شناسایی دقیق خطر ابتلا به آلزایمر با آزمایش خون

در شرایطی که علل دقیق ابتلاء به آلزایمر هنوز ناشناخته مانده، محققان در تلاش برای پیش بینی سریع احتمال ابتلاء به آن هستند و یک آزمایش خون جامع این امر را ممکن کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از نیواطلس، یک بررسی تازه در دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد تمرکز برخی پروتئین‌های خاص در خون نشانه قطعی ابتلاء به آلزایمر در سال‌های بعد است و شناسایی زودهنگام وجود این پروتئین‌ها با انجام آزمایش خون جامع ممکن است.

مهر نوشت؛ تا پیش از این از روش‌های دیگر مانند بررسی چشم، آزمون بویایی و غیره هم به منظور تشخیص بیماری آلزایمر استفاده شده بود. اما یافته‌های این تحقیقات دقیق نبوده و لزوماً منجر به پیش بینی سریع ابتلاء به آلزایمر نمی‌شد. در عین حال آزمایش خون جامع جدید می‌تواند از چندین سال قبل به شناسایی آلزایمر کمک کند.

پروتئین‌هایی که با استفاده از آزمایش خون جدید قابل شناسایی هستند، تائو و آمیلوید نام دارند و فعالیت آنها منجر به تشکیل پلاک‌های سمی در مغز و ابتلاء به آلزایمر می‌شود.

این تحقیق تازه با بررسی بیش از ۴۸۰۰ نمونه خون افراد میان سال و مسن انجام شده که از یک دهه قبل جمع‌آوری شده‌اند. وجود مقدار زیادی از این پروتئین‌ها در نمونه خون ۳۸ نفر از این افراد باعث شده آنها پنج سال بعد به آلزایمر مبتلا شوند. محققان می‌گویند با توسعه این روش امکان پیش بینی ابتلای افراد به آلزایمر بین یک تا دو دهه زودتر وجود دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید