جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

از زندگی میرزا جمال الدین کلباسی چه می دانید؟

میرزا جمال‌الدّین کلباسی بن میرزا ابوالمعالی، عالم فاضل و زاهد متّقی، در حدود سال ۱۲۷۳ ه.ق در اصفهان متولّد شد. وی از محضر اساتیدی همچون آخوند خراسانی و سید محمد کاظم طباطبایی یزدی استفاده کرد. وی در هفدهم رمضان المبارک ۱۳۵۰ رحلت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی میرزا جمال الدین کلباسی اختصاص دارد.

 

 

زندگینامه میرزا جمال‌الدین کلباسی

حاج میرزا جمال‌الدّین کلباسی (۱۲۷۳-۱۳۵۰ ه.ق)، فرزند میرزا ابوالمعالی کلباسی، فاضل و زاهد متّقی و از عالمان اصفهان در فقه، اصول، ادبیات، نجوم و رجال بود. از اساتید وی پدرش میرزا ابوالمعالی کلباسی، آخوند خراسانی و سیّدمحمّد کاظم طباطبائی یزدی را می‌توان نام برد.

 

در همین رابطه بخوانید:

حکیم شمس الدین بهبهانی که بود؟

میرزا محمدتقی مامقانی که بود؟/علت حسادت بدخواهانش چه بود؟/وی در کدام رشته هنری سرآمد بوده است؟

شهید مهدی شاه آبادی که بود؟/نقش وی در نهضت امام خمینی چه بود؟/او در چه کسوتی به شهادت رسید؟

سید هاشم حداد که بود؟/علت علاقه سید علی آقا قاضی به وی چه بود؟/او از چه راهی امرار معاش می کرد؟/وی بر چه مساله ای تاکید داشت؟

علامه اقبال لاهوری که بود؟/آیا اقبال تنها به شاعری اکتفا کرد؟/علت فوتش چه بود؟

سهراب سپهری که بود؟/علت سفرهای پی در پی سهراب چه بود؟/سهراب از کدام شاعران بیشترین اثر را گرفته بود؟

سلار دیلمی که بود؟/چرا به وی ابویعلی می گفته اند؟/علت فتوای وی بر تحریم نماز جمعه در مقطعی از زمان چه بود؟

ابن زهره که بود؟/ چگونه او رهبر شیعیان حلب شد؟/تنوع آثار به جای مانده از وی نشانه چیست؟/تاثیر خاندان ابوزهره بر شیعیان حلب چگونه خودنمایی کرد؟

ملا علی علیاری که بود؟/چرا وی را از اکابر قرن چهاردهم به حساب می آورند؟/کدام بزرگان افتخار شاگردی اش را داشتند؟/وی در کدام علوم متبحر بود؟

 

تاریخ ولادت

حاج میرزا جمال‌الدّین کلباسی بن میرزا ابوالمعالی (محمّد) بن حاج محمّد ابراهیم کلباسی، عالم فاضل و زاهد متّقی، در حدود سال ۱۲۷۳ ه.ق در اصفهان متولّد شد.

 

اساتید

حاج میرزا جمال‌الدّین کلباسی، اغلب تحصیلات‌اش در فقه و اصول، ادبیّات و رجال نزد پدر دانشمندش صورت گرفته است و اجازه حدیث از پدر اخذ کرده است. همچنین از میرزا محمّد‌هاشم چهارسوقی نیز اجازه دریافت نموده است. پس از وفات پدر به همراه برادرش میرزا ابوالهدی به عتبات عالیات رفته و نزد آخوند خراسانی و آقا سیّدمحمّد کاظم طباطبائی یزدی استفاده کرد و از آن دو بزرگوار نیز اجازه گرفت.

 

فعالیت فردی و علمی

میرزا جمال‌الدّین کلباسی، در ایامی که در نجف اشرف بود به تدریس پرداخته و در سال ۱۳۴۰ ه.ق به اصفهان مراجعت نموده و حوزه تدریس و تعلیم را برپا داشت. وی علاوه بر تبحّر در علوم مختلف در نجوم نیز مهارت داشته و آن را تدریس می‌ کرده است.

وی در مدّت عمر دقیقه‌ای از تالیف و تدریس و عبادت غافل نبود. در مسجد جوجو (جوجی) اقامه جماعت می‌فرمود و نماز ایشان از زبده‌ترین جماعات اصفهان محسوب می‌ شد.

 

وفات و مدفن

میرزا جمال‌الدّین کلباسی، سرانجام در شب ۱۷ رمضان المبارک سال ۱۳۵۰ ه.ق وفات یافته و جنب پدر در بقعه میرزا ابوالمعالی واقع در تخت فولاد دفن شد.

 

تالیفات

کتب زیر از تالیفات میرزا جمال‌الدّین کلباسی است:

۱. تلخیص الهیئه؛

۲. شرح کفایه الاصول؛

۳. کتابی در اصول فقه از باب انسداد تا اواسط استصحاب؛

۴. رساله در نماز مسافر.[۱][۲][۳][۴][۵][۶]

 

پانویس

 

۱.  مهدوی، سید مصلح‌ الدین، رجال اصفهان یا تذکره القبور، ص۴۳.

۲.  مهدوی، سید مصلح‌ الدین، دانشمندان و بزرگان اصفهان، ج ۱، ص ۲۱۹-۲۲۰.    

۳.  آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، نقباء البشر، ج ۱، ص ۳۰۸.

۴.  کتابی، سید محمدباقر، رجال اصفهان، ج ۱، ص ۱۹۸.

۵.  کرباسی‌زاده اصفهانی، علی، مشاهیر مزار علّامه ابوالمعالی کلباسی، ص ۱۰۹-۱۰۳.

۶.  آقابزرگ تهرانی، محمد محسن، الاجازة الکبیره، ص ۳۵.

 

 

منبع

مهدوی، سید مصلح‌الدین، اعلام اصفهان، ج ۲، ص ۳۶۶.    

 

دیدگاه تان را بنویسید