افزایش شدید قیمت خوراک و پوشاک/ تورم تا کجا بالا می رود؟ + جدول گرانی ها

تازه‌ترین آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که پیش‌بینی اقتصاددانان در حال وقوع است و روند پرسرعت تورم که از سال1396 شتاب بیشتری گرفته، هر روز درحال افزایش است. اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه در تیر‌ماه امسال به 44.2درصد رسیده که نسبت به‌ ماه قبل، ١.٢درصد افزایش داشته است. طبق این اطلاعات نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به‌ترتیب 43.7درصد و 47.3 درصد است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ همشهری نوشت: هزینه‌های خوراک، پوشاک، مبلمان و لوازم خانگی در تیر‌ماه امسال نسبت به تیرماه سال قبل بین 55تا60درصد افزایش یافته است

تورم همچنان می‌تازد. تازه‌ترین آمار‌های مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه به 44.2درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه به 43.6درصد رسیده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد سطح عمومی قیمت‌ها مطابق با شاخص قیمت مصرف‌کننده، در تیر‌ماه امسال نسبت به خرداد 3.5درصد رشد کرده؛ این یعنی رشد قیمت‌ها از مرحله بحران عبور کرده است.

بزرگ‌ترین بیماری اقتصادی ایران هر روز آسیب‌های بیشتری به اقتصاد کشور وارد می‌کند و شیب تورم هر روز بیشتر می‌شود. اقتصاد ایران در حالی در 4دهه گذشته همواره با تورم‌های سنگین مواجه بوده که در این مدت مشکل تورم در اغلب اقتصاد‌های دنیا حل شده و اکنون در بیش از 130کشور دنیا نرخ تورم کمتر از 5درصد است. ایران اما در کنار 5کشور ونزوئلا، سودان، زیمبابوه، لبنان و آرژانتین در رتبه ششم دنیا از نظر بالا بودن سطح تورم است. به غیر از این 6کشور که عموما تورم‌های بالایی دارند، در بقیه کشور‌های دنیا نرخ تورم به حد معقولی رسیده است و حتی در کشور‌هایی که تورم بالای 5درصد دارند این نرخ عموما بین 5تا 10درصد در نوسان است و از این مرز تجاوز نمی‌کند. در ایران اما نرخ تورم به‌عنوان یک بیماری مزمن اقتصادی کلیت ساختار اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده است. حتی برخی اقتصاددانان بر این باورند که به‌زودی شیب رشد قیمت‌ها تند‌تر خواهد شد. مسعود نیلی، یکی از اقتصاددانان کهنه‌کار ایران که سال‌ها به‌صورت تخصصی روی اقتصاد کشور مطالعه کرده در دیداری که اخیرا با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم داشته، هشدار داده است: اقتصاد ایران در آستانه وقوع یک شرایط تورمی شدید غیرقابل‌کنترل است.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران هم هفته قبل در صفحه شخصی خود نوشت: طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به 2سال پیش ۲برابر شده است. اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده «اما دریغ». با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی روبه‌رو خواهد شد که هیچ‌گاه درکشور تجربه نشده است.

تازه‌ترین آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که پیش‌بینی اقتصاددانان در حال وقوع است و روند پرسرعت تورم که از سال1396 شتاب بیشتری گرفته، هر روز درحال افزایش است.

تورم 44.2 درصدی

تازه‌ترین اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه در تیر‌ماه امسال به 44.2درصد رسیده که نسبت به‌ ماه قبل، ١.٢درصد افزایش داشته است. طبق این اطلاعات نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به‌ترتیب 43.7درصد و 47.3درصد است که برای خانوارهای شهری 1.2واحد‌درصد و برای خانوارهای روستایی 1.7واحد‌درصد افزایش داشته است.این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌‌به‌نقطه در تیر‌ماه امسال به 43.6درصد رسیده است. یعنی اینکه ایرانی‌ها در تیر‌ماه امسال به‌طور میانگین 43.6درصد بیشتر از تیر١٣٩٩ برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه تیر‌ماه امسال به 3.5درصد رسیده که در مقایسه با ‌ماه قبل، یک‌درصد افزایش داشته است.

این رشد بالای 2درصد در هر ماه، به‌معنای آن است که رشد تورم از مرحله هشدار و حتی بحران عبور کرده است.

مطابق بررسی آماری که به تازگی توسط مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی انجام شده است و براساس تعاریف اقتصادی، مرحله هشدار به مرحله‌ای گفته می‌شود که در آن قیمت‌ها سالانه 18درصد، یا ماهی 1.5درصد رشد می‌کنند اما در مرحله بحران قیمت‌ها سالانه 24درصد یعنی ماهی 2درصد رشد می‌کنند. به زعم اقتصاددانان در این شرایط باید تصمیم‌های عاجل و فوری گرفته شود.

افزایش شدید قیمت خوراک و پوشاک

گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت مایحتاج اساسی مردم به سرعت در حال رشد است.خوراک، پوشاک و مسکن سه کالای اساسی برای خانواده‌های ایرانی است که قیمت همه آنها با رشد زیادی مواجه شده است.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که هزینه‌های خوراک، پوشاک، مبلمان و لوازم خانگی در تیر‌ماه امسال نسبت به تیر سال قبل بین 55تا 60درصد افزایش یافته است.

طبق آمارهای موجود نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیر‌ماه امسال 57.4درصد و پوشاک 55.4درصد بوده است؛ این به‌معنای آن است که هزینه خوراک و پوشاک خانواه‌های ایرانی در تیرماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل با رشد‌های عجیبی مواجه شده است. هزینه خوراک و پوشاک فقط در تیر‌ماه امسال نسبت به خرداد‌ماه به‌ترتیب 3.2و3.4درصد افزایش یافته است. درتیر‌ماه امسال همچنین نرخ تورم ماهانه مسکن، آب، برق و گاز به 3.9درصد رسیده است که یکی از بالاترین تورم‌های ماهانه در میان اقلام مصرفی خانواده‌های شهری و روستایی است.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد میزان تورم ماهانه در بخش هتل و رستوران 6.8درصد و در بخش مبلمان و لوازم خانگی 2.3درصد بوده است. این ارقام مطابق با تعاریف اقتصادی نشان می‌دهد که سطح رشد قیمت‌ها از مرحله بحران که در حدود 2درصد است عبور کرده و به‌نظر می‌رسد چنانچه این روند ادامه داشته باشد اقتصاد ایران به‌زودی، مطابق پیش‌بینی اقتصاددانان تورم‌های غیرقابل‌کنترلی را تجربه خواهد کرد.

هزینه حمل‌ونقل، بهداشت و درمان

اطلاعات مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد که رشد قیمت‌ها فقط مربوط به کالاها نیست و بخش خدمات نیز با رشد شدید قیمت‌ها مواجه شده است. طبق این اطلاعات هزینه حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از خدمات پرمصرف خانواده‌های ایران در تیر‌ماه امسال 4.2درصد رشد کرده است. این عدد یعنی اینکه هزینه حمل‌ونقل خانواده‌های ایرانی در تیر‌ماه امسال نسبت به تیر‌ماه سال قبل 46.4درصد افزایش یافته است.

در بخش بهداشت و درمان هم شرایط مشابهی حاکم است. آمار‌ها بیانگر آن است که نرخ تورم ماهانه در بخش بهداشت و درمان در تیر‌ماه به 6.3درصد و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در بخش بهداشت و درمان به 44.2درصد رسیده است.

 

0403

دیدگاه تان را بنویسید