قیمت‌گذاری خودرو چطور باید انجام شود؟/ یک نماینده مجلس: با اساس و نحوه قیمت‌گذاری مشکل داریم

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: ما قیمت تمام شده را نداریم که بتوانیم قضاوت کنیم که قیمت شورای رقابت درست است یا خیر. نظرات دیگر هم که داده می‌شود صرفا نظرات پوپولیستی هستند، فقط می‌گویند ما مخالف هستیم اما مشخص نیست با چه چیزی مخالف هستند، مگر قیمت تمام شده را دارند که مخالف هستند؟

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در کشور مشکل حل شود باید یک سری ضوابط بر اساس منافع همه از جمله مصرف‌کننده و تولیدکننده تعیین شود و بر اساس آن پیش رفت. نباید نگاه‌مان صرفا بر اساس راضی کردن افکار عمومی باشد، چراکه در این صورت مدام در باتلاق کارهای غیرکارشناسی فرومی‌رویم و مشکلات هرگز حل نمی‌شود.

علی جدی در مورد انتقادها به تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: ما با اساس و نحوه قیمت‌گذاری مشکل داریم و اگر ضابطه‌ها اصلاح نشود شرایط به همین گونه می‌ماند. اینکه به صورت موردی با افزایش قیمت موافقت یا مخالفت کنیم مشکلی از مردم حل نمی‌کند. بنابراین باید پایه قیمت‌گذاری را اصلاح کنیم، در این صورت مسائل خود به خود حل خواهد شد.

وی ادامه داد: به هرحال در قانون یک وظیفه برای شورای رقابت تعیین شده است، اگر اشکال قانونی وجود داشته باشد باید آن را حل کنیم اما اینکه با هر تصمیم مخالفت یا موافقت کنیم راهگشا نیست. پیگیر هستیم که اساس کار تغییر کند تا خودروساز و مصرف‌کننده ضرر نکنند.

وی افزود: در حال حاضر بر اساس قیمت‌هایی که در گذشته بوده و با احتساب تورم سالیانه و موارد دیگر قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت تمام شده تاثیری ندارد. قیمت‌گذاری خودرو باید بر اساس قیمت‌گذاری کالای تولید داخل و با ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها انجام شود، اما چون ضابطه‌ای وجود ندارد همه ناراضی هستند. فقط تعدادی که نام‌شان در قرعه کشی درمی‌‌آید یک نفعی می‌برند و بقیه همه ناراضی هستند؛ بنابراین این روند آسیب‌زا است.

 

قیمت تمام شده را نداریم که بتوانیم قضاوت کنیم

 

جدی در ادامه تصریح کرد: ما قیمت تمام شده را نداریم که بتوانیم قضاوت کنیم که قیمت شورای رقابت  درست است یا خیر. نظرات دیگر هم که داده می‌شود صرفا نظرات پوپولیستی هستند، فقط می‌گویند ما مخالف هستیم اما مشخص نیست با چه چیزی مخالف هستند، مگر قیمت تمام شده را دارند که مخالف هستند؟ شاید قیمت تمام شده بیشتر باشد. تنها یک نظر پوپولیستی می‌دهند و مشخص نیست چه کسی جواب تراز منفی 8 هزار میلیارد تومانی خودروساز را می‌دهد. اینکه تاکنون مشکل خودرو حل نشده به خاطر همین رفتارهای پوپولیستی است.

وی در ادامه افزود: اگر می‌خواهیم مشکل حل شود باید یک سری ضوابط بر اساس منافع همه از جمله مصرف‌کننده و تولیدکننده تعیین شود و بر اساس آن پیش رفت، نباید نگاه‌مان صرفا بر اساس راضی کردن افکار عمومی باشد چراکه در این صورت مدام در باتلاق کارهای غیرکارشناسی فرو می‌رویم و مشکلات هرگز حل نمی‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید