جی پلاس/به مناسبت سالروز صدور فتوای تاریخی امام خمینی؛

چه شد که امام حکم به اعدام سلمان رشدی داد؟

به دنبال چاپ کتاب "آیات شیطانی" به وسیله سلمان رشدی که سرشار از مطالب موهن و نسبت دادن آن به مقام شامخ حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و اسلام بود، امام خمینی در فتوایی، حکم به اعدام او و سایر دست اندرکاران چاپ کتاب دادند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در بیست و پنجم بهمن ماه سال ۶۷ مطابق با هفتم رجب ۱۴۰۹، امام خمینی (س) در پیامی خطاب به مسلمانان جهان، به اعدام سلمان رشدی(۱) حکم دادند. متن فتوای امام در ادامه آمده است: 

‌‌ ‌

"‌‌بسمه تعالی‌

‌‌إنا لله و انا الیه راجعون ‌

‌‌     ‌‌به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه‌‎ ‎‌اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از‌‎ ‎‌محتوای آن، محکوم به اعدام می باشند. از مسلمانان غیور می خواهم تا در هر نقطه که‌‎ ‎‌آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین‌‎ ‎‌توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاءالله . ضمناً اگر کسی‌‎ ‎‌دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی‌‎ ‎‌نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‌

‌‌روح الله الموسوی الخمینی‌"

 

صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۲۶۳

 

۱. دیر زمانی از پذیرش قطعنامه 598 نگذشته بود که کتاب آیات شیطانی توسط  سلمان رشدی، یک نویسنده مسلمان هندی‎الاصل دارای تابعیت انگلستان، انباشته از  توهین و افترا و اهانت به مقدسات اسلامی منتشر شد؛ و تبلیغات فراوانی حول و حوش آن به راه افتاد. تظاهرات و واکنش های فراوانی در مقابل آن صورت گرفت و  عده ‎ای از مسلمانان به شهادت رسیدند و اوضاع جهان اسلام ملتهب شد. در هر  حال، در چنین شرایطی امام خمینی(س) فتوای تاریخی خود را درباره ارتداد سلمان رشدی اعلام کردند و علی‌رغم اینکه غرب در برابر این حکم ایستادگی کرد، لیکن  ملت های اسلامی و بسیاری از دولت ها در همان اوان، به نوعی از این حکم حمایت کردند و کنفرانس اسلامی نیز در هجدهمین اجلاس سالانه خود آن را تأیید کرد. این فتوا نه تنها باعث افول جنبش های اسلامی نشد، بلکه انرژی بالقوه حاصل از استثمار و استعمار  و تحقیر ملل مسلمان را شعله‎ور کرد، و چهره پرفریب غرب نیز برملا شد؛ و  همچنان که امام خمینی(س) بیان می‎کنند:

این یک نمونه است که خدا مى‌خواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز «آیات  شیطانى» در این زمان اتفاق بیفتد و دنیاى تفرعن و استکبار و بربریت چهره واقعى خود را در دشمنى دیرینه‌ اش با اسلام برملا کند تا ما از ساده‌اندیشى به درآییم و  همه چیز را به حساب اشتباه و سوء مدیریت و بى‌تجربگى نگذاریم و با تمام وجود  درک کنیم که مسئله اشتباه ما نیست، بلکه تعمد جهانخواران به نابودى اسلام و مسلمین است و الّا مسئله فردى سلمان رشدى آنقدر برایشان مهم نیست که همه  صهیونیست ها و استکبار پشت سر او قرار بگیرند.

 کتاب رشدی در مجموع به هتک حیثیت مسلمانان پرداخته است که برای آنها  غیرقابل تحمل است و افزون بر این، برداشتی تحقیر‌آمیز و موهن از رویدادهای اصیل  تاریخ اسلام که با ظهور پیامبر آغاز شد و تا عصر امام خمینی(س) ادامه می‌یابد،  می‌باشد. به هر حال، کتاب رشدی برای غیر مسلمانان، همانند کنار یکدیگر چیدن رویدادهایی است که در ادوار گوناگون رخ داده است و مفهوم این رویدادها برایشان روشن نیست و آنان را دچار سرگشتگی می‌سازد. برعکس، آن مسلمانی که به تاریخ  اسلام آشنایی دارد، یکایک صحنه‎های کتاب را به عنوان تجاوزی بزرگ به حریم  ارزشهای مقدس خویش می‎داند.

فتوای امام خمینی(س) 

پس از انتشار کتاب سلمان رشدی، اعتراضات گسترده ‎ای در کشورهای مختلف اسلامی  و خصوصاً پاکستان و هندوستان علیه آن صورت گرفت؛ اما هیچ کدام به اندازه فتوای امام خمینی(س) بازتاب جهانی نداشت. امام خمینی(س) پس از کسب اطلاعات و  آگاهی لازم از جوانب مختلف مفاد کتاب و انتشار آن، طی اعلامیه‎ ای مختصر،  موضع‎گیری قاطع خویش را به شرح ذیل به جهانیان اعلام کردند.

دیدگاه تان را بنویسید