کتاب «خانواده ایرانی» منتشر شد

کتاب خانواده ایرانی به قلم سیدرضا صالحی امیری و زهرا خدایی به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به چاپ رسید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به نقل از روابط عمومی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، کتاب «خانواده ایرانی» در سه جلد نگاشته شده و به همت این سازمان چاپ و منتشر شده است. جلد نخست آن شامل مبانی و مفاهیم، الگو‌ها و مکاتب و تغییر و تحولات نظام خانواده، جلد دوم مشتمل بر آسیب‌شناسی اجتماعی خانواده ایرانی و جلد سوم درباره آینده‌پژوهی خانواده ایرانی، راهبرد‌ها و بهره‌گیری از نظرات نخبگان به منظور دستیابی به الگوی مطلوب خانواده مستحکم و پایدار است.

در جلد اول این کتاب که به همت سیدرضا صالحی امیری و زهرا خدایی نگاشته شده، تلاش شده است به این سؤال پاسخ داده شود که ساختار نهاد خانواده در ایران دچار چه تغییراتی شده و تحول نهاد خانواده تحت تأثیر چه عوامل، زمینه‌ها و شرایطی بوده است و چه آسیب‌هایی به ویژه در چهار دهه اخیر، خانواده ایرانی را تهدید می‌کند. انتخاب چهار دهه اخیر از آن جهت صورت گرفته است که در این دوران، جامعه ایرانی با فشردگی و حجم بالای تغییرات اجتماعی- اقتصادی روبرو بوده و تحولات خانواده ایرانی در این دوران بسیار قابل تأمل است. افزایش سطح تحصیلات و آگاهی زنان و افزایش مشارکت آن‌ها در بازار کار، افزایش خانواده‌های تک والدی، تغییر الگوی فرزندآوری، کاهش تعداد فرزندان و ... از جمله تغییرات مهمی است که جامعه ایرانی خصوصاً در چهار دهه اخیر، آن را تجربه کرده است.

جلد اول این کتاب با در نظر گرفتن اولویت خانواده، اهمیت حیاتی آن برای جامعه در دو فصل تدوین شده است. فصل اول به مفاهیم، الگو‌ها و مکاتب خانواده اختصاص دارد. در این فصل مفهوم خانواده، انگیزه پیدایش و کارکرد‌های نهاد خانواده مورد بررسی قرار گرفته است؛ تحول نهاد خانواده، انواع خانواده در جامعه معاصر ایران و نقش و ارتباط نهاد خانواده و فرهنگ از دیگر موضوعات مطرح شده در این بخش است. در فصل دوم، تغییرات خانواده ایرانی در بستر تحولات مدرنیته مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

جلد دوم این کتاب، آسیب‌شناسی خانواده ایرانی را مورد بررسی قرار داده است. مطالعه آسیب‌شناسی خانواده ایرانی در این جلد نشان از درهم تنیدگی آسیب‌های اجتماعی از یک سو و فراگیر شدن آن‌ها از سوی دیگر دارد. نکته قابل توجه این است که همه آسیب‌های اجتماعی در ایران به نوعی به هم مرتبط هستند. با توجه به روند رو به رشد آسیب‌های نهاد خانواده در ایران، تلاش شده است تا با تحلیل و ارزیابی مطالعات و دیدگاه‌های محققان از شرایط و آسیب‌های موجود در جامعه به مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی پیش روی خانواده ایرانی با تأکید بر چهار دهه اخیر پرداخته و روند‌های چهار دهه گذشته خانواده ایرانی مبتنی بر نظام آسیب‌شناسی، علت‌شناسی، پیامدشناسی و آینده‌شناسی مورد بررسی قرار گیرد.

یادآور می‌شود، جلد اول این کتاب با ۳۳۲ صفحه و قیمت ۶۰ هزار تومان و جلد دوم با ۳۸۶ صفحه و قیمت ۷۰ هزار تومان وارد بازار نشر شد. جلد سوم این کتاب نیز به زودی به چاپ خواهد رسید.

علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به فروشگاه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به نشانی تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فلسطین و چهارراه ولی‌عصر(عج)، کتاب‌فروشی شانزده و همچنین سایر فروشگاه‌های این سازمان مراجعه کنند یا با شماره ۰۲۱۶۶۴۸۷۶۲۵ تماس بگیرند.

دیدگاه تان را بنویسید