نشان نوروز رونمایی شد

نشان نوروز با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رایزن‌ها و وابستگان فرهنگی کشورهای همسایه رونمایی شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نشان نوروز در مراسم جشن نشان نوروز و نوروز فرهنگی با حضور «سید مجتبی حسینی»  معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سرور بختی» رئیس موسسه فرهنگی اکو و  دیپلمات‌های کشورهای آسیای میانه در تالار وحدت رونمایی شد.

حامد اکبری دبیر رویداد فرهنگی روایت نوروز در این مراسم گفت: روایت نوروز، روایت تاریخی برای شکفتن و نو شدن است؛ روایت جغرافیای مردمانی است که همزمان با نو کردن جامه‌هایشان رفتار خود را نو می‌کنند.
وی افزود: راویان رویداد نوروز می خواهند فرهنگ نوروز را گفتمان کنند و نشان نوروز نیز نشان همدلی است و هر ساله این نشان به راویان نوروز اعطا می شود تا فرهنگ همدلی بین مردم منطقه و جهان گسترش یابد.

«سید مجتبی حسینی» معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن گرامی‌داشت سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) از نظامی گنجوی به عنوان سرآمد داستان سرایان یاد کرد و گفت: ایران فرهنگی چنان در مستندات تاریخی متجلی است که تمسک به آن می‌تواند مقدرات نوسرزمین های قابل احترام را بهبود بخشد و بهانه مودت روزافزون باشد.

حسینی ادامه داد: امروز سرآغاز راهی است که در سال پیش رو امتداد خواهد یافت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های متنوع، ماموریت خود را با ایجاد دبیرخانه ای مشترک برای حکیم نظامی و آثارش انجام خواهد داد.

وی افزود: نظامی گنجوی را باید در فصل فروزان دانش و فتوحات هنری اش به تماشا نشست و از استیلای او بر سرزمین جادویی سخن در شگفت شد.

«علی اصغر شعردوست» زبان شناس و پژوهشگر ادبی گفت: بعد از فروپاشی شوروی در اولین نوروز به همراه یک گروه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان بودم و مراسم نوروز را همانگونه دیدم که در زادگاهم تبریز دیده بودم.

وی اضافه کرد: در دومین سال بعد از استقلال تاجیکستان در دوشنبه بودم و دیدم که نوروز آنان همچون نوروز شیراز و مشهد و اصفهان بود و رسومی همچون سمنوپزان و خانه تکانی و سایر آداب ما را داشتند.

این زبان شناس و پژوهشگر ادبی افزود: در سال‌های بعد کشورهایی همچون ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان نیز این گونه بود.

شعردوست با انتقاد از کمرنگ شدن نوروز در کشورهایی مانند تاجیکستان و ترکمنستان در سال‌های اخیر گفت: از این رنگ باختن دل آزرده ایم. کشورها تلاش می کنند چیزی را برای خود بتراشند که در تقویم جهانی دیده شوند و امیدوارم نشان نوروز به همت انسان های فرهیخته دوباره در کشورهای آسیای میانه اوج بگیرد.

محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شخصیت عرفانی و ادبی نظامی گنجوی گفت: برای بزرگداشت نظامی گنجوی در سال ۱۴۰۰ بزرگداشتی جهانی برگزار خواهد شد. البته شهرت شعرهای نظامی بیشتر از خودش است. چون همه با لیلی و مجنون و خسرو و شیرین بیشتر آشنایی دارند.

وی افزود: بعد از نظامی بیش از صد شاعر حکایت لیلی و مجنون را سرودند اما آنچه نظامی را وادار کرد که به این اشعار رو آورد، عشق به همسرش آفاق بود که موجب شد نظامی با دلسوزی وارد این عرصه شود و او همچون مولوی عشقی حقیقی را تجربه کرده است.

نوروزخوانی گروه موسیقی آیینی مشتاق از مازندران، نوروزخوانی هنرمندان بختیاری و تبریزی، پرده خوانی خمسه نظامی توسط محسن میرزاعلی، لیلی و مجنون خوانی با اجرای کیخسرو دهقان، اجرای پنج قطعه خاطره انگیز از نوروز توسط گروه ارکستر بادی تهران و اجرای تئاتر ملامحمد جان نمایشی از سوی هنرمندان افغانستای از دیگر برنامه های این مراسم بود.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از آثار هنری مربوط به نظامی گنجوی در قالب نقاشی و خوشنویسی برپا شده بود و سفره نوروز هفت میوه و آثاری از جشن گل سرخ مزار شریف توجه میهمانان را جلب می کرد.

 امسال اولین دوره نشان نوروز توسط بنیاد رودکی و بنیاد توسعه فناوری های فرهنگی برگزار شد.

این نشان به افرادی اهدا می شود که در شناساندن فرهنگ نوروز در سطح کشورهای مختلف فعالیت می کنند. قرار است هر ساله این نشان به فعالان این عرصه اهدا شود.

نشان نوروز امسال به «سرور بختی»، «علی اصغر شعردوست»،   «شفیق شرق» وابسته سفارت افغانستان، نماینده سفارت ژاپن، امجد رایزن فرهنگی و علمی عراق، خان میر یان قدس از فرانسه و رافائل مارائلو از ایتالیا اهدا شد.
به گزارش ایرنا،  بنیاد رودکی و بنیاد توسعه فناوری های فرهنگی با توجه به اهمیت تقویت ارتباطات و همکاری های فرهنگی در ارتقای همگرایی ها در حوزه تمدنی نوروز اقدام به برگزاری رویداد فرهنگی نوروز کرده است.  این مراسم، امسال مصادف با سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) و روز حکیم نظامی گنجوی برپا شد.
 

دیدگاه تان را بنویسید