شامگاه سه شنبه ماه نو می شود!

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره رسیدن ماه به وضعیت ماه نو در شبانگاه سه شنبه، ۲۳ اردیبهشت توضیحاتی داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره زمان رسیدن ماه به وضعیت ماه نو اظهار کرد: ساعت ۲۳:۳۰ شبانگاه سه شنبه، ۲۳ اردیبهشت، دوره هلالی ماه (گردش ماه به گرد زمین از دید ناظر زمینی) که ۲۹.۵۳ شبانه روز زمینی به درازا می‌انجامد، کامل می‌شود و ماه به وضعیت ماه نو (New Moon) می‌رسد.

او ادامه داد: بدیهی است هر چند ماه در این تاریخ در اوج زمینی است و به آهستگی جدایی زاویه‌ای لازم را برای رویت پذیر شدن ایجاد می‌کند، اما بجز سن بالای ماه (بیشتر از ۲۰ ساعت) تا غروب روز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت، برخی ضوابط علمی نسبتا مناسب برای جستجو و رصد هلال شوال ۱۴۴۲ در اولین غروب پس از مقارنه یعنی شامگاه چهارشنبه با ابزار‌های رصدی وجود دارد؛ بدیهی است مناطق جنوب و جنوب غربی کشور، شرایط به مراتب بهتری برای مشاهده این هلال در شامگاه چهارشنبه خواهد داشت.

رسیدن ماه به اوج زمینی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران توضیح داد: از سوی دیگر در ساعت ۲:۲۴ بامداد چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت، کره ماه در اوج زمینی قرار گرفته و در زمان یاد شده، ۴۰۶۵۱۲ کیلومتری زمین خواهد بود.

او افزود: مدار ماه و سیارات بر اساس قانون اول کپلر، بیضی نزدیک به دایره است؛ بنابراین ماه نیز دارای دو نقطه مداری به نام‌های اوج (Apogee) و حضیض زمینی (کمترین - Perigee) است. این پارامتر باعث تفاوت سرعت شتاب دار مداری ماه خواهد شد و هر چه ماه از زمین دورتر باشد، سرعت مداری کمتری دارد؛ این نکته باعث می‌ شود تا هنگام " ماه نو "، ماه در بیشترین فاصله با زمین، با سرعت کمتر و در کمترین فاصله با زمین، با سرعت بیشتری از خورشید جدایی زاویه‌ای پیدا کند.

عتیقی تصریح کرد: قرار گرفتن ماه در اوج زمینی، تقریبا همزمان با زمان ماه نو در بامداد چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، باعث خواهد شد که ماه تا لحظه غروب خورشید در روز چهارشنبه، جدایی زاویه‌ای کمتری نسبت به خورشید داشته باشد (در مقایسه با برخی اول ماه‌های قمری که شرایط اینگونه نیست)، بنابراین پارامتر‌هایی همچون جدایی زاویه‌ای ماه از خورشید، طول کمان، ضخامت میانی هلال و در نتیجه فاز ماه و حتی ارتفاع هلال از افق نیز تغییر به مراتب کمتری داشته و شرایط سخت‌تری برای مشاهده هلال شوال در شامگاه چهارشنبه ایجاد کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید