جی پلاس

خوب دفاع کردن؛ هنری که استقلال و تراکتور بلد نیستند!

نکته کلیدی برای فرهاد مجیدی و رسول خطیبی برای تبدیل استقلال و تراکتور به تیم های قدرتمند، ایجاد ساختار دفاعی و اجرایی کردن آن است که در صورت تدوام منجر به موفقیت می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ عملکرد تیم ‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، حاکی از ضعف آشکار استقلال و تراکتور در کارهای دفاعی دارد؛ ضعفی که در مسابقات لیگ برتر ایران هم به چشم آمده است. در عوض این دو تیم در خط حمله به همان اندازه زهردار و خطرناک هستند ولی تاریخ فوتبال می گوید تعداد تیم های که در خط حمله ویرانگر و در دفاعی متزلزل عمل کرده و به قهرمانی یا موفقیت خاصی رسیده اند، بسیار کم است.

هر مربی و فوتبالیستی نخستین هدفش را در جریان یک مسابقه بر مبنای دریافت نکردن گل از تیم حریف می گذارد تا در ادامه به رقیب خود ضربه بزند و حتی با یک گل برتری، پیروزی را از آن خود کند. به همین دلیل است که نگاهی به قهرمانان فصول اخیر لیگ قهرمانان اروپا و همینطور لیگ های برتر جهان حاکی از قهرمانی تیم هایی با خط دفاعی مستحکم است.

علت اصلی قهرمانی لیورپول با یورگن کلوپ در فصل 2020 به ترمیم ساختار تدافعی این تیم مربوط می شود. لیورپول تا قبل از ورود آلیسون و فن دایک، تیمی هجومی بود که نمی‌توانست در خط دفاعی کم‌نقص عمل کند. کلوپ با بهبود عملکرد تیمش در این بخش، به سال‌ها ناکامی قرمزها خاتمه داد.

در فصل جاری انگلیس، منچسترسیتی با گواردیولا، در خط حمله همچنان خطرناک بود اما به همین اندازه و به راحتی، گل می‌خورد. گواردیولا برای عبور از این بحران، ساختار دفاعی تیمش را ترمیم کرد و در نهایت با اختلاف به صدرجدول لیگ جزیره راه یافت.

در ایران هم تیم‌هایی مانند سپاهان با بهبود ساختار دفاعی خود توانستند به صدرجدول راه یابند. پرسپولیس با همین عملکرد، برای سال‌های متمادی قهرمان ایران شده است.

نمونه‌هایی از این دست زیاد است تا مربیان استقلال و تراکتور، فکری به حال خط دفاعی خود کنند. اگر چه استقلال 5 گل به الاهلی عربستان زد و خط حمله تراکتور با زدن سه گل به پاختاکور، جور اشتباهات دفاعی سرخپوشان تبریز را کشید، اما هیچ تضمینی برای کسب امتیاز در این شرایط وجود ندارد.

در واقع مرز بین پیروزی پرگل استقلال با نتیجه 5 بر 2 مقابل الاهلی با شکستی مشابه، به خوش شانسی آبی پوشان در دقایقی از بازی بر می گردد. هر موج حمله روی دروازه شاگردان مجیدی، یک موقعیت گلزنی بالقوه است که از شانس آبی ها، بالفعل نشد.

درباره تراکتور هم چنین وضعیت صدق می کند. خطیبی که مدت زمانی کوتاهی است هدایت این تیم را بر عهده گرفته، هنوز راه حلی برای مشکلات دفاعی تیمش ندارد اما برای موفقیت در بالاترین سطح فوتبال آسیا، به چیزی فراتر از گلزنی نیاز است.

دیدگاه تان را بنویسید