بیماری‌ای که علاقه خاصی به عروق قلب دارد!

یک فوق تخصص روماتولوژی اطفال گفت: بیماری کاوازاکی علاقه خاصی به عروق با سایز متوسط و در نتیجه تمایل دارد رگ‌های قلب را گرفتار کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،فاطمه تحقیقی فوق تخصص روماتولوژی اطفال با حضور در برنامه مادر، کودک و تندرستی شبکه سلامت، گفت: بیماری کاوازاکی با شیوع کرونا بین مردم شناخته شد به طوری که در خانواده‌ها این تصور وجود دارد که کرونا باعث کاوازاکی شده است.

او با اشاره به اینکه کاوازاکی نام یک پزشک و دانشمند ژاپنی است که برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ این بیماری را تشخیص داد، افزود: این دانشمند ژاپنی بیمای موسوم کاوازاکی را به دنیای پزشکی معرفی کرد به طوری که به افتخار این فرد این بیماری کاوازاکی نامگذاری شد.

تحقیقی با اشاره به اینکه کاوازاکی بیش از ۵۰ سال است که وجود دارد، ادامه داد: این بیماری رگ‌ها و عروق بدن را دچار التهاب می‌کند به طوری که التهاب در جدار رگ‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود، کاوازاکی علاقه خاصی به عروق با سایز متوسط دارد لذا بیش از همه تمایل دارد تا رگ‌های قلب را گرفتار کند.

او با بیان اینکه عارضه مهم بیماری کاوازاکی درگیری در رگ‌های قلب است، گفت: این آسیب بالقوه خطرناک است، کاوازاکی اساساً در کودکان ایجاد می‌شود به طوری که کودکان را از یک تا پنج سال درگیر می‌کند، لذا کودکان زیر یک سال و بالای پنج سال کمتر این بیماری در کودکان مشاهده شده است.

این فوق تخصص روماتولوژی اطفال با اشاره به اینکه این بیماری در بزرگتر‌ها دیده نمی‌شود، بیان کرد: معمولاً کاوازاکی در نقاط خاصی از دنیا بیشتر دیده می‌شود و در ژاپن و آسیای شرقی بیشتر شاهد بیماری هستیم و این تفاوت به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی نیست بلکه بیشتر بحث نژاد و ژن در آن مطرح است.

او اظهار کرد: در مرحله حاد این بیماری که ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد علائم و نشانه‌های بالینی کاهش می‌یابد و نشانگر‌های آزمایشگاهی مشخصی را داراست.

تحقیقی با اشاره به اینکه کاوازاکی در پسران بیشتر از دختران دیده می‌شود تصریح کرد: این بیماری هیچ علامت شناخته شده‌ای ندارد، اما برخی از عوامل میکروبی و ویروسی می‌توانند آغازگر بیماری باشند.

علت بیماری کاوازاکی ناشناخته است

این فوق تخصص روماتولوژی اطفال اظهار کرد: الان که در اپیدمی کرونا هستیم، خیلی‌ها معتقدند که کرونا آغازگر کاوازاکی است این در حالیست که تاکنون برای این بیماری عامل عفونی تشخیص داده نشده است و علت بیماری ناشناخته است.

بیماری کاوازاکی مسری نیست

تحقیقی افزود: بیماری کاوازاکی ارثی محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند زمینه ژنتیک داشته باشد بنابراین به هیچ عنوان مسری نیست.

او با اشاره به اینکه شایع‌ترین علامت این بیماری تب است به طوری که به درمان‌های آنتی‌بیوتیک پاسخ نمی‌دهد، گفت: این بیماری حداقل بیش از ۵ روز طول می‌کشد و علت تب عفونت نیست لذا قرمزی چشم، دانه‌های قرمز بر روی بدن، بی‌قراری، لب‌های خشک و ترک دیده از علائم کاوازاکی محسوب می‌شوند، این بیماری بعد از بیماری هنوخ شایع‌ترین بیماری عروق کودکان است لذا بیماری کاوازاکی یک بیماری فراگیر التهاب عروق بدن است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید