جی پلاس

بررسی احتمال صدور رای CAS به نفع ایران؛ نتیجه شکایت فدراسیون فوتبال از AFC چه می شود؟

یک مدیر ورزشی می گوید در گذشته هم ثابت شده که شکایت از تصمیمات AFC به دادگاه داوری ورزش هیچ تاثیری ندارد و معمولا آرای نهایی به نفع این کنفدراسیون اعلام می شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ سلب میزبانی های بین المللی از فوتبال ایران از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تبدیل به بحرانی بزرگ شده است. این اتفاق که از گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا آغاز شده بود، اکنون و با روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی در این فدراسیون، تشدید شده است.

AFC در جدیدترین تصمیمات خود میزبانی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و همینطور انتخابی جام جهانی را به کشورهای دیگر منطقه واگذار کرد و دست ایران از هر گونه میزبانی خالی مانده است. در سوی مقابل، اعطای میزبانی به دو کشور عربستان و بحرین بدترین اتفاقات ممکن برای ایران است که همواره در مسابقات رو در رو و همینطور میزبانی‌ های مختلف با این دو کشور همسایه،‌ مشکل داشته و اکنون نگران است که این اتفاقات به ضرر تیم های ایرانی تمام شود.

از چندین هفته قبل به این سمت، فدراسیون فوتبال در چندین مرحله از طریق نامه نگاری به تصمیمات AFC اعتراض کرده است که در نهایت کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد به هیچ وجه امکان تغییر و تجدیدنظر در نظراتش وجود ندارد اما رئیس فدراسیون فوتبال ایران می تواند در بحرین با شیخ سلمان، رئیس این کنفدراسیون دیدار داشته باشد؛ دیداری که هیچ ارتباطی به اتفاقات اخیر ندارد.

در نتیجه فدراسیون فوتبال با رد پیشنهاد و دعوت AFC، اخیرا اقدام به شکایت از تصمیم این کنفدراسیون در دیوان داوری ورزش (CAS) کرده و حالا امیدوار است تا شروع رسمی این مسابقات، بازی را به نفع خود تغییر دهد یا حداقل درسی به AFC بدهد که برای دفعات آینده و میزبانی های بعدی، اوضاع بر علیه ایران نباشد.

مسعود رضاییان، عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال و از مدیران باسابقه در حوزه باشگاه‌داری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره اعتراض و شکایت ایران به تصمیم AFC می گوید: به هر حال اینکه سلب میزبانی از ایران از طریق نامه نگاری و حتی شکایت در دادگاه داوری ورزش پیگیری شده، اقدام خوبی است. این حق هر کشور و هر تیمی است که درباره تصمیمات نهادهای بالا دستی سوال کند. باید دید دیوان داوری ورزش هم با AFC هم نظر است یا خیر.

وی با بیان اینکه تجربیات سالیان گذشته ثابت کرده این کنفدراسیون معمولا در اجرای قوانین مرتکب اشتباه نمی شود گفت: در مسائل مختلفی کشورها از AFC به دیوان داوری ورزش شکایت کرده اند اما هیچ گاه این کنفدراسیون محکوم نشده است. در ماجرای مناقشه ایران و عربستان که مربوط به چندین سال قبل و زمان ورود غیر قانونی به سفارت این کشور در ایران می‌شود، ما درباره بازی در زمین بی طرف به CAS شکایت کردیم ولی با وجود هزینه چندین هزار فرانک، هیچ پاسخی نگرفتیم. اخیرا هم النصر عربستان نسبت به تصمیم AFC درباره محرومیت پرسپولیس به دیوان داوری ورزش شکایت کرد و از بهترین وکلای خارجی هم بهره برد ولی در عمل چیزی دست این تیم را نگرفت.

