اجراهای اولین روز جشنواره موسیقی فجر

گروه‌های موسیقی ایستم، رسپینا، ژاو، نَماد و دوئت ویلا مادلنا از کشور اتریش، آغازگر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، با میزبانی از پنج گروه داخلی و خارجی، عصر امروز (سه‌شنبه ۲۸ بهمن) آغاز می‌شود.

بر این اساس، ساعت ۱۷، گروه موسیقی کرمانجی ایستم از خراسان شمالی روی صحنه خواهد رفت.

این گروه با هدف احیای مراسم آیینی کردهای کرمانج، بر زنده ‌نگه‌داشتن فرهنگ بومی و آداب‌ و رسوم این قوم تاکید دارد و نمایش این خرده‌فرهنگ‌ها و بازی‌های محلی برای مخاطبان امروزی را محور فعالیت خود قرار داده است. این گروه در طول ۲۰ سال فعالیت هنری خود در بسیاری جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته است.

گروه زهی رسپینا، ساعت ۱۸:۳۰ اجرا خواهد داشت.

این گروه، در سال ١٣٩٥ فعالیت هنری خود را در راستای اجرا و ضبط آثار آهنگسازان ایرانی و غربی آغاز کرد. از مهم‌ترین اهداف این گروه ایجاد فرهنگ شنیداری جدید از طریق اجرای آثار کم‌تر اجراشده در ایران با رویکردی نو در انتخاب آثار موسیقی است.

رسپینا تا امروز، رپرتواری از آهنگسازان بزرگ و مهم غربی چون کلود دبوسی، دیمیتری شوستاکوویچ ، پیتر ایلیچ چایکوفسکی و خیام میرزازاده را اجرا کرده است. همچنین، آثار آهنگسازان ایرانی چون مهران روحانی (برای اولین بار در ایران)، کارن کیهانی، آزاد حکیم رابط، محمدرضا تفضلی، فرزاد فضلی، نگین زمردی، صنم قرچه داغی، سمیرا واثقی نیا و سینا صدقی (نوشته‌شده برای کوارتت زهی رسپینا و اولین اجرای جهانی در فستیوال کلاسیک تا معاصر ۱۳۹۶) را ‌روی صحنه  برده است.

اولین آلبوم کوارتت زهی رسپینا با آهنگسازی کاوه میرحسینی، با نام رازآلود، در سال ۱۳۹۸ منتشر شد. این گروه از سال ١٣٩٨ پروژه‌ای با عنوان «ضبط آثار آهنگسازان ایرانی» را پی می‌گیرد که آثار متعددی را به ‌منظور افزایش آرشیو شنیداری موسیقی مجلسی ایرانی ضبط کرده است.

ساعت ۲۰ امروز، دوئت ویلا مادلنا از کشور اتریش اجرا خواهد شد.

نیکولا زاریچ، نوازنده‌ آکاردئون، به‌ شیوه‌ نوازندگی پُرشور و هنرمندانه‌اش شهره است و فرانتز اوبرتالر، نوازنده‌ زبردست و پرتجربه‌ کلارینت و ساکسوفون را به تنوع آهنگسازی و ظرافت‌های نوازندگی‌اش می‌شناسند. این دو نوازنده‌ خبره، به سبب دوستی و نزدیکی حس و حال موسیقایی در کنار هم دوئوت ویلا مادلنا را تشکیل دادند.

موسیقی این گروه که حال ‌و هوایش کاملا متاثر از محله‌ کولی‌نشینان برزیلی و اجتماعی چندفرهنگی است، آمیزه‌ای است از ملودی‌ها پرقدرت که از یک سو، با سرانگشتان پرشور این دو هنرمند نواخته می‌شود و از سوی دیگر، یادآور آوای لطیف، ظریف و محسورکننده‌ موسیقی مجلسی است که از گوناگونی ضرب‌آهنگ و هارمونی گنجینه‌ موسیقایی بی‌کران کشورهای دور از هم برمی‌خیزد.

اجرای دوئت ویلا مادلنا (اتریش) به‌صورت اختصاصی برای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در اتریش ضبط شده است.

ساعت ۲۱:۳۰، کوارتت زهی نَماد اجرا خواهد داشت.

این گروه به‌ سرپرستی ستاره بهشتی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) و با همراهی مازیار ظهیرالدینی، بابک کوهستانی و  نوید حمیدی در زمینه‌ موسیقی کلاسیک فعالیت می‌کند. هدف اصلی فعالیت‌های حرفه‌ای این گروه، ارائه‌ برنامه‌ای در سطح یک آنسامبلِ تاثیرگذار در کشور است.

کنسرت گروه ژاو در ساعت ۲۳، پایان بخش اجراهای روز نخست جشنواره موسیقی است.

گروه ژاو، در سال ۱۳۹۰ و در پیِ گردهم آمدن چند دوست نوازنده و آهنگساز موسیقی و به منظور اجرای آثاری در زمینه‌ موسیقی ملی ایرانی تاسیس شد. نخستین اجرای رسمی این گروه در آبان ۱۳۹۱، با اجرای آثاری از استادان بنام بیگجه‌خانی، ورزنده و پشنگ کامکار در دستگاه شور، در کنار آثاری، به آهنگسازی سیاوش کامکار روی صحنه رفت.

نخستین آلبوم رسمی گروه، با نام رو در فروردین سال ۱۳۹۴رونمایی شد. گروه ژاو، سال ۱۳۹۵، در منطقه پیکاردی کشور فرانسه، قطعاتی از این آلبوم را  به آهنگسازی سیاوش کامکار و ‌همراه آثاری به آهنگسازی امین جهانگیری اجرا کرد.

ژاو در نخستین و دومین دوره‌ جشنواره‌ موسیقی کلاسیک ایرانی شرکت کره است. این گروه همچنین در سال ۱۳۹۷، آثار هوشنگ کامکار را با هم‌خوانی صبا کامکار اجرا کرد. در سال ۱۳۹۹ آلبوم دوم گروه به آهنگسازی پشنگ کامکار و صدای سالار عقیلی منتشر شد.

اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از امشب تا ۴ اسفند در سایت‌های جشنواره، انجمن موسیقی ایران و تیوال پخش می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید