نکاتی طلایی برای مسافران میلیونر فضا

سفر به فضا می‌تواند رویای بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه باشد که شاید دانستن چند نکته در این باره برایشان خالی از لطف نباشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، اما برای رفتن به چنین سفر پرهزینه و دشوار چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟ آنچه در ادامه ارائه شده است مواردی از نکات مهمی است که از طریق گفتگو با فضانوردان حرفه‌ای ناسا جمع‌آوری شده است؛

فضا

۱. تنها کار شما در این سفر، استراحت و لذت بردن از سواری خواهد بود

اگرچه این سفر کوتاه خواهد بود، اما در مقایسه با آنچه فضانوردان حرفه‌ای تجربه می‌کنند، یک مسافرت نسبتا آسان برای شما خواهد بود. برای مبتدیان، نیازی به نگرانی در مورد پرواز با فضاپیما نخواهد بود. همه این‌ها به ارائه دهنده پرواز فضایی بستگی دارد. دکتر پارازینسکی از اعضای ناسا می‌گوید: شما مسئولیت دیگری به جز لذت بردن از تجربه نخواهید داشت. به همین ترتیب برنامه‌های آموزشی برای تجارب توریستی فضایی در حین زندگی، حداکثر چند روز طول می‌کشد. نکته منفی در عدم آموزش زیاد این است که شما اعتماد به نفس ناشی از آموزش زیاد را ندارید. این را با آموزش من در شاتل فضایی مقایسه کنید جایی که ما صد‌ها و صد‌ها ساعت برای پرتاب در فضا آموزش دیدیم. اگر کاری به بیراهه می‌رفت، ما دقیقا می‌دانستیم که چه باید بکنیم و دچار استرس نمی‌شدیم؛ بنابراین به غیر از یادگیری اعتماد کامل به ارائه دهنده پرواز‌های فضایی، برای کاهش هرگونه فشار عصبی، با افرادی که قبلا پرواز کرده‌اند صحبت کنید.

۲. مطمئن شوید که از نظر جسمی و روحی متناسب هستید

من فکر می‌کنم مردم باید با این مسئله به عنوان المپیک رفتار کنند. این یک تجربه زندگی واقعا بزرگ است و اگرچه برای پرواز در فضا نیازی نیست که یک ورزشکار المپیکی باشید، اما به تناسب اندام کمک می‌کند. به هر حال بدن شما طیف وسیعی از احساسات جدید را در طول پرواز فضایی تجربه خواهد کرد.

اما این فقط در مورد آمادگی جسمانی نیست، تناسب اندام نیز مهم است. دکتر پارازینسکی می‌گوید: من فکر می‌کنم از طریق تناسب اندام، دقت ذهنی نیز به وجود می‌آید. هرچه بیشتر درگیر تجربه شوید، بیشتر از آن به یاد می‌آورید، برای شما تاثیر بیشتری خواهد داشت.

فضا

۳- نیرو‌های گرانش که در هنگام پرتاب و ورود مجدد تجربه می‌شوند، آن چنان شدید نیستند که انتظار دارید

اگر تا به حال یک جریان زنده از پرتاب فضانوردی را یا هرگونه حرکت هالیوودی را در مورد سفر به فضا مشاهده کرده باشید، می‌دانید که هنگام پرتاب، فضانوردان دوباره به صندلی‌های خود می‌چسبند. آن‌ها نیرو‌های گرانش قوی یا احساس وزنی را دارند که در هنگام شتاب احساس می‌کنند. این همان احساسی است که هنگام سرعت بالا در اتومبیل یا بزرگنمایی از طریق حلقه یا انحنای تیز روی غلتک زوم دارید، اما در هنگام پرتاب موشک، این نیرو‌ها قوی‌تر و پایدارتر هستند. اگرچه این تجربه ممکن است کمی وحشتناک به نظر برسد، اما طرفداران مثبت آن می‌گویند کاملا قابل کنترل است.

اگر شما به اندازه کافی خوب باشید که بتوانید برای سفری با این شرایط، تایید پزشکی دریافت کنید، در اداره نیرو‌های گرانشی مشکلی نخواهید داشت. شما به احتمال زیاد در طول تمرینات خود گریز از مرکز را طی خواهید کرد تا احساس خود را آماده کنید، شما در یک ماشین چرخش قرار خواهید گرفت که به شما امکان می‌دهد نیرو‌های گرانش قوی را تجربه کنید.

اما برای راحت‌ترین حالت پرتاب و ورود مجدد به شرایط عادی بدن، بهتر است عضلات را از نظر جسمی شل کنید تا بتوانید با نیرو‌های گرانشی مبارزه کنید. اگر آرام باشید و بگذارید بدن در کاناپه پرتاب فرو رود، تحمل آن را بسیار آسان‌تر می‌شود. اگر سخت بگیرید، آنجاست که ممکن است به خود آسیب بزنید.

