عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی مطرح کرد:

تامین اجتماعی برای تهیه منابع مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشکل دارد/ پیشنهاد دولت برای تامین هزینه همسان سازی حقوق ها چیست؟!

اکبر شوکت (عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی) هشدار می دهد: دولت به سازمان تامین اجتماعی می‌گوید اموال خودتان را بفروشید و هزینه‌ی همسان‌سازی را پرداخت کنید! ببینید اگر قرار باشد این موضوع در احکام بیاید - که به اعتقاد ما حق بازنشستگان نیز است - سازمان حتما در تامین منابع مالی همسان‌سازی دچار مشکل خواهد شد. امسال ۴۰هزارمیلیارد تومان می‌شود، سال دیگر ۶۰ هزار و سالهای بعد به ۱۰۰هزار میلیارد تومان می‌رسد. خب تامین اجتماعی چگونه می‌خواهد این را تامین کند؟

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ اکبر شوکت می‌گوید: دولت به سازمان تامین اجتماعی می‌گوید اموال خودتان را بفروشید و هزینه‌ی همسان‌سازی را پرداخت کنید! اگر قرار باشد این موضوع در احکام بیاید - که به اعتقاد ما حق بازنشستگان نیز است - سازمان حتما در تامین منابع مالی همسان‌سازی دچار مشکل خواهد شد.

اکبر شوکت (عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی) در خصوص مشکلات سازمان تامین اجتماعی و راه‌حل عبور از بحران گفت: ما در این هفت هشت سال که عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی بودیم، پیشنهادهای مختلفی برای خروج از بحران سازمان به دولت دادیم اما متاسفانه گوش شنوایی برای آن وجود نداشت. 

وی افزود: همان سال اول و دوم یکی از پیشنهادهای ما برای اینکه دولت بتواند بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و بار مالی چندانی هم بر روی دوش دولت نیفتد، این بود که منطقه‌ی آزاد مکران را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کنند. پیشنهاد دادیم چند هزار هکتار زمینی که در آن منطقه وجود دارد را به سازمان منتقل کنند و از حسابش کم کنند تا تامین اجتماعی بتواند برای آینده خود در آنجا سرمایه‌گذاری کند. 

شوکت با بیان اینکه تامین اجتماعی متعلق به بخش خصوصی نیست و سرمایه‌گذاری این سازمان به نفع ۵.۶۰ میلیون نفر است، تصریح کرد: اگر این اتفاق می‌افتاد به نفع سازمان و به تبع به نفع کارگران بود اما متاسفانه هیچ حرکتی انجام نشد، حالا یا مافیای پشت پرده بود که نگذاشتند و یا عزم و اراده‌ای وجود نداشت در نهایت هم هیچ کس جوابی به ما نداد. 

 

بیست نوع پیشنهاد به دولت دادیم

 

عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی ادامه داد: در کنار این موضوع حدود بیست نوع پیشنهاد دیگر هم دادیم که دولت بتواند یکسری امتیازات خاص به این سازمان بدهد. به هرحال دولت چیزی حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان بدهکار این سازمان است و باید کاری انجام می‌داد. 

شوکت با اشاره به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: ما در بحث همسان‌سازی واقعا نگرانیم که سازمان چگونه باید اعتبارات همسان‌سازی حقوق را فراهم کند؟ سالهاست که می‌گوییم اگر قرار است همسان‌سازی انجام بدهید این نحوه‌ی کار نیست که بگوییم تامین اجتماعی از جیب خود کارگران هزینه کنید درحالیکه برای لشگری و کشوری از جیب بیت المال بدهیم. 

 

اکبر+شوکت

 

وی گفت: دولت به سازمان تامین اجتماعی می‌گوید اموال خودتان را بفروشید و هزینه‌ی همسان‌سازی را پرداخت کنید! ببینید اگر قرار باشد این موضوع در احکام بیاید - که به اعتقاد ما حق بازنشستگان نیز است - سازمان حتما در تامین منابع مالی همسان‌سازی دچار مشکل خواهد شد. امسال ۴۰هزارمیلیارد تومان می‌شود، سال دیگر ۶۰ هزار و سالهای بعد به ۱۰۰هزار میلیارد تومان می‌رسد. خب تامین اجتماعی چگونه می‌خواهد این را تامین کند؟ ما با این تصمیمات نه تنها مشکلی را حل نکردیم بلکه مصیبت دیگری به سازمان اضافه کرده‌ایم. 

 

منکر افزایش حقوق بازنشستگان نیستیم

 

شوکت با تاکید بر اینکه ما منکر افزایش حقوق بازنشستگان نیستیم، گفت: ما به عنوان هیئت امنا می‌گوییم که افزایش حقوق‌ها باید از مسیر دیگری باشد، مسیر افزایش حقوق هم شورایعالی کار است. در واقع اگر طی دو سه سال اخیر پایه حقوق را افزایش می‌دادیم مشکلات تا حدودی حل می‌شد. 

عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی افزود: ما حتی به شورایعالی کار هم پیشنهاد دادیم که قیمت بن و مسکن را اضافه نکنید به جای آن روی پایه حقوق اضافه کنید. اگر پایه حقوق را سه میلیون و هفتصد تعیین می‌کردند نیازی نبود ما این منابع را بفروشیم که اصطلاحا بتوانیم شکم‌مان را سیر نگه داریم. متاسفانه آدم‌های عاقل در مراجع تصمیم‌گیری کم هستند. 

وی بیان کرد: من همت و اراده‌ای جدی نه در مجلس و نه در دولت برای حل بحران تامین اجتماعی نمی‌بینم. امیدواریم که در دولت بعدی اتفاقی بیفتد اما از مجلس یازدهم در این چند وقت چیزی ندیدیم. جای تاسف دارد که ما می‌شنویم عده‌ای می‌خواهند تامین اجتماعی را نجات بدهند اما برای نجات این سازمان بر سر کارگر و بازنشسته می‌زنند. مثلا می‌خواهند قانون سخت و زیان‌آور حذف شود یا سن بازنشستگی افزایش پیدا کند. همه‌ی این پیشنهادها به ضرر کارگران است. یعنی دولتی‌ها می‌خواهند ناکارامدی خود را با هزینه کرد از جیب مردم جبران کنند. 

شوکت تاکید کرد: ما همیشه می‌خواهیم یک نسخه‌ی موقت برای مسائل بپیچیم و به تبعات آن فکر نمی‌کنیم. دلیل فقری که وجود دارد همین است که ما همه از جیب مردم هزینه کردیم و مردم را فقیرتر کرده‌ایم. هر روز یک قانون در مجلس تصویب می‌شود و یک بار مالی جدید بر دوش سازمان تامین اجتماعی می‌افتد. اگر می‌خواهیم سازمان را نجات دهیم اول باید جلوی این قوانینی که بر علیه سازمان و کارگران تصویب می‌شود را بگیریم. 

وی در پایان گفت: نه حاکمیت و نه دولت توجهی به این موضوع نمی‌کند. باید برای این معضل فکری اساسی کرد و باید بتوانیم با کمک شرکای اصلی سازمان تامن اجتماعی که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی هستند هم برای اداره سازمان و هم آینده سازمان راه‌حل اصولی پیدا کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید