لغو احتمالی المپیک و پیامدهای آن برای ورزشکاران ایرانی

هم چنان موانعی بر سرراه برگزاری رقابت های المپیک وجود دارد که می‌تواند همه چیز را برای میزبان و البته ورزشکاران المپیکی تلخ کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، با وجود اینکه بسیاری از مسئولان ژاپنی المپیک توکیو و هم چنین IOC به برگزاری این بازی ها در سال 2021 تاکید دارند اما زمزمه ها برای تعویق یا تعلیق المپیک همچنان وجود دارد.کمیته بین المللی المپیک (IOC) اعلام کرده که برای تمامی ورزشکاران و البته نفرات اعزامی کشورها به بازی ها واکسن کرونا تهیه می کند اما این تمام ماجرا نیست. برگزاری این بازی ها در حالی که هنوز جمعیت زیادی در کشور میزبان واکسینه نشده اند و وضعیت ژاپن نیز هنوز از شرایط اضطرار خارج نشده سبب بعضی گمانه زنی ها جهت تغییر در برنامه ریزی این بازی ها شده است.

خبرآنلاین نوشت؛ یکی از نکات جالب توجه این است که حدود 35 درصد مردم ژاپن می خواهند المپیک سال بعد یعنی 2022 برگزار شود و در این میان 25 درصد هم موافق لغو بازی ها هستند. با این شرایط هنوز نمی توان صد درصد از برگزاری المپیک پرماجرای 2020 توکیو در سال 2021 مطمئن بود هر چند که مقامات ژاپن بر این باور هستند که می‌توانند بازی‌های المپیک توکیو را به صورت ایمن و مطمئن در تابستان برگزار کنند.

یوشیرو موری رئیس کمیته برگزاری بازی های توکیو قبل از برکناری از این سمت با برطرف کردن شک و تردیدها در مورد این رویداد، عنوان کرد: بازی‌های المپیک که به تعویق افتاده، تابستان برگزار می‌شود حتی اگر ویروس کرونا تکامل یابد.

رضا صالحی امیری رئیس کمیته المپیک ایران نیز درباره شایعاتی که مبنی بر لغو المپیک توکیو مطرح شده، گفته است:  دو نامه داشتیم، یکی از رئیس کمیته المپیک ژاپن بود که اعلام کرد این رویداد را صددرصد برگزار می‌کنیم، مکاتبه‌ای هم از توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک داشتیم که تأکید کرد صددرصد این رویداد را برگزار می‌کنیم. حتی به ما پیشنهاد کردند به تعداد ورزشکاران یا دو برابر آنها درخواست واکسن بدهیم که به ما بدهند تا به طور سالم در این رویداد حاضر شویم. از نظر آنها این رویداد صددرصد برگزار می‌شود.»

این اظهار نظرهای داخلی و بین المللی نشان می دهد که عزم مسئولان برای برگزاری این بازی ها جدی است اما موانع بزرگی هم بر سرراه وجود دارد.

خداحافظی با یک نسل

چندی پیش بود که متخصصان عفونی به صورت جدی مخالفت خود را با برگزاری المپیک اعلام کردند. یکی از آن ها مایکل هد همکار ارشد تحقیقات بهداشت جهانی در دانشگاه ساوتهمپتون انگلیس بود که گفت: من احساسات ورزشکاران را درک می‌کنم اما فکر می کنم از نظر بهداشت جهانی، هیچ چیز در مورد المپیک وجود ندارد که در حال حاضر منطقی باشد.

اما یکی از جنجالی ترین صحبت ها نیز مربوط به آتسو هامادا متخصص بیماری‌های عفونی ژاپن بود که اعلام کرد بازی های المپیک به خاطر تجمعات گسترده خود حتی بدون ویروس کرونا همواره بیماری های عفونی را افزایش می دهد و حالا با کووید 19 همه چیز خطرناک تر خواهد شد.

ورزشکارانی که می توانند ناکام های تاریخ لقب بگیرند

با وجود اینکه با منطق می توان تمام اظهارنظرهای متخصصان را درست دانست اما لغو یا تعویق دوباره المپیک ضرر زیادی به ژاپن و ورزشکاران می زند؛ ورزشکارانی که چهار سال برای حضور در این بازی ها و کسب مدال تلاش کردند اما در نهایت همه چیز برای آن ها از دست می رود و مشخص نیست که در دوره بعدی می توانند مسافر بازی ها شوند یا خیر؟

در کاروان ایران هم بسیاری از ورزشکاران هستند که توکیو برای آن ها حکم مرگ و زندگی دارد. اگر بالا رفتن سن یا حذف بعضی رشته ها را کنار بگذاریم واقعیت این است که نمی توان پیش بینی کرد ورزشکاری که امروز در اوج قرار دارد تا سال آینده هم در سطح بالا باشد؛ چه برسد به چهارسال دیگر!

خداحافظی با یک نسل

شمشیربازی ایران در سال های اخیر وضعیت خوبی داشته و با وجود اینکه کار تیم اسلحه سابر دشوار است اما آن ها شانس کسب مدال به خصوص در بخش تیمی را دارند. حالا تصور کنید که المپیک توکیو لغو شود! در پاریس دیگر خبری از برگزاری بخش تیمی سابر نیست و در بخش انفرادی نیز چه بسا آمادگی امروز ملی پوشانی نظیر مجتبی عابدینی و علی پاکدامن در آن زمان وجود نداشته باشد.

خداحافظی با یک نسل

والیبال ایران با وجود اینکه شانسش برای کسب مدال کمرنگ است اما در حال حاضر در تیم آلکنو بازیکنانی با تجربه بالا حاضر هستند و این یکی از مهم ترین برگ برنده های بلندقامتان در توکیو به حساب می آید. در صورت عدم برگزاری المپیک حتی حضور تیم ملی در پاریس هم در هاله ای از ابهام قرار می گیرد؛ به این دلیل که دیگر نمی توان انتظار داشت بازیکنانی چون سعید معروف و محمد موسوی و دیگر بازیکنان نسل طلایی همچنان در تیم ملی حاضر باشند.احتمالا تیم هایی مانند ژاپن، استرالیا و چین که دوباره برنامه ریزی خود را در والیبال آغاز کردند به راحتی اجازه صعود والیبالیست های احتمالا جوان و بدون تجربه ایران را به پاریس نمی دهند.

از حسن یزدانی به عنوان شانس های اصلی ایران برای طلای المپیک نام برده می شود؛ کشتی گیری که به دنبال دومین مدالش در این بازی های مهم است. یزدانی 26 ساله در اوج پختگی قرار دارد و تقریبا می توان گفت امید اول کاروان ایران به حساب می آید اما اگر المپیک به تعویق بیفتد همه چیز برای یزدانی درگرگون می شود. او در پاریس 30 ساله خواهد بود و چه بسا اصلا نامی از او در تیم ملی هم نباشد! حتی اگر او در 2024 در تیم ملی باشد و اتفاقا در اوج هم بماند بازهم فرصت خوبی برای افزایش تعداد مدال های المپیکش را از دست می دهد.

خداحافظی با یک نسل

کیانوش رستمی بیش از هر ورزشکار دیگری می تواند تغییر شرایط و از دست رفتن فرصت ها را درک کند. او که در ریو جزو محبوب ترین و البته آماده ترین وزنه برداران جهان بود حالا کمترین امیدها برای کسب سهمیه او وجود دارد. سهراب مرادی هم که در برزیل بر سرزبان ها افتاد و شایسنگی هایش را اثبات کرد به خاطر آسیب دیدگی که داشت از شرایط آرمانی به دور است و وضعیتی مانند رستمی دارد. اگر المپیک لغو شود در پاریس دیگر هیچ خبری از سهراب و رستم همیشگی وزنه برداری ایران نخواهد بود. البته در این میان باید به علی داوودی هم که جزو شانس های مدال است اشاره کرد که در صورت برگزار نشدن المپیک او یکی از مهم ترین موقعیت هایش برای مدال آوری را از دست می دهد. این وزنه بردار جوان اگر در المپیک توکیو به مدال برسد می تواند به رکوردشکنی در بازی های آینده هم امیدوار باشد.

خداحافظی با یک نسل

کاراته؛ کاندیدای بزرگترین قربانی کرونا!

اگر المپیک توکیو برگزار نشود بدون شک تک تک کاراته کاهای سراسر دنیا بزرگترین قربانی لقب می گیرند؛ ورزشکارانی که بعد از سال ها، فرصت حضور در مهم ترین رویداد ورزشی جهان را به دست آوردند اما می توانند ناکام باشند. حمیده عباسعلی یکی از پرافتخارترین زنان ورزشکار ایران امید زیادی دارد که بتواند با مدال المپیک آن هم از نوع طلا ویترین افتخاراتش را تکمیل کند و نامش را در تاریخ ثبت کند. او که با سختی و تحمل مصدومیت سخت راهی توکیو شد اگر بلیتش دقیقه 90 کنسل شود می تواند یکی بدشانس بزرگ باشد.

خداحافظی با یک نسل

ورزشکاران زیادی هم چون احسان حدادی، حسن تفتیان، نجمه خدمتی هم هستند که می خواهند تجربه المپیک خود را تکرار کنند و به ناکامی های دوره های اخیر خود پایان بدهند اما اگر کرونا مانع برگزاری المپیک شود نمی توان به حضور آن ها در پاریس امیدوار بود. نه تنها ورزشکاران نام برده و پا به سن گذاشته شده بلکه حتی جوان ترین ها هم نمی دانند در پاریس چه سرنوشتی در انتظارشان است و عدم برگزاری المپیک توکیو سرنوشت تک تک آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد و مسیر زندگی شان را عوض می کند.

دیدگاه تان را بنویسید