خواصی از گل گاو زبان که تا به حال نمی دانستید

یک متخصص طب سنتی گفت: مصرف برخی دمنوش‌ها می‌تواند تاثیرات زیادی بر تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع بیماری‌ها داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محمدرضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی درباره گیاه گل گاو زبان اظهار کرد: گیاه گل گاوزبان زبان با نام علمی Echium amoenu‌m شناخته شده و گیاه علفی یکساله است که با در نقاط مختلف جهان و در شمال ایران خصوصا استان گیلان به صورت خودرو رویش دارد.

او افزود: گل گاو زبان در طب سنتی ایران لسان الثور نامیده می‌شود و دارای مزاج گرم و‌تر است و برای درمان بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های تنفسی و پوستی و دهان و لثه خصوصا بیماری‌های اعصاب کاربرد دارد.

حاجی حیدری تصریح کرد: از گذشته مردم با خواص آرام بخشی گل گاو زبان آشنا بوده اند، اما دیگر خواص مهم گاوزبان از دیدگاه طب سنتی استفاده در درمان بیماری‌های سوداوی و یا به اصطلاح امروزی بیماری‌های اعصاب و روان مانند افسردگی، اختلالات پانیک و وسواس و اختلال خواب و اضطراب و تپش قلب است و مصرف آن به همراه سنبل الطیب تاثیر خواب آوری و آرام بخشی آن را افزایش می‌دهد.

خواص گل گاو زبان را بشناسید 

این متخصص طب سنتی ادامه داد: گل گاو زبان برای درمان بیماری‌هایی مانند برفک و افت دهان و التهابات دهان و لثه موثر است و استفاده از آن باید به شکل پودر یا خاکستر آن به صورت موضعی باشد.

حاجی حیدری درباره خواص دیگر گل گاو زبان گفت: از خواص مهم دیگر گل گاو زبان می‌توان تقویت عمومی بدن خصوصا تقویت قلب را نام برد و می‌توان از دمنوش آن روزی دو الی سه بار استفاده کرد.

حاجی حیدری گفت: گل گاوزبان نشاط آور بوده و رنگ چهره را روشن می‌کند و برای خشونت سینه و تنگی نفس خصوصا دم کرده آن با شکر و نبات و یا عسل مفید بوده و در شکستن سنگ‌های کلیه نیز کاربرد دارد.

حاجی حیدری افزود: مصرف دمنوش گل گاو به اینصورت که یک قاشق مرباخوری آن را در یک لیوان آب دم کرده و بهتر است کمی عسل نبات یا شکر داخل دمنوش ریخته شود و مصرف و روزانه تا حدود چهار گرم از گیاه خشک بیشتر استفاده نشود.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: مصرف زیاد و طولانی مدت گل گاو زبان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. از عوارض مهم این گیاه دارویی می‌توان افزایش فشار خون را نام برد، ولی به طور کلی توصیه می‌شود، همچنین این دمنوش در بیماران مبتلا به فشار خون و در دوره بارداری و شیردهی حتی المقدور مصرف نشود. 

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: به طور کلی مصرف گیاهان دارویی به صورت خودسرانه و مداوم به خاطر عوارض جانبی احتمالی توصیه نمی‌شود، در ضمن گفتنی است که استفاده درمانی از گیاهان دارویی حتما باید زیر نظر متخصصان طب سنتی انجام شود.

دیدگاه تان را بنویسید