کار سختی بود. شرکت‌ها به سهامداران اعلام کردند که شماره حساب و مشخصات بانکی که مدنظر است را اعلام کنند و شرکت‌ها از این طریق سود را پرداخت کنند.

 

عمیدی عنوان کرد: در روش واریز سود از طریق حساب بانکی سهام دار‌ها مجبور بودند برای دریافت سود، نزد بانکی که شرکت معرفی می‌کرد حساب باز کنند، یعنی سهامداران مجبور بودند در تعداد زیادی از بانک‌ها حساب باز کنند، تا بتوانند سود حاصل از مجامع را دریافت کنند.

 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برای سهامداران مراجعه به بانک و افتتاح حساب فقط به علت دریافت سود سخت بود، علاوه بر این گاهی سهامداران از داشتن تعدادی سهم در یک نماد بی اطلاع بودند، که این سهام‌ها به سهام گمشده معروف هستند، به همین جهت برای سهامدار یک مطالباتی ایجاد می‌شد که هیچ وقت دریافت نمی‌شد و در حساب شرکت باقی می‌ماند.

 

وی افزود: این جمع شدن سود سهام گمشده به نفع شرکت‌ها بود، چرا که پول‌هایی را از سهامداران در اختیار خودشان داشتند و دارند که سهامداران به دریافت آن اقدام نمی‌کنند، بر همین مبنا در تمامی بورس های پیشرفته دنیا قرار شد شرکتی باشد که کارش وصول تمامی مطالبات سهامداران است. یک شرکتی که مسئول دریافت تمامی این پول‌ها از شرکت های بورسی و پرداخت آن به سهامداران است. در کشور ما نیز برای این که این فرآیند آسان‌تر صورت بگیرد شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، یک سامانه‌ای را به اسم سجام آماده کرده است.

 

عمیدی در رابطه با سامانه سجام گفت: در این سامانه سجام تمامی سهامداران یک حساب بانکی معتبر وارد می‌کنند و شرکت‌ها سود سهامداران را به حساب سجامی آن‌ها واریز می‌کنند؛ بنابراین اگر فردی حواسش نباشد که سهمی را در پرتفوی خود دارد، به صورت خودکار پول به حسابش واریز می شود.

 

الزام شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق سجام، هنوز تصویب نشده است

 

وی افزود: با این روش پول به جای ماندن در شرکت به حساب سهامداران واریز می‌شود، بنابراین پرداخت سود از طریق سجام به نفع سهامداران است، چون بسیاری از افراد حوصله دریافت سود از بانک را ندارند یا اصلا از داشتن تعدادی از سهام‌های خود بی خبرهستند، که این عوامل باعث می‌شد، از سودی که قرار بود نصیبشان شود جا بمانند.

 

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد:البته الزام شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق سجام، هنوز تصویب نشده و قرار است با اصلاحاتی که در قانون بازار سرمایه به دست مجلس شورای اسلامی انجام می شود این الزام در نحوه پرداخت سود برای تمام شرکت های بورسی لحاظ شود. اما در حال حاضر شرکت ها به دلخواه، از روش های بالا برای پرداخت سود استفاده می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید