جی پلاس؛

امام در دو نامه به حجت الاسلام فاکر با چه موضوع های مهمی موافقت کردند؟

امام خمینی در نوزدهم تیر ماه سال ۶۴ در دو نامه خطاب به حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا فاکر با دو موضوع مهم موافقت کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در دو نامه ای که در نوزدهم تیر ماه سال ۶۴ مطابق با بیست و یکم شوال ۱۴۰۵ به حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فاکر نوشتند، با دو موضوع مهم موافقت کردند. در ادامه به این دو نامه پرداخته شده است.

‌‌

در نامه اول امام با پیشنهاد بررسی و انتشار توضیح المسائلشان موافقت کردند. متن نامه امام به شرح زیر است:

‌‌

‌‌ [‌‌بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی ـ مد ظله العالی ‌

‌‌سلام علیکم و رحمة الله و برکاته، دفتر انتشارات اسلامی‌‎[1]‎‌ مایل است توضیح المسائل منسوب به‌‎ ‎‌حضرت امام را با آخرین فتاوای ممهور به مهر آن حضرت و نیز تحریر الوسیله و حاشیۀ عروه‌‎[2]‎‌،‌‎ ‎‌تطبیق و تنظیم نماید. نظر به اینکه این کار حداقل یکی ـ دو سال وقت و مخارج فراوانی را در پی دارد و‌‎ ‎‌به کمک افراد واجد صلاحیتی نیازمند است، این دفتر لازم می داند ضمن کسب اجازه از محضر‌‎ ‎‌حضرت امام تقاضا کند که آن حضرت یک یا دو نفر از افراد مورد اعتماد خود را جهت بررسی نهایی‌‎ ‎‌این کار تعیین فرمایند تا ان شاءالله حاصل این زحمات مورد اطمینان حضرت امام واقع شده و در‌‎ ‎‌دسترس عموم قرار گیرد. و الامرالیکم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته. مسئول دفتر انتشارات‌‎ ‎‌اسلامی ـ محمد رضا فاکر ـ 18 شوال 1405‌‌]‌‌ ‌

‌‌ ‌

‌‌بسمه تعالی ‌

‌‌     پس از تکمیل، آنچه اعضای محترم شورای استفتای قم‌‎[3]‎‌ تأیید نمایند، مورد تأیید‌‎ ‎‌است.‌

‌‌ 19 تیر 64‌

‌‌روح الله الموسوی الخمینی" ‌

‌‎ ‎

‌‎صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۳۱۴

 

۱ـ دفتر انتشارات اسلامی، وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم در زمینۀ تبلیغ و ترویج مسائل مربوط به اسلام و انقلاب فعالیت می کند.

۲ـ تحریر الوسیله و حاشیه بر عروة الوثقی، دو اثر ارزنده از امام خمینی و مشتمل بر فتاوای فقهی ایشان است.

۳ـ شورای استفتای قم مرکب از آقایان: سید عباس خاتم یزدی، سید جعفر کریمی و محمدحسن قدیری بودند که با آگاهی بر آرای فقهی امام خمینی به پرسش های شرعی مردم بر اساس فتوای امام پاسخ می گفتند.

 

نامه دوم امام به آقای فاکر درخصوص تفویض اختیارات مدیریت انتشارات اسلامی به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که متن آن در ادامه آمده است:

‌‌

"‌‌ [‌‌... اینجانب بنا به اجازۀ شفاهی و مکرر امام بزرگوار از سال 1358 تاکنون مسئولیت امور دفتر انتشارات‌‎ ‎‌اسلامی وابسته به جامعۀ مدرسین را به عهده داشته ام، و براساس تشخیص مصلحت، خرید، فروش،‌‎ ‎‌کمک به کارگران، اهدای کتب به اشخاص یا کتابخانه ها، پرداخت وام، استقراض و بالاخره کلیۀ‌‎ ‎‌تصرفات مالی را انجام داده ام. از آنجا که کارها باید براساس ضوابطی قانونی پایه ریزی شود، اخیراً به‌‎ ‎‌پیشنهاد اینجانب جامعۀ محترم مدرسین اساسنامه ای برای این دفتر تنظیم نموده اند که براساس آن‌‎ ‎‌ان شاءالله هر دو سال یک بار هیأت مدیره ای مرکب از پنج نفر که سه نفر از آنها باید از اعضای جامعۀ‌‎ ‎‌مدرسین باشند، برای ادارۀ این دفتر در نظر گرفته می شود. و کلیۀ اموال این دفتر که متعلق به بیت المال‌‎ ‎‌مسلمین است زیر نظر آن هیأت قرار می گیرد و در جهت نشر معارف اسلامی و گسترش مبانی علمی‌‎ ‎‌حوزه های علمیه که در اساسنامه مندرج است به کار گرفته می شود، همان طور که یک هیأت علمی نیز‌‎ ‎‌برای کنترل محتوای کتب منتشره در نظر گرفته شده است. بر این اساس جامعۀ محترم مدرسین هم‌‎ ‎‌اینجانب را به عنوان عضو هیأت مدیره و هیأت علمی و سرپرست دفتر مزبور انتخاب کرده اند. که نسبت‌‎ ‎‌به ابراز اعتماد آنها سپاسگزاری و نسبت به حسن ظن حضرت امام ـ مدظله العالی ـ بر ملائکۀ آسمان‌‎ ‎‌می بالم و از حضرت امام تقاضا دارم اجازه بفرمایند اینجانب در هر زمان که لازم بود حق تصرف‌‎ ‎‌مشروع خود در اموال دفتر را که مکتسب از اجازۀ مقام ولایت فقیه و نیابت عامۀ حضرت ولی عصر ـ‌‎ ‎‌ارواحنا له الفداء ـ است به جامعۀ محترم مدرسین حوزۀ علمیۀ قم واگذار کنم تا بتوانند به طور متناوب‌‎ ‎‌هیأت مدیره های منتخب خود را برای ادارۀ امور دفتر منصوب نمایند. محمدرضا فاکر‌‌]‌

‌‌ ‌

‌‌بسمه تعالی ‌

‌‌     مجازید. ان شاءالله تعالی موفق باشید. ‌

‌‌19 تیر ماه 64 ـ روح الله الموسوی الخمینی‌"

‌‎ ‎

‌‎صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۳۱۵

 

 

دیدگاه تان را بنویسید