معرفی تهیه‌کنندگان ۱۶ فیلم سودای سیمرغ ۳۹

تهیه‌کنندگان ۱۶ فیلم راه یافته به بخش مسابقه «سودای سیمرغ» جشنواره سی‌و‌نهم فجر، جوایز متعددی را کسب کرده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ۱۶ فیلم به بخش مسابقه «سودای سیمرغ» سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر فجر راه یافتند. در این میان و در کنار اسامی نام‌آشنای سینمای ایران، در شمایل کارگردان، نویسنده، بازیگر و ...، نام تهیه‌کنندگانی هم به چشم می‌آید که پیش از این در مقام بازیگر، چهره‌پرداز و یا کارگردان حضوری مستقل در جشنواره فیلم فجر داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ برخی از تهیه‌کنندگانی هم که آثارشان به بخش مسابقه جشنواره فجر راه یافته، سال‌هاست که با تهیه فیلم‌های سینمایی در فضا‌ها و ژانر‌های مختلف به موفقیت‌های فراوانی دست یافته‌اند.

در این گزارش سعی کردیم به کارنامه و موفقیت‌های این تهیه‌کنندگان که در این سال دشوار و کرونازده، توانستند روند تولید سینمای ایران را فعالانه مدیریت کنند، نگاهی بیندازیم.

معرفی تهیه‌کنندگان ۱۶ فیلم سودای سیمرغ ۳۹/ خط تولید سینما در بحران کرونا تعطیل نشد

محمد حسین قاسمی که امسال با فیلم «ابلق» در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است، یکی از تهیه‌کنندگان موفق این سال‌های سینمای ایران است. او طی سال‌های اخیر بیشترین فعالیت سینمایی خود را در همکاری با همسر خود نرگس آبیار صورت داده است.

قاسمی در فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد»، «نفس»، «شیار ۱۴۳» و «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» با نرگس آبیار همکاری کرده است.

او طی سال‌های فعالیتش در پروژه‌های مختلف سینمایی، انیمیشن و البته سریال در کارگردان‌های مختلفی بوده است. آثاری همچون «جنوب از جنوب شرقی»، «ضد حال استمراری»، «ناسور»، «سال‌های دور از خانه»، «مصادره» و «آبجی» آثاری است که قاسمی به عنوان تهیه‌کننده در آن حضور داشته است.

در سال ۱۳۹۲ او با فیلم «شیار ۱۴۳» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر شد. در سال ۹۴ او به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان انیمیشن «ناسور» در جشنواره حضور پیدا کرد که نامزد بهترین انیمیشن از جشنواره فجر ۳۴ شد. قاسمی در سال ۱۳۹۷ هم با فیلم «شبی که ماه کامل شد» به موفقیت رسید و سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد.

معرفی تهیه‌کنندگان ۱۶ فیلم سودای سیمرغ ۳۹/ خط تولید سینما در بحران کرونا تعطیل نشد

جواد نوروزبیگی هم یکی دیگر از چهره‌های نام‌آشنای سینما در قامت تهیه‌کننده است. او که امسال با فیلم «بی‌همه چیز» در جشنواره حضور پیدا کرده، فعالیت خود را در سینما از آغاز دهه‌ ۷۰ شروع کرد.

نوروزبیگی به تدریج به سمت مدیر تولیدی کشیده شد و بیش از ۲۰ فیلم را در کارنامه‌اش ثبت کرد و با آغاز دهه‌ ۹۰ به عنوان تهیه‌کننده‌ای جوان‌گرا خود را معرفی کرد. وی چندین کارگردان فیلم اولی را تحت حمایت خود قرار داد تا بتوانند پروانه‌ سینمایی بگیرند و وارد عرصه‌ حرفه‌ای شوند.

فیلم هایش دوبار نامزد بهترین فیلم شده‌اند، اما تنها سیمرغی که دریافت کرد جایزه ویژه هیئت داوران به خاطر فیلم‌های «اعترافات ذهن خطرناک من»، «بهمن» و «من دیه گو مارادونا هستم» در جشنواره سی‌و‌سوم بود. او برای فیلم‌های «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «تابستان داغ» و «ملبورن» کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر شده است.

معرفی تهیه‌کنندگان ۱۶ فیلم سودای سیمرغ ۳۹/ خط تولید سینما در بحران کرونا تعطیل نشد

آیدا پناهنده که تا پیش از این در قامت یک کارگردان جوان خود را به سینمای ایران معرفی کرده بود، امسال تهیه‌کنندگی فیلم خودش «تی‌تی» را در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر به عهده گرفته است. پناهنده از سال ۱۳۷۸ تا کنون تهیه‌کنندگی چندین فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه خود دارد، اما «تی‌تی» نخستین فیلم بلند داستانی است که او تهیه کرده است.