۴- برای آماده شدن برای بی وزنی، باید پرواز بدون گرانش  را رزرو کنید

گرچه برای وارد شدن به فضا برای تجربه بی‌وزنی کاملا تلاش (و وقت و هزینه) لازم است، اما در واقع می‌توانید این احساس را در اینجا روی زمین تجربه کنید، یا بهتر بگوییم کمی بالاتر از آن. تنها کاری که شما باید انجام دهید رزرو پرواز با جاذبه کاهش یافته است، جایی که یک هواپیما به صورت یک سری پارابولا (یا اشکال قوسی مانند) پرواز می‌کند که طی آن مسافران از طریق سقوط آزاد بی‌وزنی شبیه سازی شده را تجربه می‌کنند.

از نظر جسمی همان چتربازی یا حتی سوار روی غلتک است، اما در این دو مورد، شما حس می‌کنید که در حال سقوط هستید. هنگامی که در هواپیمای با گرانش صفرهستید، هواپیما با همان سرعت سقوط می‌کند، بنابراین در داخل هواپیما شناور هستید. این همان حالتی است که در فضاپیما وجود دارد.

۵. یادگیری نحوه غواصی نیز آموزش بی وزنی است

در حالی که زیر آب بودن دقیقا مانند معلق ماندن در فضا نیست، اما روش خوبی برای تمرین حرکت بدون وزنه است. در واقع، ناسا حتی یک نمونه ماکت ISS به اندازه زندگی در داخل یک استخر غول پیکر قرار داده است، به طوری که فضانوردان می‌توانند برای راهپیمایی‌های فضایی زیر آب آموزش ببینند.

دکتر پارازینسکی می‌گوید: مدت زمانی که در زیر آب هستید، حرکت در بی‌وزنی خیلی سریع به سراغ شما می‌آید، در زیر آب به طور خنثی شناور شوید و خیلی آرام سعی کنید در کف اقیانوس یا کف استخر خود حرکت کنید. این انرژی زیادی نمی‌گیرد، اما فکر زیادی می‌برد.

فضا

۶. برای چند دقیقه حضور در فضا یک برنامه بازی ارائه دهید

در پرواز‌های فرعی، تنها چند دقیقه بی‌وزنی خواهید داشت، بنابراین باید دقیقا برنامه ریزی کنید که چگونه می‌خواهید وقت خود را در آنجا بگذرانید. آیا تنها به ثبت یک عکس یادگاری بسنده خواهید کرد؟ اگر می‌خواهید آنچه را کهنه سربازان پرواز فضایی «ترفند‌های احمقانه فضانوردی» می‌نامند، مانند تلنگر یا چرخش از قبل تصمیم بگیرید. اما مهمتر از همه، زمان بندی درست برای تماشا از پنجره است.

دکتر پارازینسکی می‌گوید: مهمترین چیزی که من به فضانوردان آینده می‌گویم خوش طعم کردن منظره از پنجره است. این به دلیل نداشتن اصطلاح بهتر، دیدگاه خداست و تعداد کمی از افراد تاکنون فرصتی برای دیدن آن داشته‌اند. واقعا چیز زیبایی است که می‌توانید در فضا معلق باشید و به سیاره خود نگاه کنید.

۷. نگران ثبت عکس‌های خود نباشید

در مورد گرفتن عکس، اول از همه شما در این زمینه مهارت کافی نخواهید داشت، زیرا برای استفاده از صفر درجه حرارت، کمی تمرین لازم است. این زمان را برای گرفتن عکس هدر ندهید. خاطرات خود را بسازید، از آن پنجره‌ها تماشا کنید و از تمام تجربه بی‌وزنی لذت ببرید. به علاوه، با توجه به هزینه‌های گزاف این پرواز‌های فضایی، مطمئن باشید که اپراتور شما به هر حال عکس و فیلم سفر شما را در اختیار شما قرار می‌دهد.

فضا

۸- وقتی وارد فضای بدون گرانش می‌شوید، ممکن است کمی گیج شوید

هنگامی که گرانش را از معادله برای مدت زمان مداوم حذف می‌کنید، عملکرد بدن کمی متفاوت است و عوارض جانبی آن ممکن است شامل سرگیجه و حالت تهوع باشد. شما احساس سرگیجه خواهید کرد، زیرا دیگر نیروی گرانشی مایع را به سمت پا‌های شما نمی‌کشد، بنابراین تمام آن مایعات وارد تنه شما شده و شما می‌توانید بلافاصله آن را احساس کنید. به نوعی احساس می‌کنید روی سر خود ایستاده‌اید.

اما خبر خوب این است که در پرواز‌های فرعی می‌توانید از بدترین حالت آن جلوگیری کنید. آدرنالین و هیجان باعث می‌شود که شما در ابتدا خوب باشید و تا زمانی که احساس بدی به شما دست می‌دهد، زمان آن فرا رسیده است که دوباره وارد شرایط عادی بدن شوید.

