جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

حمید سبزواری که بود؟/چرا وی به پدر شعر انقلاب شهرت دارد؟

حسین آقا ممتحنی مشهور به حمید سبزواری، شاعر معاصر بلند آوازه ایرانی در سال ۱۳۰۴ در سبزوار متولد شد. همه حوادث دوران حیاتش خود را در شعر او نمایانده است. سبزواری در بیست و دوم خرداد سال ۹۵ رحلت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه و ادب این مرز و بوم و کسانی که کارنامه پر افتخار ادبی شان مایه مباهات سرزمین ایران است، در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های شاخص عرصه ادبیات را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی شاعر معاصر، حمید سبزواری اختصاص دارد.

 

زندگینامه حمید سبزواری

حسین آقا ممتحنی مشهور به حمید سبزواری شاعر معاصر ایران سال 1304 در سبزوار متولد و سحرگاه شنبه 22 خرداد 1395 مصادف با روز پنجم ماه مبارک رمضان و در سن 91 سالگی در یکی از بیمارستان های تهران به علت بیماری و کهولت سن دارفانی را وداع گفت.

 

وی از پیشتازان شعر انقلاب بوده و اشعار بسیاری قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با مضمون انقلاب، مبارزات مردمی و رهبری امام خمینی (س) سروده و از این رو می توان او را پدر شعر انقلاب لقب داد.

 

در همین رابطه بخوانید:

از زندگی میرزا حسین فقیه سبزواری، احیاگر حوزه علمیه مشهد چه می دانید؟

شیخ مهدی حائری تهرانی که بود و از زندگی او چه می دانید؟

خیام نیشابوری کیست؟/چرا وی به خیام شهرت دارد؟/او در کدام علوم دیگر استاد بود؟/علت شهرت جهانی اش چیست؟/شعرش از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

آیت الله سید محمدحسین شهرستانی که بود؟/علت شهرتش به شهرستانی چیست؟/چرا امامت جماعت مدرسه مروی به وی داده شد؟/چرا به وی شهرستانی ثانی می گویند؟

شیخ محمدرضا کلباسی کیست؟/وی چه نسبتی با میرداماد دارد؟/ماجرای نماز باران و ساخت مسجد رکن الملک چه بود؟/به چه علت تبعید شد؟

 

سرود خمینی ای امام، سرود درد، سرود سپیده، سرودی دیگر، تو عاشقانه سفر کن، بانگ جرس، ازجمله آثار مرحوم حمید سبزواری است.

 

انجمن شاعران ایران نکوداشت استاد حمید سبزواری را روز سه‌شنبه 28 اردیبهشت 95 در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار کرده بود.

 

وی شاعر معاصر ایران بود که در سال 1393 مفتخر به دریافت نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر شد.

 

سبزواری شاعری بود از نسل دیروز. پدرش، عبدالوهاب پیشه‌ور ساده‌ای بود که قریحهٔ شعری داشت. جدش ملا محمدصادق ممتحنی شاعری مردمی بود که "مجرم" تخلص می‌کرد و آثارش در سفری به مشهد و در حملهٔ راهزنان سرقت شد.

 

سبزواری، قبل از مدرسه، قرآن را در خانه و نزد مادرش آموخته‌ بود. او بعداً به مدرسهٔ شیخ حسن داورزنی رفت. در دوره نوجوانی در سبزوار زندگی می‌ کرد. در سبزوار کتابفروشی به نام خسروی بود. او شعرهای حمید را چاپ کرده و می فروخت. حمید می‌ خواست این کار را در تهران نیز انجام بدهد لیکن این امر صورت نگرفت.

 

پدر و مادر حمید سبزواری، شاید اولین اساتید وی بودند. او جامع المقدمات را نزد میرزا حبیب جوینی خوانده‌ بود. حاج آقا محمدعلی محمدی نیز از دیگر استادان وی بود.

 

وی در نوجوانی شاهد فرهنگ‌ستیزی، خشونت و سرکوب احساسات مذهبی مردم توسط رضا شاه پهلوی بود. چهارده‌ساله بود که سرودن شعر را آغاز کرد. حمید جوان در آن سال‌ها به هر حزب و گروهی که فکر می‌کرد حامل حقیقت یا حامی محرومانند سری می‌ زد، اما به‌سرعت درمی‌یافت که آن سراب‌ها هیچ‌گاه نمی‌ توانند عطش عدالت‌خواهی و شوق استقلال‌جویی او را سیراب کنند، و سرخورده کنار می‌ کشید.

 

استاد حمید سبزواری بر اثر کودتای 28 مرداد 1332 متواری و مخفی شد. لیکن بعداً خود را به شهربانی سبزوار معرفی کرد و چهار سال در وضعیت بلاتکلیفی و تعلیق طی کرد تا سرانجام تبرئه شد.

 

سبزواری ابتدا به شغل معلمی مشغول بود. بعد از حوادث مرداد 1332 از آموزش و پرورش اخراج و سپس کارمند بانک بازرگانی (بانک تجارت فعلی) در تهران شد و سپس به شاعری روی آورد.

 

شاعری، مهمترین فعالیت وی بود. شعر حمید، شناسنامهٔ زمانمند انقلاب است، زیرا کمتر حادثه یا رویدادی است که انعکاس آن در شعر او نباشد. شاعر، با حساسیت ویژهٔ خویش، هر رویداد مهم تاریخ معاصر ایران را با گل‌واژه‌های شعرش در حافظهٔ زمانه نقش کرده‌ است تا آیندگان از یاد نبرند که نسل گذشته در چه شرایط دشواری از آرمان‌ها و انقلابش دفاع کرده‌ است.

 

دیدگاه تان را بنویسید