کنکور 1400 چگونه برگزار می شود؟/ همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی به کجا رسید؟

وزیر علوم در پاسخ به پرسش مبنی بر ایجاد تغییرات در کنکورهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، افزود: تغییر در روش برگزاری کنکور در برنامه ها وجود دارد و کار کارشناسی آن در وزارت علوم انجام شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در کنکور ۱۴۰۰ هیچ تغییری اتفاق نمی افتد و این آزمون به روال سال ۱۳۹۹ برگزار می شود.

منصور غلامی بعد از ظهر دوشنبه ۲۵ اسفندماه در نشست خبری با رسانه ها در پاسخ به پرسش مبنی بر ایجاد تغییرات در کنکورهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، افزود: تغییر در روش برگزاری کنکور در برنامه ها وجود دارد و کار کارشناسی آن در وزارت علوم انجام شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه لایحه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده است و چندین جلسه مرتبط در ستاد نقشه جامع علمی کشور و شورای اسلامی شدن دانشگاه ها برگزار شد. هم اکنون اقدامات کارشناسی روی برخی از بندهای این لایحه ادامه دارد.

وی گفت: ۸۵ درصد رشته ها بر اساس بررسی سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند، اما اکنون مسأله اصلی ۱۵ درصد رشته ها است که داوطلب زیاد دارد و ۶۰ درصد داوطلبان در ۱۵ درصد رشته ها رقابت می کنند.

وزیر علوم اظهار داشت: چون رقابت فشرده ای است باید کار دقیق تری صورت گیرد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اعلام کرد که امیدوار به تغییر کنکور در سال ۱۴۰۱ است و وزارت علوم هم از این اقدام استقبال می کند.

امکان اصلاح آیین نامه اجرایی قانون مقابله با تقلب وجود دارد

غلامی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره پایان ممنوعیت دسترسی دانشجویان به پایان نامه های ایرانداک خاطرنشان کرد: در برداشت از قانون مقابله با تقلب و تهیه آثار علمی اختلافی صورت گرفت. سازمان بازرسی استنباط خود را اعلام کرده و دانشگاه ها و ایرانداک هم بر اساس وظیفه ای که از گذشته دارند، احساس کردند برداشت سازمان بازرسی باعث تاخیر در ارایه خدمت و در دسترس گذاشتن پایان نامه ها و رساله ها می شود. در حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم و مدیریت ایرانداک پیگیری ها در حال انجام است.

غلامی ادامه داد: اگر این امر هم اتفاق نیفتد، امکان اصلاح آیین نامه اجرایی وجود دارد و به این نتیجه برسیم از نظر اجرایی چه چیزی صحیح است. اگر با هم فکری و استنباط مشترک حل شد چه بهتر و گرنه اصلاحاتی در بندها و تبصره های آیین نامه اجرایی قانون مقابله با تقلب صورت می گیرد.

وزیر علوم در خصوص اطلاع رسانی رسانه ها نیز خاطرنشان کرد: رسانه ها در سال جاری تلاش زیادی برای اطلاع رسانی به موقع و تاثیرگذار اخبار انجام دادند و مردم به اخبار درست و به موقع دادند. 

وی تاکید کرد: حضور رسانه های تلاشگر و زحمت کش در همه اجزا موثر است. سال های گذشته مجموعه قابل توجهی از اخبار در حوزه آموزش عالی منتشر شد که دستاوردهای علم و فناوری را نشان داده است.

پژوهش کشور در دهه ۸۰ به اوج خود رسید

غلامی اظهار داشت: اگر آموزش عالی کشور را نگاه کنیم، مجموعه ای که امروز تلاش می کند در ۴۰ سال بعد از انقلاب رشد و توسعه یافته است. در این دستاوردها تاسیس رشته ها و دانشکده ها برای آموزش نیروی انسانی تحصیل کرده انجام شد و حرکت جامع برای تامین نیاز نیروی انسانی صورت گرفت.

وزیر علوم گفت: ۱۵ سال بعد از پیروزی انقلاب همه نیازهای آموزش عالی را در همه مقاطع تامین کردیم. در دهه هفتاد حجم قابل توجهی از اعزام به خارج برای تامین استاد و محقق داشتیم. در این دهه و دهه ۸۰ دوره رشد پژوهش در کشور شد و از اوایل دهه ۷۰ پژوهش به سمت اوج گیری حرکت کرد و اواخر دهه ۸۰ به اوج خود رسید.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های کشور در رتبه بندی های بین المللی رشد پیدا کردند و برای توسعه یافتن به شاخص های متعدد دست یافتند.

غلامی با بیان اینکه دنیا روی دانشجویان و استادان ما حساب می کند، افزود: در عرض این ۴۰ سال آموزش عالی ماموریت خود را به خوبی انجام داد.

وزیر علوم گفت: از اوایل دهه ۸۰ برای کاربست نتایج تحقیقات بیشتر برنامه ریزی و آیین نامه ها تنظیم شد. یکی از آثار تحصیلات دانشگاهی و پژوهش ها تبدیل آن به فناوری هاست.

غلامی اظهار داشت: برخی دانشگاه ها و رشته های دانشگاهی اساس توسعه کاربردی در کشور هستند. در حوزه علوم انسانی در شرایطی که دنیا بر اساس یافته های این علوم کار می کند، فناوری های جدیدی در این حوزه هم در حال شکل گیری است.

وی ادامه داد: جریان توسعه علمی در حوزه آموزش روند خوبی پیدا کرد و در حوزه پژوهش برنامه ریزی و پختگی شکل گرفته است. تاریخ آموزش و فناوری در کشور ما کوتاه تر از کشورهای دیگر است و سرمایه گذاری سنگین روی آن انجام داده اند.

غلامی بیان کرد: با تلاش جهادی محققان، جایگاه علمی را به حدی رساندیم که کشور ما رتبه اول منطقه و غرب آسیا را دارد.

وی عنوان کرد: علوم انسانی در فضای اجتماعی مورد توجه قرار نگرفته است، بلکه مردم از کف جامعه هم به سمت علوم انسانی نه تشویق می شوند و نه تشویق می کنند. شاید با یک حرکت و برنامه ریزی کلان ملی برای حوزه علوم انسانی تعداد دانشجویان این رشته افزایش یابد. هر چند این حوزه اکنون بعد از علوم تجربی، رتبه دوم استقبال دانشجویان را دارد.

هجوم تعداد زیاد داوطلبان به برخی گروه های آموزشی یک آسیب است

غلامی گفت: اینکه برخی از گروه های علمی و آموزشی مثل علوم تجربی مورد هجوم تعداد زیادی از داوطلبان دانشگاه قرار گیرد، یک آسیب است که باید برای آن راه حلی در نظر گرفته شود و تبعات روان شناختی برای دانشگاه و استاد دارد.

وی درباره شیوع ویروس کرونا گفت: در آموزش عالی با یک اتفاق جدی روبرو شدیم و چیزی که دیده شد آینده پایان این بیماری مشخص نیست و دانشگاه ها باید راه خود را برای آموزش دانشجویان می یافتند.

وزیر علوم افزود: بیش از ۹۰ درصد کلاس ها و دانشگاه ها در نیمه فروردین ۹۹ آموزش های مجازی را برقرار کردند.

وی تصریح کرد: سرمایه ای از نظر تجربه و تجهیزات با وجود محدودیت ها ایجاد شده که بعد از پایان بیماری در دوران طولانی قابل استفاده است. دنیا به سمتی می رود که بسیاری از شیوه ها و رسوم سنتی باید برچیده شود و هر که در دنیای پیشرفته زودتر قدم بگذارد، موفق تر می شود.

وزیر علوم با بیان اینکه دوره آموزش مجازی در ایران موفق عمل کرد افزود: در کشور به سمت کاربست نتایج پژوهش ها حرکت کرده ایم. این حرکت از دانشگاه های نسل سه به سمت نسل چهار اتفاق افتاده است. 

