آنژین قلبی چیست؟

آنژین قلبی همراه با درد شدید قفسه سینه درپی انجام فعالیت‌های ورزشی و یا زمانی که فرد دچار ناراحتی است بروز می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از هلث دِرِکت، قلب پرکارترین اندام بدن است و از زمانی  جنینی تا زمان مرگ به طور دائمی در حال انقباض و انبساط است. با این حال، این اندام پرکار همواره در معرض مشکلات و بیماری‌های مختلف بوده و یکی از این بیماری ها، آنژین قلبی است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ آنژین قلبی به حالتی اطلاق می‌شود که فرد دچار درد قفسه سینه می‌شود. منشا این درد به اختلالات مرتبط با شریان‌های کرونری (رگ‌های خون رسان به بافت قلب) باز می‌گردد. دلیل اصلی این درد فقدان اکسیژن کافی در ماهیچه‌های قلب است.

آنژین قلبی به صورت موقتی باعث ناراحتی و درد در قفسه سینه می‌شود. این اتفاق به صورت رایج در زمانی که فرد در حال ورزش کردن یا ناراحتی است، رخ می‌دهد. با این حال، پس از چند دقیقه این حالت مرتفع می‌شود.

برخی افراد حمله قلبی را با آنژین قلبی اشتباه می‌گیرند. گرچه احساس درد در قفسه سینه در هر دو بیماری یکسان است، اما حمله قلبی می‌تواند در هر حالتی اتفاق بیفتد حتی زمانی که فرد در حال استراحت است. همچنین در حمله قلبی فرد احساس حالت تهوع یا استفراغ دارد. افراد باید بدانند که حمله قلبی با دارو‌های آنژین قلبی تسکین نمی‌یابد.

علائم اصلی آنژین قلبی 

علائم اصلی آنژین قلبی شامل موارد ذیل است:

۱- درد یا احساس ناخوشی در قفسه سینه، که غالباً به صورت فشار، سفتی و فشرده کردن سینه از سوی فرد تشریح می‌شود.
۲- درد در بازوها، شانه، گردن یا پشت، حتی زمانی که فرد احساس درد در قفسه سینه ندارد.
۳- تنگی نفس
۴- بی حالی، و سرگیجه
۵- تعریق
۶- حالت تهوع

زمانی که دچار درد‌های مرتبط با آنژین قلبی شدید هستید، از فعالیت دست بکشید و استراحت کنید. در صورت ادامه یافتن علائم از دارو‌هایی که پزشک برایتان در این مواقع تجویز کرده است استفاده کنید. در صورتی که پس از ۵ دقیقه علائم آنژین قلبی مرتفع نشد، دوباره یک دوز دیگر از دارو را مصرف کنید.

بهتر است در صورت مشاهده علائم بالا به ویژه پس از انجام فعالیت یا زمانی که دچار ناراحتی هستید، به پزشک مراجعه کنید. به طور معمول، درد مرتبط با آنژین قلبی پس از مدت کوتاهی مرتفع می‌شود. اگر پس از ۱۰ دقیقه درد و علائم ذکر شده همچنان در شما باقی مانده است در اسرع وقت با اورژانس تماس حاصل کنید، زیرا احتمالاً دچار حمله قلبی شده اید.

توصیه می‌شود کسانی که علائم آنژین قلبی دارند برای تشخیص قطعی و درمان بیماری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند. با آزمایش‌های بالینی مانند ایکس رِی از قفسه سینه، نوار قلب، تست ورزشی، اکوکاردیوگرام و آزمایش خون پزشک می‌تواند ابتلای فرد به آنژین قلبی را تشخیص دهد.

دیدگاه تان را بنویسید