غربالگری شنوایی سالانه ۳۰ هزار نوزاد

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از ارزیابی و غربالگری شنوایی ۳۰ هزار نوزاد در مراکز تحت پوشش این دانشگاه خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فربخش گفت: سالانه ۳۰۰۰۰ نوزاد در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نظر سلامت شنوایی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند تا با تشخیص زودرس و درمان به هنگام از بروز کم شنوایی‌های شدید و دائمی در آنها جلوگیری شود.

مهر نوشت؛ وی از ابتلای حدود ۴۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان به کم شنوایی ناتوان کننده خبر داد که ۳۴ میلیون نفر از آنان کودک هستند.

فربخش، کم شنوایی را یک ناتوانی ارتباطی ذکر کرد که شیوع بالای آن در جامعه به ویژه سالمندان نگران کننده است و پیش بینی کرد که تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۹۰۰ میلیون نفر از مردم جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده شوند.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت امور بهداشتی برای کاهش ریسک ابتلاء به این عارضه به افراد خصوصاً جوانان توصیه کرد که از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و استفاده طولانی مدت از هدفون و هدست خودداری کنند.

وی تاکید کرد: افراد در صورت بروز هرگونه احساس ناراحتی در گوش یا کم شنوایی از درمان خودسرانه پرهیز کرده و به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند.

صفایی کارشناس برنامه سلامت گوش و شنوایی معاونت امور بهداشتی نیز گفت: از هر سه نوزاد یک مورد با آسیب شنوایی متولد می‌شود. مطالعات نشان داده که ۵,۲ درصد کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکانی که به مدرسه می‌روند دارای نشانه‌هایی از آسیب شنوایی هستند.

به گفته این کارشناس معاونت بهداشتی ایمن سازی نوزادان و کودکان در برابر بیماری‌های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش و ترویج زایمان طبیعی می‌تواند باعث کاهش بروز اختلالات شنوایی شود.

وی پیشگیری از مصرف مواد مخدر سنتتیک و روانگردان، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی را از دیگر روش‌های کاهش بروز اختلالات شنوایی برشمرد.

صفایی، ارزیابی شنوایی به موقع در دوره نوزادی و حداکثر تا یک ماهگی و همچنین در سنین ۳ تا ۵ سالگی کودکان را در شناسایی به موقع اختلالات شنوایی مؤثر دانست و به والدین توصیه کرد: در صورتی که نوزاد تا زمان ترخیص از بیمارستان مورد ارزیابی شنوایی قرار نگرفته باشد حتماً تا قبل از یک ماهگی برای این منظور به نزدیک ترین پایگاه بهداشتی یا مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

به گفته وی، در اپیدمی کرونا مراکز منتخب غربالگری شنوایی مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رعایت تمام نکات و پروتکل‌های بهداشتی آماده ارائه خدمات غربالگری شنوایی به مراجعان هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید