چهارشنبه سوری بهانه‌ای برای ابتلای افراد به کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با توجه به نزدیکی چهارشنبه سوری در صورت رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی احتمال ابتلای افراد به ویروس کرونا افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت : بعضی استان ها به علت رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی وضعیتی شبیه خوزستان پیدا کرده اند. 

او افزود: ساده انگاری و کاهش درصد رعایت شیوه نامه های بهداشتی، ارتباط مستقیمی با فراوانی مراجعات و در نتیجه افزایش آمار مرگ و میرها داشته است.

کوهپایه زاده تصریح کرد: ویروس‌های جهش یافته روز به روز ایمنی خود را دچار مشکل کرده و احتمال دارد تا فرد را مجدد به ویروس کرونا مبتلا کند.  تا زمانی که واکسیناسیون به صورت گسترده‌تر انجام شود و تا زمانی که شاهد افزایش ایمنی اجتماعی باشیم و مقاومت جامعه نسبت به ویروس و جهش هایش زیاد شود، کماکان باید مراقبت‌ها ادامه پیدا کند، همچنین فرارسیدن نوروز ۱۴۰۰ و تجربه یک قرن جدید احساس خوبی است، اما امسال  نباید عید و سفر و دورهمی داشته باشیم.

او گفت: در وزارت بهداشت، نمکی بار‌ها اشاره کرده که سفر در نوروز، معنا و منطق ندارد. جابه جایی‌های بین شهری یکی از مهمترین و بارزترین علت افزایش ویروس در سطح ملی است و با اجتناب از آن و همچنین پرهیز از جابه جایی‌های درون شهری مثل مهمانی و دید و بازدید، می‌توانیم شرایط بهتری را در سال آینده تجربه کنیم و شاهد برچیده شدن بساط این ویروس سرسخت باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: هرچه زودتر کرونا از بین برود، سلامت اجتماعی و اقتصاد کشور و معیشت، کمتر دچار مشکل می‌شود و اگر هربار به خودمان به شکلی فرجه برای سفر و دور همی و بهانه‌های جدیدی مثل چهارشنبه سوری یا سیزده بدر بدهیم، مدیریت این ویروس سخت می‌شود. این مراسم‌ها شامل مراسم مناسبت‌های مذهبی نیز می‌شود، که ما این مراسم را با سلامت و آرامش پشت سر گذاشته ایم.

او افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و امامان جمعه و تشکل‌های مذهبی مبنی بر رعایت اصول بهداشتی و اولویت سلامت و حفظ جان هموطنان، خوشبختانه موفق شده ایم مراسم مذهبی را مدیریت کنیم و به سلامت پشت سر بگذاریم.

کوهپایه زاده گفت: جابه جایی‌های درون شهری و تجمعات، باید به حداقل برسد و به غیر از موارد ضروری از دورهمی‌ها و رفت و آمد‌های درون شهری و برون شهری به صورت جدی  پرهیز شود.

او گفت: با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال در صورت رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی احتمال ابتلای افراد به ویروس کرونا افزایش خواهد یافت، گفتنی است که سال گذشته به دلیل آغاز شیوع کرونا، مردم بیشتر رعایت می کردند، به همین علت آمار تلفات و مصدومیت‌ها نیز کاهش پیدا کرده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با توجه به شیوع به ویروس جهش یافته در بین گروه‌های سنی پایین و به رسمیت شناختن مراسم چهارشنبه پایان سال برای این گروه سنی، باید مراقبت های بیشتری در این مراسم در نظر گرفته شود و از هرگونه تجمع کاملا پرهیز شود.

او گفت: اگر در ایام عید مراقبت‌های لازم انجام نشود، مدام درگیر چالش‌های جدیدی در سه ماه اول سال جاری خواهیم بود و باید شاهد پیامد آن در فصل تابستان باشیم.

کوهپایه زاده افزود: با وجود واکسن در کشور و آغاز فرایند واکسیناسیون، ایمنی جامعه هم در حال افزایش است. اما به دلیل جهش‌های جدیدی که به دلیل گردش و انتقال ویروس در جامعه ایجاد می‌شود، باید محدودیت‌ها را بیشتر کرد. جهش‌های ویروس صرفا در خارج از کشور رخ نمی‌دهد و اگر در کشور خودمان هم انتقال ویروس افزایش پیدا کند، باید شاهد تلفات مجدد باشیم.

او بیان کرد: باید به سیاق گذشته، طبق اصول طرح ارزشمند و محله محور شهید سلیمانی، در زمینه بهداشت، عمل کنیم و باید شناسایی بیماران با سرعت انجام شود و نظارت بر درمان این بیماران مدیریت شود تا از این ویروس نجات پیدا کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با توجه به افزایش کووید ۱۹ در کشور، شاهد افت سایر بیماری‌های تنفسی مثل آنفلوانزا بوده ایم، زیرا رعایت اصول بهداشتی تا حد زیادی موثر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید