مالیات خانه های لوکس چقدر است؟

صاحبان خانه های لوکس باید تا پایان بهمن ماه مالیات متعلقه را بپردازند که بررسی‌ها نشان می‌دهد، کمترین و بیشترین مالیاتی که این افراد بایدپرداخت کنند به ترتیب معادل ۱۰ و بالای ۳۰۰ میلیون تومان است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، طبق بودجه سال جاری باید از خانه و خودروهای لوکس مالیات اخذ شود که خانه‌های با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان، خانه لوکس محسوب شده و مالک آن باید تا بهمن ماه این مالیات را پرداخت کند که خانه‌های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند.

در این زمینه، رئیس کل سازمان امور مالیاتی خبر داده که افراد مشمول این مالیات تا خرداد شناسایی و این موضوع به آن‌ها منتقل می‌شود.

براین اساس، نرخ مالیات سالانه این خانه‌های لوکس نیز به شرح زیر است:

۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار

۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار

۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار

۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار

۵-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

بررسی نحوه محاسبه املاک لوکس بیانگر این است که املاک با ارزش ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان باید سالانه مالیاتی معادل ۱۰ تا ۱۴.۹ میلیون بپردازند. 

همچنین، املاکی با ارزش ۱۵ تا ۲۵، ۲۵ تا ۴۰ و ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان به ترتیب باید سالانه ۳۰ تا ۴۹.۹، ۷۵ تا ۱۱۹.۹ و ۱۶۰ تا ۲۳۹ میلیون تومان مالیات بدهند. 

علاوه براین، املاکی که ارزش آن‌ها بالای ۶۰ میلیارد تومان نیز مکلف به پرداخت سالانه ۳۰۰ میلیون تومان مالیات هستند. به عنوان مثال، اگر قیمت یک خانه ۲۶۰ متری معادل ۲۶ میلیارد تومان باشد، باید سالی ۷۸ میلیون تومان مالیات بپردازد. 

بنابراین، کمترین و بیشترین مالیاتی که باید صاحبان خانه‌های لوکس بپردازند، ۱۰ و ۳۰۰ میلیون تومان در سال است و بررسی آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره معاملات مسکن در شهر تهران بیانگر این است که خانه‌های با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان تنها ۵.۳ درصد معاملات در اسفند پارسال را تشکیل می‌دهد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید