گزارش جی پلاس؛

برکت کرونا برای شفافارمد/ ماجرای واکسن 200 هزار تومانی چیست؟/ اظهارات ضدونقیض درباره درآمد چند هزار میلیارد تومانی ستاد اجرایی از فروش واکسن

اظهارات ضد و نقیض در خصوص قیمت فروش واکسن تولید داخل به دولت، انتقاداتی را در شبکه های اجتماعی به همراه داشت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: روزگذشته در سایت کدال سازمان بورس و اوراق بهادار، اطلاعات مهمی در خصوص شرکت شفافارمد متعلق به بنیاد برکت منتشر شد که خیلی زود در شبکه های اجتماعی انتقاداتی به ستاد اجرایی وارد کرد.

 

اطلاعیه شفا فارمد حاوی چه اطلاعات مهمی بود؟ 

 

در اطلاعیه منتشر شده این شرکت آمده است که برای هر دوز واکسن کووبرکت قرار است درآمد 200 هزار تومانی کسب کند.

 

اطلاعیه شفا فارمد حاوی چه اطلاعات مهمی بود؟

 

پس از انتشار این اطلاعیه در فضای مجازی، کاربران با مقایسه قیمت این واکسن که گران تر از برخی نمونه های خارجی است انتقاداتی به قرارداد منعقد شده وارد کردند.

این واکسن با دلار ترجیحی(4200 هزار تومانی) 47 دلار و با نرخ دلار نیمایی بیش از 8 دلار است که حداقل از واکسن آسترازانکا گران تر است. 

با توجه به متن اطلاعیه درصورت فروش 5 میلیون دز از این واکسن، شفافارمد درآمدی به مبلغ هزار میلیارد تومان  را کسب خواهد کرد.

 

اظهارات ضد ونقیض عوامل رسانه ای وزارت بهداشت 

با اوج گیری انتقادات، جهانپور رییس روابط عمومی وزارت بهداشت و وهاب زاده مشاور رسانه ای سعید نمکی وزیر بهداشت، طی توییت هایی درپی پاسخ گویی در خصوص حواشی بوجود آمده برای شرکت خصوصی تولیدکننده واکسن مذکور در آمدند.

جهانپور مدعی شد هیچ کدام از واکسن های کرونا تولید داخل تاکنون در کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو، قیمت گذاری نشده است.

وی هم چنین افزوده است: قیمت گذاری  واکسن کرونا بر اساس هزینه تمام شده، حاشیه سود منطقی و قیمت واکسن های مشابه خارجی و البته با رویکرد حمایت از تولید ملی در کمیسیون قیمت‌گذاری انجام خواهد شد.

 

اما وهاب زاده تعیین قیمت 200 هزار تومانی را نه تنها تکذیب نکرد، بلکه در توییتی نوشت که این واکسن از 70 درصد واکسن های خارجی ارزان تر است.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که مردم لازم نیست برای تزریق واکسن پولی بدهند. که همین موضوع هم انتقاداتی خطاب به وی به بار آورد. 

داروسازی لقمان نیز تایید کرد



داروسازی لقمان، سهامدار ۱۲ درصدی شفا فارمد نیز امضای قرارداد فروش هر دوز واکسن کرونا با رقم ۲۰۰ هزار تومان را تایید و در کدال افشا کرد. گروه دارویی برکت سهامدار عمده شفا فارمد است.

ماجرای واکسن 200 هزار تومانی چیست؟

 

ماجرای واکسن 200 هزار تومانی چیست؟

 

پس از انتشار اطلاعیه این شرکت مسئول روابط عمومی ستاد اجرایی در توییت هایی نوشت: هنوز قیمت واکسن های ایرانی نهایی نشده است و فقط علی الحساب ۲۰۰هزار تومان تعیین شده این قیمت های علی الحساب در رابطه با تمام واکسنهای ایرانی است و نه فقط برکت.

وی افزود: غیر از آسترازنکا همه واکسن های دیگر از ایرانی ها گران تر هستند. 

البته این عضو ستاد اجرایی توضیح نداده است که چرا مبنای محاسبه ریالی نرخ دلار، نیمایی است.

دیدگاه تان را بنویسید