تماشای بیش از حد تلویزیون مغز را کند می‌کند

محققان دانشگاه کلمبیا واقع در آمریکا دریافتند افراد میانسال که بیش از حد تلویزیون تماشا می‌کنند، در دوران پیری بیش از سایرین در معرض زوال حافظه و قدرت استدلال قرار دارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، بر اساس این تحقیقات حتی تماشای تلویزیون به میزان متوسط نیز می‌تواند قابلیت‌های شناختی مغز را در دوران پیری کاهش دهد.

ایرنا نوشت، این تحقیقات با کمک ۶۵۰۰ داوطلب انجام گرفت که دریک دوره ۶ ساله از اواسط دهه ۸۰ تا ۹۰ میلادی تقریبا به یک میزان تلویزیون تماشا می‌کردند. این داوطلبان بر اساس مدت زمان تماشای روزانه تلویزیون در سه گروه طبقه بندی شدند و آزمایش های مختلفی برای ارزیابی قابلیت‌های شناختی و کارآیی مغز آن‌ها انجام گرفت.

در نتیجه این آزمایش ها مشخص شد افرادی که در دوره مورد مطالعه به میزان متوسط یا زیاد تلویزیون تماشا می‌کردند، در مقایسه با سایرین هفت درصد بیشتر دچار افت کارآیی شناختی شده‌اند.

البته به گفته محققان هنوز مشخص نیست این وضعیت نتیجه نگاه کردن به تلویزیون است یا نشستن بیش از حد و بی تحرکی موجب بروز آن می‌شود.

رژیم غذایی نیز نقش بسیار مهمی در توقیت حافظه و عملکرد مغز دارد. در ادامه به مواد غذایی اشاره شده است که غذای مغز هستند و با مصرف آنها می‌توان مطمئن بود که مغز در بهترین حالت خود قرار دارد.

۱-ماهی: ماهی غذای مغز است. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، به رشد مغز کمک می‌کنند. این ماده غذایی منبع بی نظیر پروتئین است و با تامین اسیدهای آمینه مورد نیاز، به مغز در برقراری ارتباط با سایر اعضای بدن کمک می‌کند.

۲-تخم مرغ: تخم مرغ حاوی نوعی ویتامین B به نام کولین است که به بهبود حافظه کمک می‌کند.

۳-آجیل: یک منبع غنی از ویتامین E و فولات است. فولات نوعی ماده معدنی است که برای توسعه مغز حیاتی است. مصرف ویتامین E کمک می‌کند که از بروز بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آلزایمر جلوگیری شود.

۴-انواع کلم: کلم بروکلی، برگ کلم و گل کلم، منبع خوبی از ویتامین K هستند که به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کنند. همچنین کلم حاوی ماده‌ای به نام سولفورافان است که سبب افزایش بهره هوشی شده و از زوال عقل جلوگیری می‌کند.

۵-انواع توت، به ویژه بلوبری: خانواده توت‌ها با آنتی اکسیدان‌های قوی، از بروز انواع سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند و در تقویت حافظه موثرند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبح ناشتا یک کاسه کوچک بلوبری مصرف می‌کنند، مغز فعال تر و تمرکز بهتری دارند.

۶-مغز آفتابگردان و کدو تنبل: این دانه‌ها منبع خوبی از ویتامین E، منیزیم و امگا ۳ هستند و علاوه بر افزایش حافظه، مغز را در حالت آرامش و تمرکز قرار می‌دهند.

۷- گوجه فرنگی: آنتی اکسیدان قوی موجود درگوجه فرنگی لیکوپن نام دارد و از آسیب رادیکال های آزاد به مغز جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در جلوگیری از آلزایمر دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در کنفرانس Epidemiology, Prevention, Lifestyle and Cardiometabolic Health که توسط انجمن آمریکایی قلب برگزار شد، ارائه شده است.

دیدگاه تان را بنویسید