مصرف بیش از حد ویتامین B ضرر دارد؟

یکی از ویتامین‌هایی که نقش حیاتی برای بدن ما دارد، ویتامین ب ۱۲ است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از پایگاه «healthline»، ویتامین ب ۱۲، یک ماده مغذی محلول در آب است که نقش حیاتی برای بدن ما ایفا می‌کند اما برخی اشخاص تصور می‌کنند که مصرف دوز بالا از ویتامین ب ۱۲، بهترین گزینه برای سلامتی آنهاست. دراینجا قصد داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم.

فوائد مکمل‌های غذایی دارای ویتامین ب ۱۲

تردیدی نیست که ویتامین ب ۱۲ برای سلامت بدن ما ضروری به حساب می‌آید. این ماده مغذی مسئول عملکرد‌های زیادی در بدن شما از جمله تشکیل گلبول‌های قرمز خون، تولید انرژی، تشکیل DNA و حفظ اعصاب است.

اگرچه ویتامین ب ۱۲ در بسیاری از غذا‌ها مانند گوشت، مرغ، غذا‌های دریایی، تخم مرغ، لبنیات و غلات غنی شده یافت می‌شود، بسیاری از افراد به اندازه کافی از این ویتامین مهم استفاده نمی‌کنند.

شرایط سلامتی مانند بیماری التهابی روده (IBD)، دارو‌های خاص، جهش‌های ژنتیکی، سن و محدودیت‌های غذایی همه و همه می‌توانند در افزایش نیاز به ویتامین ب ۱۲ موثر باشند.

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند آسیب عصبی، کم خونی و خستگی شود؛ به همین دلیل افراد در معرض خطر باید یک مکمل با کیفیت بالا B۱۲ به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

همچنین باید توجه داشت افرادی که مقدار کافی غذای غنی از B۱۲ مصرف می‌کنند و قادر به جذب مناسب و استفاده از این ماده مغذی هستند، لزوماً نیازی به استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین ب ۱۲ ندارند.

آیا مصرف دوز‌های بالای ویتامین ب ۱۲ برای بدن ضرر دارد؟

باید گفت از آنجایی که ویتامین ب ۱۲ یک ویتامین محلول در آب محسوب می‌شود، به طور کلی دوز‌های بالای آن نیز بی خطر به حساب می‌آیند. به دلیل سطح پایین مسمومیت آن، حد بالایی برای مصرف ویتامین ب ۱۲ (UL) در نظر گرفته نشده است. UL اشاره به ماکسیمم دوز روزانه از یک ویتامین است که بعید است در عموم مردم سبب عوارض جانبی گردد.

این حد آستانه‌ای (ماکسیمم حد مصرف) برای ویتامین ب ۱۲ تعیین نشده است؛ چرا که بدن شما هر میزانی از آن را که نیاز نداشته باشد، از طریق ادرار دفع می‌کند.

با این حال مکمل‌هایی با سطح بالای ب ۱۲ ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشند.

شماری از مطالعات نشان داده اند مصرف بسیار بالا از این ویتامین می‌تواند به آکنه و روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) منجر شود. البته باز هم باید یادآور شد بیشتر این تحقیقات که از عوارض منفی آن سخن گفته اند، بر مصرف ویتامین ب ۱۲ به شکل تزریقی بجای مصرف این ویتامین به شکل قرص تمرکز داشته اند.

همچنین برخی شواهد نشان می‌دهد که دوز‌های بالای ب ۱۲ ممکن است منجر به نتایج منفی در سلامتی در افراد دیابتی یا بیماری کلیوی شود.
مطالعه دیگری در زنان باردار نشان داده است که سطح بسیار زیاد ب ۱۲، خطر ابتلا به اختلال اوتیسم را در فرزندان آن‌ها افزایش می‌دهد.

میزان مناسب ویتامین ب ۱۲ چقدر است؟

میزان توصیه شده روزانه (RDI) ویتامین d۱۲ برای مردان و زنان ۲.۴ میکروگرم است، اگرچه زنان باردار و شیرده نیاز بیشتری دارند.

نکنه پایانی

ویتامین ب ۱۲ یک ماده مغذی مهم است که به عنوان مکمل غذایی حتی در افرادی که کمبود این ویتامین را ندارند، استفاده می‌شود. اگرچه مصرف این ویتامین تا دوز‌های ۲ هزار میکروگرم (۲ میلی گرم) نیز بی خطر تلقی می‌شود، اما بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین ب ۱۲ برای شما ضروری است یا خیر.

 

دیدگاه تان را بنویسید