۹. اگر چند روز را در فضا سپری می‌کنید، برای برخی از برجستگی‌ها و کوفتگی‌ها آماده باشید

در یک پرواز فرعی شما زمان کافی در فضا نخواهید داشت، بنابراین واقعا نگران سازگاری با گرانش صفر نخواهید بود. اما برخی از شرکت‌های خصوصی پرواز فضایی در تلاشند تا مشتریان خود را برای اقامت طولانی‌تر به مدار بفرستند. اگر می‌خواهید چند روز یا حتی چند هفته را در فضا سپری کنید، مهم نیست که چقدر برای این تجربه آموزش دیده‌اید.

دکتر پارازینسکی می‌گوید: تماشای فضانوردان تازه کار در یکی دو روز اول ماموریت واقعا خنده دار است. ما آن‌ها را گاو نر در یک فروشگاه چینی خواندیم. آن‌ها با تمام وجود به خود فشار می‌آورند و جمجمه خود را می‌شکنند یا زانویشان را می‌کوبند.

۱۰. نگران انجام کار‌های شخصی نباشید

انجام کار‌های معمول مانند مسواک زدن دندان‌ها، رفتن به دستشویی؛ آیا حتی به این فکر کرده‌اید چگونه از توالت فرنگی بدون جاذبه استفاده کنید؟) همه تجربه‌های بسیار مختلفی در بی‌وزنی هستند. به ناچار ممکن است در اوایل سفر خود چند اتفاق ناخوشایند داشته باشید.

دکتر پارازینسکی می‌گوید: فقط برای یک وعده غذایی نشسته، چنگال خود را زمین می‌گذارید و ناگهان می‌بینید ظرف ۳۰ ثانیه ناپدید شده است، ممکن است دو روز بعد آن را در تمیز کننده هوا در کابین پیدا کنید، زیرا جریان هوا آن را در آنجا گیر انداخته است. خوشبختانه یک چنگال گمشده به راحتی پاک می‌شود و با نگه داشتن آن می‌توان از وضعیت جلوگیری کرد. خرابکاری‌های دیگر داستان متفاوتی است.

استفاده از سرویس بهداشتی، این چیزی است که شما باید در طول آموزش به آن توجه کنید. استفاده از توالت فرنگی به ویژه ساده نیست و باید مراقب باشید. توالت‌های فضایی از جریان هوا برای هدایت مواردی که قرار است بروند استفاده می‌کنند. اما برای ایجاد برخی از آشفتگی‌ها آماده باشید.

فضا

۱۱. اگر قرار است یک راهپیمایی فضایی انجام دهید، خطر برای شما و خدمه شما بسیار بیشتر است

بیشتر فضانوردان خصوصی برای مدت زمان پرواز خود با خیال راحت در داخل کشتی خود فرو می‌روند. اما پیاده روی در فضا برای شما غیرممکن نخواهد بود. شرکت خصوصی پرواز‌های فضایی Space Adventures با همکاری سازمان فضایی روسیه Roscosmos برای ارسال دو مشتری به فضا در سال ۲۰۲۳، یکی از فضانوردان را به راهپیمایی فضایی خواهد فرستاد.

برخلاف پرواز‌های فرعی، پرواز‌های مداری با راهپیمایی فضایی نیاز به آموزش گسترده‌ای دارند، با توجه به اینکه راهپیمایی‌های فضایی ذاتا خطرناک‌تر از سوار شدن در یک سفینه فضایی هستند. دکتر پارازینسکی می‌گوید: اگر شما نسبت به کنترل خود بی‌توجه باشید و در فضای خلوت شناور باشید، کسی نمی‌تواند برای شما کاری انجام دهد. ممکن است یکی از خدمه بتواند برای نجات شما بیرون بیاید، اما در این صورت زندگی او را نیز به خطر می‌اندازید. او می‌گوید: واقعا مهم است که یک مسافر فضایی نه تنها در مورد سلامتی خود و بلکه به سلامتی خدمه خود نیز فکر کند.

۱۲. اگر در کپسول هستید، برای فرود دست انداز آماده باشید

در حالی که تنها راه رسیدن به فضا از طریق موشک است، دو راه برای بازگشت وجود دارد: از طریق یک وسیله نقلیه بالدار، مانند شاتل فضایی یا از طریق یک کپسول. این تجربه کاملا متفاوت است، زیرا وسایل نقلیه بالدار مانند هواپیما روی باند فرود می‌آیند، در حالی که کپسول‌ها از زیر چتر‌ها به زمین یا آب می‌آیند. هر دو طی زمان ورود مجدد طیف وسیعی از نیرو‌های گرانش را تجربه می‌کنند، اما کپسول‌ها کمی خشن‌تر هستند، مخصوصا در انتهای سفر.

۱۳. ارزش سرمایه گذاری را دارد

مطمئنا سفر به فضا به عنوان یک توریست، هزینه بالایی خواهد داشت. اما اگر از هر فضانوردی بپرسید مطمئنا به شما می‌گوید ارزش سرمایه گذاری را دارد. دکتر پارازینسکی می‌گوید: آنچه من به فضانوردان احتمالی می‌گویم این است که این تجربه زندگی آن‌ها را برای همیشه تغییر خواهد داد.

دیدگاه تان را بنویسید