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم «تک‌تیرانداز» در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر هم یکی افراد پر کار در سینمای ایران است. او در آثاری همچون «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد»، «اشنوگل»، «فرشته دختر احمدآقا»، «تبسم گرگ»، «او خوب سنگ می‌زند»، «پنجشنبه آخر ماه»، «شور شیرین»، «شب حورا»، «مردی از جنس بلور»، «انتظار»، «پروانه‌ای در مه»، «تارا و تب توت فرنگی»، «غوغا»، «روژان»، «ژن خوک»، «شب برهنه» و «کودک و سرباز» به عنوان بازیگر، تهیه‌کننده، نویسنده، سرمایه‌گذار، مجری طرح، مدیر تولید، جانشین تهیه‌کننده، جانشین مدیر تولید، گروه تولید و دستیار تولید حضور داشته است.

فیلم «پنجشنبه آخر ماه» که به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری در جشنواره فیلم فجر ۳۲ حضور داشت در بخش سیمرغ بلورین بهترین فیلم و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه کاندید شده بود.

معرفی تهیه‌کنندگان ۱۶ فیلم سودای سیمرغ ۳۹/ خط تولید سینما در بحران کرونا تعطیل نشد

علی مصفا هم یکی از چهره‌های برجسته سینما است که طی سال‌های اخیر در سمت تهیه‌کننده فیلم‌های فراوانی را به مرحله تولید رسانده است. مصفا از سال ۹۰ و با فیلم «پله آخر» به شکل رسمی کار تهیه فیلم را آغاز کرد و بعد از آن تهیه‌کنندگی فیلم‌های مختلفی، چون «در دنیای تو ساعت چند است؟»، «یلدا» و «مسخره باز» را در پرونده خود دارد.

«پله آخر» در سی‌امین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی و در بخش بهترین طراحی صحنه و لباس نیز کاندید شده بود.

فیلم «مسخره باز» هم در سال ۹۷ و در دوره سی‌و‌هفتم، سیمرغ بلورین «بهترین فیلم اول» را برد. این فیلم جایزه بهترین فیلم گروه سینمایی هنر و تجربه، جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد، و جایزه بهترین جلوه‌های بصری را هم در آن دوره از آن خود کرد.

مصفا در جشنواره ۳۹ با فیلم «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی حضور دارد.

معرفی تهیه‌کنندگان ۱۶ فیلم سودای سیمرغ ۳۹/ خط تولید سینما در بحران کرونا تعطیل نشد

مهدی صباغ‌زاده هم دیگر چهره نام‌آشنای سینما است که بار دیگر نامش به عنوان تهیه‌کننده در جشنواره فجر ۳۹ به چشم می‌خورد. اولین تجربه‌ی تهیه‌کنندگی صباغ زاده به فیلم «چه پر ستاره بود شبم» برمی‌گردد که قبل از انقلاب یعنی در سال ۱۳۵۵ تهیه کرده بود. او سال ۱۳۷۳ فیلم «روز‌های خوب زندگی» را با همکاری رسول صدرعاملی تهیه کرد.

سومین تجربه تهیه کنندگی صباغ‌زاده فیلم «ایتالیا ایتالیا» ساخته پسرش کاوه صباغ‌زاده بود. این فیلم در سی‌و‌پنجمین دوره از جشنواره فجر در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین چهره‌پردازی کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شده بود. صباغ‌زاده امسال تهیه‌کنندگی فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» را به عهده دارد.

معرفی تهیه‌کنندگان ۱۶ فیلم سودای سیمرغ ۳۹/ خط تولید سینما در بحران کرونا تعطیل نشد

عبدالله اسکندری و علی اوجی امسال با فیلم «روزی روزگاری آبادان» در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند. اسکندری که یکی از پرافتخارترین هنرمندان سینمای ایران در بخش چهره‌پردازی است، در سال‌های قبل سابقه تهیه دو فیلم را در پرونده خود دارد. نخستین تجربه تهیه او به سال ۱۳۶۷ و به فیلم «زرد قناری» ساخته رخشان بنی‌اعتماد بر‌می‌گردد که به صورت مشترک با علی شعاعی صورت گرفته است. او در سال ۹۴ هم با همراهی محسن چگینی تهیه‌کنندگی نخستین قسمت از فیلم «خوب، بد، جلف» ساخته پیمان قاسم‌خانی را به عهده داشت که این فیلم لوح تقدیر بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد. اسکندری امسال به همراه علی اوجی تهیه فیلم «روزی روزگاری آبادان» را بر عهده دارد که این فیلم نخستین تجربه اوجی به عنوان تهیه کننده است.
فیلم «روشن» سومین تجربه روح‌الله حجازی به عنوان تهیه‌کننده است. او تا پیش از این دو فیلم «مرگ ماهی» و «اتاق تاریک» را تهیه کرده بود که کارگردان هر سه فیلم هم خود اوست. اگر چه او در قامت کارگردان برای فیلم «در میان ابرها» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول در جشنواره بیست‌و‌هشتم فجر بود، اما در مقام تهیه‌کننده هنوز موفق به کسب سیمرغ نشده است.