تولید بیش از ۵۰ هزار مقاله مشترک مراکز پژوهشی ایران و جهان 

وی خاطرنشان کرد: در روابط بین الملل از اعزام کننده به خارج به سمت فعالیت های علمی مشترک حرکت کردیم. در سال قبل بیش از ۵۰ هزار مقاله مشترک بین مراکز پژوهشی ایران و دنیا انجام شد. رفت و آمد محققان بین کشورها در حال انجام است و در سال ۹۸ این آمار قابل ملاحظه است.

غلامی اظهار داشت: اعزام دانشجویان مقطع دکتری به خارج جز در موارد خاص کاهش یافت و سایر دانشجویان در دوره های ۶ تا ۹ ماه در داخل کشور در فرصت های داخل شرکت کردند.

وی تاکید کرد: هیچ کشوری در دنیا خود را بی نیاز از علم سایر کشورها نمی داند. هفته گذشته سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور بود که مرکز مبادلات علمی توسط یونسکو ثبت شد. کشور ما در هزار و۷۵۰ سال قبل دانشگاهی داشت که همه از دنیا برای تحصیل در آن به ایران می آمدند. از سابقه دیرین مبادلات علمی و بین المللی برخورداریم.

غلامی گفت: در اشتغال دانش آموختگان، هم مورد سوال قرار می گیریم هم دغدغه مسوولان کشور است. در شرایط اقتصادی به دلیل تحریم ها، جذب دانش آموختگان به راحتی صورت نمی گیرد. فارغ از اینکه عامل انباشتگی دانش آموختگان چیست، چند کار مثل بازنگری محتوای دروس بازنگری انجام شد.

وی درباره مهارت افزایی دانشجویان در حین تحصیل اظهار داشت: تعداد زیادی از دانشگاه ها و مراکز علمی در حال برگزاری این دوره ها هستند که با استقبال دانشجویان مواجه شد و دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه پیشتاز است.

وزیر علوم تصریح کرد: در سطح مدیران کلان دولت باید باور کنیم آینده به شرطی در دست فرزندان ما قرار می گیرد که به آنها توجه کنیم. وزارت علوم قبل و بعد از تحصیل سعی کرد شرایط اشتغال را فراهم کند، اما شاید ایجاد اشتغال بعد از تحصیل دانش آموختگان زیاد در اختیار ما نباشد.

وی گفت: دانشگاه های کوچک در طرح ساماندهی آموزش عالی به شبکه علمی دانشگاه های استان خود متصل می شوند. دانشگاهی در مرکز استان با پنج هیات علمی داریم که بیان آن برای من وزیر شرم آور است.

غلامی افزود: اما عده ای فریاد بر می آورند که دانشگاه استان ما را با دانشگاه دیگر ادغام کردند و اجازه سرویس دهی دانشگاه بزرگتر به این دانشگاه را نمی دهند. در حالی که وزارت علوم به طور جدی پای کیفی سازی دانشگاه ها بوده و مجوز شورای گسترش در این زمینه کاملا قانونی است.

وی ادامه داد: وزارت علوم کارشناس اصلی توسعه آموزش عالی است، اما عده ای اذهان مردم را مبنی بر تعطیلی دانشگاه های دولتی به دلیل ادغام مشوش می کنند.

غلامی ادامه داد: در هر حال پیگیر موضوع از سران قوا هستیم که کسانی که مشغله کاری زیاد دارند درس خواندن را برای بعد از کار بگذارند یا مرخصی بگیرند.

وی اظهار داشت: مدرک به دستانی از کشورهای دیگر آمده اند و از ما می خواهند مدرک آنها را تایید کنیم.

وی گفت: سال آینده اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی در دستور کار قرار دارد و در سه ماهه نخست ۱۴۰۰ عملیاتی می شود.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ پذیرش دانشجو بر اساس شاخص های کیفی صورت می گیرد و دانشگاه ها باید عضو هیات علمی با کیفیت داشته باشند در غیر اینصورت دانشجو به آنها داده نمی شود.

وزیر علوم تاکید کرد: در تلاش هستیم همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی با حقوق دانشگاه های علوم پزشکی سال آینده در بودجه ۱۴۰۰ گنجانده شود.

دیدگاه تان را بنویسید