این مدیر ورزشی همچنین به شکایت پرسپولیس به تصمیم AFC درباره محرومیت عیسی آل کثیر اشاره کرد و افزود: اگر خاطرمان باشد در روزهای گذشته رای دیوان داوری ورزش درباره این پرونده صادر شد و باز هم تصمیمات به نفع ما نبود. در واقع ما همواره احساس می کنیم که حقمان خورده شده است و قصد داریم با پیگیری های حقوقی ورق را به نفع خودمان بچرخانیم اما موضوع اصلی این است که چقدر این مسائل را از نظر حقوقی بررسی و اقدام می کنیم.

رضاییان در پاسخ به این سوال که آیا در ماجرای سلب میزبانی از ایران و اعطای میزبانی به بحرین در انتخابی جام جهانی قانع شده است گفت: در یک بررسی اجمالی و براساس اسناد و مدارکی که طرفین منتشر کرده بودند، تا حدودی قانع کننده بود که چرا میزبانی به ایران واگذار نشده است اما فکر می کنم در این قبیل مسائل مانند کسب میزبانی های بین المللی، رایزنی های قبل از تصمیم گیری بسیار مهم است. آیا در فدراسیون فوتبال مدیری وجود داشت که سه ماه قبل از این تصمیم گیری ها با سران سایر کشورها رایزنی کند؟ به نظر بخش مهمی از این ناکامی ها به اهمال خودمان باز می گردد که با کشورهای دیگر برای کسب امتیازهای بیشتر لابی نمی کنیم.

این مدیر ورزشی در واکنش به اینکه دعوت AFC برای دیدار شیخ سلمان و رئیس فدراسیون فوتبال برای تحکیم روابط و رد این موضوع از سوی این فدراسیون را چطور ارزیابی می کند گفت: فدراسیون فوتبال از شرکای ارزشمند AFC است و قطعا آن ها سعی داشتند دلخوری های به وجود آمده را از طریق گفت و گو حل و فصل کنند اما توضیح بیشتری جز اینکه ایران سخت افزارهای لازم را ندارد، نداشتند. در این مقطع فدراسیون فوتبال علاقه ای به گفت و گو با این کنفدراسیون نداشت ولی برای آینده باید استراتژی دیگری وجود داشته باشد و فدراسیون فوتبال از طریق دادن امتیازهایی در حین برگزاری مسابقات مختلف، نظر AFC را جلب کند.

وی درباره اینکه بهترین راهکار مناسب برای گرفتن امتیاهایی مانند میزبانی های بین المللی چیست گفت: به اعتقاد من ما در منطقه تنها هستیم. ما نتوانستیم با کشورهای آسیایی تعامل ایجاد کنیم. بالاخره برای هر گونه میزبانی بین المللی نیاز است که امتیازهایی را به کشورها بدهیم. در دنیایی که هر کسی به فکر منافع خودش است، مهم است که فدراسیون فوتبال هم با کشورهای آسیای غربی و مرکزی بیش از این در تعامل باشد و در بزنگاه‌ هایی مانند اخذ میزبانی های بین المللی، حمایت کنفدراسیون و کشورهای عضو را داشته باشد. از طرفی سهم شرکای تجاری هم مهم است. تاکنون چند شرکت ایرانی با این کنفدراسیون قرارداد بسته و تبدیل به شرکای ایرانی شده اند؟

رضاییان با بیان اینکه شاید در دوره جدید رویکرد مدیران برای کسب کرسی ها و میزبانی های بین المللی تغییر کند گفت: برخی از نظرات فدراسیون فوتبال در مواجهه با تصمیم AFC برای من هم قانع کننده بود اما در یک دیدگاه کلی این فدراسیون چنین تلاشی را قبل از اعطای میزبانی ها داشته باشد و بعد از آن تقلای بی خود انجام ندهد. در نهایت فکر می کنم ما باید به بحرین برویم و حقمان را در این کشور بگیریم ولی برای آینده باید به فکر تعامل با کشورهای منطقه باشیم و حمایت های آن‌ ها و کنفدراسیون فوتبال آسیا را داشته باشیم؛ اتفاقی که فعلا و در مقطع کنونی وجود ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید