نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه؛

سجادی: در 4 رشته شانس کسب مدال داریم/ شرایط در ژاپن تحت کنترل است/ از فایزر و بیونتک تشکر کردیم و گفتیم واکسن نمی‌خواهیم

سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو گفت: تمامی شرکت‌کنندگان باید 72 ساعت قبل از ورودی به ژاپن در کشور خود تست کرونا بدهند و آن را در زمان ورود به همراه داشته باشند. در فرودگاه نیز تست گرفته می‌شود که تست سریعی است و در 10 دقیقه جواب آن اعلام می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، نصرالله سجادی در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه گفت: روز گذشته جلسه ای با مسئولان برگزاری المپیک و سه نفر از همکارانم انجام شدکه بیشتر در خصوص ثبت نام همه اعضای کاروان و موارد مربوط به آیدی کارت بود. اسامی نفرات نیز چک شد.

تست کرونا 72 ساعت قبل در کشور و حین ورود به ژاپن انجام می شود

او درباره تعداد رویدادها و افراد شرکت کننده در این دوره از بازی ها گفت: این دوره با 5 رشته بیشتر در 33 رشته و در 339 رویداد و با حضور 11 هزار و 90 ورزشکار برگزار خواهد شد که 48.5 درصد زنان و بقیه مردان هستند. با تصمیم IOC در سال 2024 نسبت جنسیتی برابر خواهد شد . مسابقات در 42 مکان ورزشی برگزار می‌شود که بخشی از آن در بخش قدیمی المپیک توکیو در سال 1962 است.

سجادی افزود: بیشتر مکان‌ها جدید و فاصله اماکن ورزشی تا دهکده جدید 27 و تا دهکده قدیم 24 کیلومتر است. در حال حاضر اماکن ورزشی صددرصد کامل و تجهیز است. محل اقامت ما مشخص شده و موقعیت نسبتا خوبی در دهکده دارد. در دستورالعمل اخیر برای حضور کلیه شرکت کنندگان اعم از تیم‌ها و خبرنگاران باید 72 ساعت قبل در کشور خود آزمایش دهند و در فرودگاه توکیو نیز تست گرفته می‌شود که زمان پاسخ آن 10 دقیقه است. اگر تست مثبت باشد، ورزشکار 15 روز قرنطینه خواهد شد. بعد از تست، همه به محل اقامت خود اعزام می‌شوند. همه هیئت‌های شرکت کننده در دهکده قرنطینه هستند و هیچ بازدیدی از شهر وجود نخواهد داشت. در طول بازی‌ها نیز به صورت تصادفی از افراد تست گرفته می‌شود.

60 سهمیه در 13 رشته کسب کرده‌ایم

او در خصوص تعداد سهمیه های ایران در 2020 تصریح کرد: تا امروز 60 سهمیه در 13 رشته کسب کرده‌ایم. بسکتبال سه نفره دو مسابقه پیش رو دارد در یک رویداد سه تیم و در یک رویداد دیگر سه تیم حضور دارند. باید ببینیم چقدر شانس دارند. آبهای آرام‌ نیز در روسیه شرکت می‌کند و کاراته در پاریس شرکت می‌کند و تعداد سهمیه‌های نهایی ما روشن خواهد شد.

سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو گفت: طبق روال گذشته با وجود محدودیت‌ها، اردوها به صورت منظم برگزار شده و تیم‌ها به مسابقات کسب سهمیه اعزام شدند. هر چه رو به جلو برویم اردوها فشرده‌تر خواهد شد و امیدواریم ورزشکاران با آمادکی کامل در المپیک توکیو شرکت کنند.

وی تاکید کرد: دور دوم واکسیناسیون ورزشکاران المپیکی و حریفان تمرینی و کسانی که شانس کسب سهمیه دارند نیز انجام شد. چند نفری از جمله بخشی از تیم تیراندازی که در اردو هستند نیز انجام خواهد شد. امیدوارم تا زمان بازی‌ها با توجه به اینکه واکسیناسیون‌ انجام شده، ورزشکاران در سلامت کامل باشند.

