چگونه حمله قلبی را از سوء هاضمه تشخیص دهیم؟

متخصصان انگلیسی می‌گویند تشخیص حمله قلبی و مراجعه به موقع به بیمارستان می‌تواند مانع از مرگ دائمی ماهیچه‌های قلب شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اکسپرس، حمله قلبی یکی از دردناکترین حالاتی است که بیمار را درگیر کرده و می‌تواند به راحتی باعث جان باختن فرد شود. در این حالت به دلیل گرفتگی رگ‌های کرونری (رگ‌های خون رسان به بافت قلب)، ماهیچه قلب دچار مرگ غیرقابل بازگشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛‌ مرکز قلب انگلیس می‌گوید افراد در زمانی که دچار حمله قلبی می‌شوند علائم مختلفی را از خود بروز می‌دهند. برخی از علائم باعث ایجاد احساس ناخوشی شدید در فرد می‌شود مانند درد قفسه سینه، اما برخی دیگر به صورت سوزش شدید درک می‌شوند.

به طور عمومی فشار، درد یا سنگینی در قفسه سینه از رایج‌ترین علائمی محسوب می‌شود که نشان دهنده وقوع یک حمله قلبی است. با این حال، اختصاصی‌ترین علامت وقوع حمله قلبی که آن را از سایر بیماری‌ها جدا می‌کند، عدم بهبودی درد قفسه سینه با گذشت زمان و گسترش این درد به سایر اندام‌ها مانند گردن، فک، پشت (کمر)، معده، و بازو‌هاست.

با مشاهده علائم ذکر شده تماس فوری با اورژانس بسیار ضروری است. از دیگر علائم مرتبط با حمله قلبی می‌توان به حالت تهوع اشاره کرد. برخی افراد در زمان حمله قلبی شاهد سبکی سر، تنگی نفس و نیز اضطراب و استرس شدید که گاهی با علائم «حمله اضطرابی» اشتباه گرفته می‌شود، هستند.

یکی از سوالات رایج درباره حمله قلبی، طریقه تشخیص آن از سوء هاضمه است. اصلی‌ترین راه تشخیص تفاوت این دو بیماری این است که سوء هاضمه پس از خوردن غذا بروز می‌کند، اما حمله قلبی در هر شرایطی ممکن است رخ دهد؛ همچنین سوء هاضمه باعث ترش مزه شدن دهان می‌شود که ناشی از سریع یا زیاده روی در غذا خوردن است.

آنژین قلبی یکی دیگر از بیماری‌هایی است که علائم آن با حمله قلبی اشتباه گرفته می‌شود. آنژین قلبی ناشی از انسداد نسبی رگ‌های قلبی است، اما باعث انسداد کامل روند خون رسانی به عضلات قلب نمی‌شود. علائم آنژین قلبی نیز شامل درد در قفسه سینه شده و می‌تواند به ناحیه‌های دیگر بدن سرایت کند.

با این حال، علائم آنژین قلبی غالباً پس از موارد ذیل بروز می‌کند:

۱- تحرک و ورزش کردن
۲- احساس غمگین بودن شدید
۳- آب و هوای سرد
۴- پس از میل غذا

تفاوت بنیادین آنژین قلبی و حمله قلبی این است که علائم آنژین قلبی پس از چند دقیقه دچار بهبودی می‌شود. توصیه می‌شود در صورت عدم بهبود درد حتماً با اورژانس تماس حاصل کنید. عدم خون رسانی به بافت قلب به دلیل حمله قلبی می‌تواند باعث مرگ دائمی عضلات و در نهایت جان باختن فرد شود. از این رو، بسیار اهمیت دارد فرد پس از مشاهده علائم بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید