جی پلاس

AFC موشک ها را در ریاض نمی بیند/ مسئولان ایرانی نمایش می دهند

تلاش های چند باره فدراسیون فوتبال و تیم های ایرانی برای تغییر در تصمیمات AFC به خصوص در مورد آخر یعنی سلب میزبانی از عربستان، هیچ نتیجه ای به دنبال نداشته است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ فولاد خوزستان، یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا است که برای حضور در دور گروهی باید در تک دیدار مرحله مرحله پلی‌آف (حذفی) العین امارات را از پیش رو بردارد. این دیدار بنا بر تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایتخت عربستان برگزار می‌شود تا تیم صعودکننده به ادامه رقابت‌های گروه D در این کشور بپردازد.

اتخاذ این تصمیم و سلب میزبانی فولاد در ایران در حالی بود که تا قبل از آن اعلام شده بود نماینده ایران می تواند در خوزستان از العین امارات میزبانی کند اما در ادامه همانند سلب میزبانی از سایر تیم های ایرانی، فولاد هم مجبور است تک دیدار خود در پلی آف را در ریاض عربستان برگزار کند.

با این حال، در واکنش به ناامنی اخیر در پایتخت عربستان و برخورد چنین موشک به شهر ریاض در تقابل نظامی با کشور یمن، باشگاه فولاد خواستار سلب میزبانی این کشور حوزه خلیج فارس در مرحله پلی آف شد. در پی این موضوع فدراسیون فوتبال هم در نامه‌ای رسمی به کنفدراسیون فوتبال آسیا، خواسته فولاد را مطرح کرد.

دلیل اصلی باشگاه فولاد و فدراسیون فوتبال برای سلب میزبانی از عربستان، اتفاق مشابه در خاک عراق در سال 2018 بود که در آستانه دیدار الزوراء عراق و النصر عربستان در لیگ قهرمانان آسیا رخ داد و کمیته برگزاری مسابقات میزبانی تیم عراق را به زمین بی طرف در امارات منتقل کرد اما این کنفدراسیون در واکنش به خواسته فولاد چنین درخواستی را رد کرده است و بازی مطابق برنامه در عربستان برگزار خواهد شد.

لیگ قهرمانان آسیا

*چرا AFC توجهی به ناامنی‌ها در ریاض ندارد؟

هنوز این کنفدراسیون به طور رسمی دلایل خود را برای رد درخواست فولاد اعلام نکرده است اما سلب میزبانی از عربستان با توجه به اهمیت‌های استراتژیک و سیاسی این موضوع، بسیار بعید بود چرا که گرفتن میزبانی از عربستان به خاطر "ناامنی" یک موضوع فرا ورزشی است و موجب لطمات سیاسی بزرگی به این کشور خواهد شد و سران این کشور که از گردانندگان و اسپانسرهای اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند، چنین اجازه ای را نمی دادند.

اما موضوع دوم، فاصله کوتاه باقی مانده تا برگزاری لیگ قهرمانان آسیا است. در صورتی که کنفدراسیون میزبانی بازی فولاد و العین را از عربستان می‌گرفت، باید میزبانی سایر بازی‌های دور گروهی و همینطور پلی آف را هم از این کشور پس می‌گرفت که با توجه به اعطای تمام بازی های پلی آف و همینطور سه گروه به عربستان، یک فاجعه بزرگی برای AFC خواهد بود چرا که در حال حاضر هیچ کشور دیگری به جز ایران، درخواستی برای میزبانی ارائه نکرده بود.

*علت نامه نگاری های ایران با AFC چیست؟

نکته جالب توجه، اظهارات و اقدامات باشگاه فولاد و همینطور فدراسیون فوتبال ایران است. در واقع از چندین هفته گذشته تاکنون، فدراسیون فوتبال در قالب نامه‌های گوناگون به سلب میزبانی ها از ایران اعتراض کرده اما AFC با استناد به دلایل خود، خواسته‌های ایران را رد کرده است.

منصور قنبرزاده، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال در اظهاراتی، گفته که این قبیل اعتراض‌ها به این علت است که این کنفدراسیون بداند حواس ایران به همه چیز است!

قنبرزاده درباره امیدواری خود برای دستیابی به هر گونه نتیجه مثبت می‌گوید: « در این خصوص نمی توانم اظهار نظری داشته باشم ولی ما این کار را انجام دادیم چون حرف باشگاه فولاد منطقی بود.حداقل AFC با ارسال این نامه متوجه می‌شود که حواس ما به همه چیز هست و تمامی مسائل را رصد می‌کنیم. قطعا آنها حواسشان من بعد جمع می‌شود تا در تصمیماتشان دقت کنند. ما امیدوار هستیم که این موضوع نتیجه بدهد.»

پیش از این نیز، افشاریان، یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در واکنش به پیگیری های ایران برای تغییر میزبانی انتخابی جام جهانی در کشور بحرین، گفته بود به تغییر نتیجه امیدوار نیست اما با این اقدامات، زمینه برای گرفتن میزبانی‌ های آینده هموارتر می‌شود.

به گزارش جی پلاس؛ باید دید اقدامات از این دست از سوی فوتبال ایران به خصوص از سمت فدراسیون در آینده با نتایج مثبتی همراه خواهد شد یا AFC همچنان با استناد به مسائلی مانند تحریم‌ های بانکی و مسائل مربوط به حق پخش تلویزیونی، ایران را نقره داغ خواهد کرد یا خیر.

 

دیدگاه تان را بنویسید