وزارت ورزش لیست افرادی که باید واکسینه شوند را به فدراسیون پزشکی داد

سجادی در خصوص واکسیناسیون و حواشی آن و شاخص‌های واکسیناسیون ورزشکاران اظهار داشت: با توجه به مقدار واکسنی که در اختیار داشتیم یک سهمیه بندی را به وزارت ورزش اعلام کردیم. این سهمیه براساس کسب سهمیه ورزشکاران، مربیان، مشاوران، حریفان تمرینی و کسانی که شانس کسب سهمیه دارند، بود. وزارت ورزش این لیست را به فدراسیون پزشکی فرستاد. من تمام اسامی را خواستم و تنها کسانی که از طرف فدراسیون پزشکی معرفی شدند، واکسن زدند. در دور دوم هم دقت کردیم و مسئله خاصی نبود.

هر کشور تنها 10 نفر در مراسم افتتاحیه المپیک حضور خواهند داشت

وی درخصوص زمان رونمایی از لباس کاروان گفت: فعلا تا امروز گفتند از هر کشور تنها 10 نفر در مراسم افتتاحیه المپیک حضور خواهند داشت. لباس کاروان ایران در مراسم افتتاحیه خرداد ماه رونمایی می‌شود. لباس گرمکن برای دهکده و مسابقات انتخاب شده و اندازه گیری‌ها از این هفته آغاز می‌شود و در همان مراسم رونمایی می‌شود.

مصدومیت در ورزش عادی است

معاون سابق وزیر ورزش در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید نگرانی‌هایی در مورد کاروان وجود دارد و شاید شما دلگرم 2-3 مدال کشتی باشید، اما برخی ورزشکاران مصدوم هستند و نگرانی‌های شما چگونه است، خاطرنشان کرد: مصدومیت در ورزش خیلی عادی است و ورزش توام با مصدومیت است به همین دلیل این موضوع خیلی نگران کننده نیست اما اگر نگرانی این باشد که ورزشکار به بازی نرسد بله درست است اما در خیلی از رشته‌ها ورزشکار جایگزین هست. ما 6 برابر کاروان اسامی را اعلام کرده بودیم. مثلا در یک وزن کشتی 4 نفر و در وزنی دیگر 6 نفر معرفی شده‌اند. حتی تعداد همراهان هم زیاد بود اما نفرات اصلی باید از بین آنها معرفی شوند. جایی برای نگرانی نیست.

سجادی درباره معرفی کادر سرپرستی، خاطرنشان کرد: زمانی که اسامی نهایی اوایل تیر به کمیته برگزاری بازی‌ها معرفی شد اسامی کادر را به شما می‌گوییم. به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان مجاز هستیم همراه ببریم. با توجه به 60 سهمیه بیشتر از 39 نفر نمی‌توانیم همراه داشته باشیم. 

وی درباره اینکه برخی از روسای فدراسیون‌ها واکسن زده‌اند و حتی گفته می‌شود برخی مشاوران هم این کار را انجام داده‌اند، اظهار داشت: رشته‌ای مانند والیبال 6 سهمیه برای همراه دارد حالا فدراسیون خودش این 6 نفر را انتخاب می‌کند. شما دیده‌اید در رویدادها روسای فدراسیون‌ها اعزام می‌شوند ما از تعدادی خواستیم در دهکده باشند. انتخاب کادر با فدراسیون است.

وایلدکارت به ما تعلق نمی‌گیرد

سرپرست کاروان ایران درباره اینکه آیا ما شانسی برای وایلدکارت داریم، عنوان کرد: هیات‌هایی که کمتر از 8 نفر باشد وایلدکارت می‌گیرند بنابراین به ما وایلدکارت تعلق نمی‌گیرد. البته امکانی برای برخی رشته‌ها وجود دارد که بسیار محدود است آن هم تاکید شده به رشته‌هایی داده شود که یا شرکت‌کننده ندارند و یا شرکت‌کننده زن ندارند. این موضوع شامل ما نمی‌شود.

بعد از المپیک از رشته‌ها ارزیابی می‌شود

معاون سابق وزارت ورزش درباره اینکه فدراسیون‌ها بودجه خود را گرفته‌اند آیا این موضوع در نظر گرفته شده اگر فدراسیونی تعهد خود را انجام نداده باید پاسخگو باشد و برخوردی با آنها صورت بگیرد، تصریح کرد: ما باید با سقف اعتباراتی که داریم صحبت کنیم به خصوص اینکه نگاه ویژه‌ای روی رشته‌های المپیکی شده است. برای بودجه امسال شاخص تعیین شده که بسیار دقیق است که می‌توان به میزان شانس در مدال‌آوری، جمعیت تحت پوشش و ... اشاره کرد. با توجه به این ملاک و معیار می‌توان ارزیابی خوبی داشت که بعد از المپیک آن را انجام می‌دهیم. مسئولان ورزش هستند که می‌توانند در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

برگزاری کارگاه ویژه برای المپیکی‌ها

سجادی در پاسخ به این سوال که در آخرین نشست IOC کمیسیون ورزشکاران برای اعتراضات سیاسی تعلیق‌هایی را در نظر گرفته آیا درباره این خط قرمزها دستورالعملی برای کمیته آمده و اگر این طور است ورزشکاران در این خصوص توجیه هستند، عنوان کرد: در حد همان خبری که شنیدید نامه‌ای به کمیته زده‌اند. البته این روال همیشگی است و قبل از المپیک IOC آن را اعلام می‌کند. این دستوالعمل‌ها بلافاصله ترجمه می‌شود و در اختیار فدراسیون‌ها قرار می‌گیرد. یک کارگاه همگانی اوایل تیر خواهیم داشت تا نکات لازم را با ورزشکاران اعزامی در میان بگذاریم.

کسی درخواست روانشناس نداشت

وی درباره اینکه شنیده شده قرار نیست روانشناسی به المپیک اعزام شود، گفت: ما از فدراسیون‌ها خواسته‌ایم تمام کادری را که می‌خواهند کنارشان باشند در لیست بلند بگویند. در این لیست کسی روانشناس معرفی نکرد. روانشناس این نیست که اگر در المپیک مشکلی پیش آمد همان جا مشکل را حل کند. راهکارهای مقابله با ترس، استرس و ... باید آموزش داده شود مانند مهارت‌های فنی. من با تک تک فدراسیون‌ها صحبت کردم و اعلام کردند روانشناس مستقیم در کنار تیم ندارند و بعضا ممکن است از آن استفاده کنند. روانشناس مانند پزشک و فیزیوتراپ نیست، بلکه او باید با ورزشکار کار کرده و با ورزشکار آشنا باشد. الان هم مشکلی نیست اگر فدراسیونی بخواهد می‌تواند در چارچوب معرفی کند.

ارزیابی را از فدراسیون‌ها بپرسید

سرپرست کاروان ایران در بازی‌های توکیو در پاسخ به سوال خبرنگاری که تکلیف کاروان تا حدودی مشخص شده و نظر شما درباره جایگاه چیست و اینکه برخی از روسای فدراسیون‌ها گفته‌اند قول مدال نمی‌دهند و عقب نشینی کرده‌اند، یادآور شد: ارزیابی باید توسط فدراسیون‌ها انجام شود چون اطلاعات فنی را فدراسیون‌ها دارند. هر چه روز به جلو برویم و کسب سهمیه تمام شده باشد بهتر می‌توانند در این باره صحبت کنند. مسئولیت این کار را خودشان دارند اما در ارزیابی کلی باید بگویم در کشتی، تکواندو، کاراته، شمشیربازی تیمی که با یک بازی به جمع 4 تا می‌روند، شانس کسب مدال داریم. می‌توانید از خود فدراسیون‌ها بپرسید چرا عقب‌نشینی کرده‌اند.

