حمل مشعل المپیک توسط مسن‌ترین فرد دنیا

مسن‌ترین‌ فرد دنیا با ۱۱۸ سال سن، برای حمل مشعل المپیک ژاپن که ماه می ‌(اردیبهشت) برگزار می‌شود خود را آماده می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،  خانم کانه تاناکا که تاکنون ۲ بار از سرطان جان سالم به‌در برده و ۲ پاندمی (بیماری همه‌گیر) جهانی را تجربه کرده، مشعل را از محل زندگی خود در شهر فوکوئوکا ژاپن حمل خواهد کرد. تاناکا که می‌خواهد برای مسافت ۱۰۰ متر مشعل را روی ویلچر حمل کند و آن را به دونده بعدی تحویل دهد، یک جفت کفش کتانی نو به مناسبت سالگرد تولدش در ماه ژانویه از خانواده‌اش هدیه گرفته تا خود را برای شرکت در این رویداد آماده کند. ایجی تاناکا نوه او که ۶۰ سالش است در خصوص حمل مشعل توسط مادربزرگش به سی‌ان‌ان گفت: «اینکه او به این سن رسیده و هنوز می‌تواند سبک زندگی پر جنب و جوشی داشته باشد، عالی است. ما می‌خواهیم سایرین این موضوع را ببینند و الهام بگیرند و سن را مانعی بر سر راهشان ندانند.»

۲ جنگ جهانی

خبرورزشی نوشت؛ رکورددار مسن‌ترین حمل‌کننده مشعل المپیک آیدا جِمانک ۱۰۶ ساله از برزیل بود که مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو را برافروخت و الکساندر کاپتارنکو، بازیکن تنیس روی میز ۱۰۱ ساله روس هم مشعل بازی‌های المپیک زمستانی سوچی ۲۰۱۴ را حمل کرد. تاناکا در سال ۱۹۰۳، همان سالی که پیشگامان هوانوردی، «ویلبر و اُرویل رایت» با تکمیل نخستین هواپیمای موتوردار دنیا تاریخ‌ساز شدند، به‌دنیا آمد. او از ازدواج با مالک مغازه برنج‌فروشی که در ۱۹ سالگی با او ازدواج کرده بود، صاحب ۴ فرزند شد و تا سن ۱۰۳ سالگی در فروشگاه خانوادگی کار کرد. او ۵ نوه و ۸ نتیجه دارد. تاناکا ۲ جنگ جهانی و آنفولانزای اسپانیایی ۱۹۱۸ را تجربه کرد، اگرچه نوه‌اش «ایجی» می‌گوید: «من یادم نمی‌آید که او زیاد درباره گذشته صحبت کرده باشد. او بسیار آینده‌نگر است و از زندگی در زمان حال واقعاً لذت می‌برد.» 

همسن المپیک!

نکته جالب دیگر این است که او سنش به قدمت بازی‌های المپیک مدرن است که از سال ۱۸۹۶ آغاز شد. آخرین بار و در سال ۱۹۶۴، زمانی که بازی‌های المپیک در توکیو برگزار شد، تاناکا ۶۱ ساله بود و بازی‌های المپیک امسال، چهل و نهمین دوره المپیک‌ها در زمان حیات او خواهد بود. تاناکا که اکنون در خانه سالمندان زندگی می‌کند، معمولاً ساعت ۶ صبح از خواب بیدار می‌شود. خانواده تاناکا از زمان شیوع کرونا، ۱۸ ماه است که او را ملاقات نکرده‌اند ولی می‌گویند حس کنجکاوی و انجام عملیات ریاضی از رموز او برای حفظ هوشیاری (تیزبینی) و سلامت بدنی هستند. 

۸۰ هزار نفر بالای ۱۰۰ سال

تاناکا البته تنها ‌فرد بالای ۱۱۰ سال ژاپن نیست. براساس گزارش وزارت بهداشت، کار و رفاه این کشور، برای اولین بار در سال گذشته، ژاپن بیش از ۸۰ هزار فرد بالای ۱۱۰ سال را ثبت کرد. در سال ۲۰۲۰ در ژاپن، از هر ۱۵۶۵ نفر، یک نفر بالای صد سال سن داشت که بیش از ۸۸ درصد آنها زن بودند. آمار منتشره دولتی در جولای ۲۰۲۰ (تیر ۹۹) نشان می‌دهد که در ژاپن، امید به زندگی در زنان ۸۷٫۴۵ سال در مقایسه با ۸۱٫۴ سال در مردان است. در سال ۲۰۱۹، کتاب رکوردهای جهانی گینس، نام تاناکا را به عنوان مسن‌ترین‌ فرد زنده دنیا تأیید کرد و اکنون او چشم‌اندازی دیگر را برای خود رقم زده است. پیش از این رکورد مسن‌ترین‌ فرد در اختیار یک زن فرانسوی بود که در سن ۱۲۲ سالگی درگذشت و نوه تاناکا امیدوار است مادربزرگش این رکورد را بشکند. 

او برای مشعل هیچ آموزشی ندیده است اما از حضور در مسابقات المپیک بسیار هیجان‌زده است و نوه‌اش می‌گوید: «او همیشه عاشق جشنواره‌ها بوده است.» و حالا تاناکا با حمایت و اسپانسری یک شرکت بیمه عمر ژاپنی، در المپیک ماه می‌ که البته به سلامت جسمانی وی و شرایط آب و هوایی بستگی دارد، مشعل را حمل کند. افرادی که می‌خواهند مراسم تبادل مشعل را از کنار جاده تماشا کنند باید ماسک بگذارند. در ژانویة ۲۰۲۰، جانکو تاناکا نتیجه دختری او یک حساب توئیتر باز کرد تا زندگی او را جشن بگیرد. او عکس‌هایی از جد خود که از خوردن خوراکی‌هایی مانند کیک و سودا لذت می‌برد، توئیت می‌کند و دستاوردها و موفقیت‌ها و بده بستان‌هایی را که با نزدیکانش دارد را به اشتراک می‌گذارد. جانکو می‌گوید: «توئیت کردن از او را شروع کردم چون او در سن ۱۱۸ سالگی خودش کوکاکولا می‌نوشد و اوتللو بازی می‌کند، بسیار حیرت‌آور است. ممکن است چون خویشاوند او هستم، تعصب داشته باشم اما می‌خواهم آن را با دنیا به اشتراک بگذارم تا مردم الهام بگیرند و شادی او را حس کنند.» 

 

دیدگاه تان را بنویسید