لژیونرهای والیبال هم واکسینه خواهند شد

سجادی در ادامه صحبت‌های خود درباره اینکه 5 لژیونر والیبال مرحله اول واکسن را نزده‌اند به همین دلیل نتوانسته‌اند در مرحله دوم هم واکسن بزنند، آیا برنامه‌ای در این خصوص دارید، گفت: باید ببینیم بچه‌هایی که بیرون مانده‌اند جای دیگر واکسن زده‌اند یا خیر. من با دکتر نوروزی صحبت کردم آنها زمان‌هایی را تعیین خواهند کرد به همین دلیل لژیونرها هم واکسینه خواهند شد. ما 72 روز فرصت داریم ضمن اینکه IOC زدن واکسن را الزامی نکرده است. 

شرایط در ژاپن تحت کنترل است

سجادی در پاسخ به سوال خبرنگار جی پلاس در مورد اینکه سفر باخ به ژاپن به تعویق افتاد و در این شرایط چگونه قرار است المپیک برگزار شود، گفت: خود باخ می داند چه زمانی باید برود. دیروز یکی از سوالاتمان از کمیته برگزاری بازی ها این بود که شرایط را چطور می بینند و پاسخ دادند که شرایط کاملا تحت کنترل است و جای نگرانی است و تا امروز بنا براین است که المپیک حتما برگزار شود.

سجادی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار جی پلاس درباره اینکه با توجه به واکسنی که ورزشکاران در داخل ایران تزریق کرده اند و واکسن فایزر و بیونتک که کمیته بین المللی المپیک می خواهد در اختیار ورزشکاران قرار بدهد، تزریق این دو واکسن مشکلی برای ورزشکاران ایجاد نمی کند، گفت: چون ما واکسن کرونا در داخل ایران زده ایم از IOC تشکر کردیم و گفتیم نیازی به این واکسن نداریم.

افزایش سهمیه در روئینگ بعید است

وی درباره رایزنی فدراسیون قایقرانی برای کسب 2 سهمیه روئینگ، اظهار داشت: این یک درخواست است. با توجه به 2 عنوان دومی، فدراسیون این درخواست را داشته اما فدراسیون جهانی براساس ضوابط تصمیم‌ می‌گیرد. به نظرم افزایش سهمیه بعید است. با کسب سهمیه تا اواخر هفته آینده فکر می‌کنم حقوق ورزشکاران واریز شود. 

سرپرست کاروان ایران در المپیک درباره نظارت روی تمرینات و اردوهای المپیکی‌ها، یادآور شد: برنامه‌ریزی برای اردوها و شرکت در مسابقات برعهده فدراسیون‌های هر رشته است. اینجا کمیته در چارچوب نظارت کلی را خواهد داشت. البته به خاطر کرونا محدودیت‌هایی برای حضور بوده است. مثلا کشتی برای مسابقات کسب سهمیه تیم را قرنطینه کرده بود و من حتی نتوانستم بچه‌ها را ببینم و با دبیر صحبت کردم. کسی که سهمیه گرفته قطعا انگیزه زیادی دارد در المپیک خوب ظاهر شود.

رزرو اولیه انجام شده است

سجادی درباره شرایط پرواز کادر به توکیو، خاطرنشان کرد: 9 گروه پرواز رفت و 11 گروه پرواز برگشت ما خواهد بود که شامل همه می‌شود. تاکید شده حداکثر هر رشته ورزشی 5 روز زودتر می‌تواند در دهکده پذیرش شود و 48 ساعت بعد باید خارج شود. به فدراسیون‌ها زمان‌ها را اعلام کرده‌ایم و کسی زمان زودتر نخواست. یکی دو رشته بودند مانند والیبال برای بازی تدارکاتی که امکان‌پذیر نبود. ورزشکاران ما 24 ساعت پس از مسابقه برمی‌گردند چون کاری برای ماندن ندارند. ما تقریبا رزور اولیه را انجام داده‌ایم.

نام پرتوآذر در لیست هست

وی درباره اینکه پرتوآذر ورزشکار دوچرخه‌سواری گفته شانس حضور در المپیک را دارد، عنوان کرد: او هنوز شانس کسب سهمیه دارد و کمیته برگزاری هم اطلاع داشت. اسم او هست و اگر در مسابقات کسب سهمیه شرکت کند ان شالله می‌تواند حضور پیدا کند.

دیدگاه تان را بنویسید