روح‌الله برادری سال ۱۳۶۲ با فیلم «پرچمدار» ساخته شهریار بحرانی تهیه‌کنندگی سینما را برای نخستین بار تجربه کرد. برادری بعد از این تهیه چهارده فیلم دیگر را به عهده داشت که بیشتر این افراد جزو فیلم اولی‌ها بودند. «سیمای زنی در دور دست» اولین ساخته علی مصفا را هم روح‌الله برادری تهیه کرده بود. او هم‌چنین تهیه فیلم «خواب تلخ» ساخته محسن امیریوسفی را هم به عهده داشته است. فیلم «احتمال باران اسیدی» نخستین ساخته بلند بهتاش صناعی‌ها هم از جمله فیلم‌هایی است که برادری تهیه کرده است. فیلمی که برنده جایزه بهترین فیلمنامه در بخش نگاه نو جشنواره سی‌و‌سوم شد. فیلم «درساژ» نخستین فیلم پویا بادکوبه نیز از دیگر فیلم‌هایی است که توسط برادری تهیه شده که سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را از آن خود کرد.

سمیرا برادری فرزند این تهیه‌کننده سینما هم چند سالی است در کنار پدر به تهیه‌کنندگی سینما مشغول است. او در آثاری همچون «درساژ»، «احتمال باران اسیدی»، «شکاف»، «پرویز»، «گس»، «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر»، «خاکستر و برف»، «شیش و بش»، «نزدیک‌تر از آشنا»، «بیداری»، «صداها»، «مسیر عشق / مسافر کربلا»، «جعبه موسیقی»، «خانه روشن»، «فرزند صبح» به عنوان تهیه‌کننده، دستیار اول کارگردان، منشی صحنه و برنامه‌ریز حضور داشته است.  روح‌الله و سمیرا برادری در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «زالاوا» نخستین ساخته ارسلان امیری حضور دارند.

معرفی تهیه‌کنندگان ۱۶ فیلم سودای سیمرغ ۳۹/ خط تولید سینما در بحران کرونا تعطیل نشد

علی سرتیپی هم امسال با فیلم «ستاره‌بازی» ساخته هاتف علیمردانی در جشنواره حضور دارد. سرتیپی یکی از چهره‌های موفق در عرصه تهی‌کنندگی فیلم است. او در کنار پروژه‌های مستند و کوتاه در موسسه میلاد فیلم سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده‌ی بیش از ده فیلم سینمای ایران از آغاز دهه‌ی ۸۰ بوده است که در میان آن‌ها پرفروش‌ترین‌های این سال‌ها مثل «رد کارپت»، «ورود آقایان ممنوع» و «شهر موش ها۲» دیده می‌شود.

«توکیو بدون توقف»، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «آکواریوم»، «جیب‌بر‌های خیابان جنوبی»، «دراکولا» و «رحمان ۱۴۰۰» از جمله آثاری هستند که سرتیپی تهیه آن را به عهده داشته است. سرتیپی در سال ۹۰ و در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «پُل چوبی» کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم شده است.

محمدرضا منصوری تهیه‌کننده فیلم «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان است که امسال در جشنواره سی‌و‌نهم حضور دارد. منصوری در آثاری همچون «اسپاگتی در هشت دقیقه»، «مربای شیرین»، «آشفته‌گی»، «حق سکوت»، «نهنگ آبی»، «لاله»، «تنگه ابوقریب»، «میلیونر میامی»، «ویلایی‌ها»، «ابد و یک روز»، «ماحی»، «چهارشنبه»، «سینما نیمکت»، «متولد ۶۵»، «لانتوری»، «دو ۲»، «من مادر هستم»، «محمد رسول الله (ص)»، «دموکراسی تو روز روشن»، «دیگری»، «دعوت»، «به همین سادگی»، «پارک وی»، «زاگرس»، «عشق طاهر»، «به نام پدر»، «یک تکه نان»، «به من نگاه کن»، «بید مجنون»، «مارمولک»، «خداحافظ رفیق»، «اینجا چراغی روشن است»، «دوشیزه»، «امروز» به عنوان بازیگر، مجری طرح، مدیر تولید، روابط عمومی، جانشین مدیر تولید، دستیار تدارکات و دستیار تولید حضور داشته است. «شیشلیک» نخستین تجربه جدی او در تهیه‌کنندگی سینما است.

میرولی‌الله مدنی هم یکی از چهره‌های شناخته شده در حوزه تهیه‌کنندگی سینما است که در تولید آثار سینمایی بسیاری، تحت عناوینی مختلف حضور داشته است. مدنی امسال با فیلم «گیج‌گاه» نخستین ساخته عادل تبریزی در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. مدنی به عنوان تهیه‌کننده، سرمایه‌گذار، مدیر تولید و جانشین مدیرتولید پروژه‌هایی همچون «بیوه سیاهپوش»، «یادگاری»، «خنده در باران»، «کویر مرگ»، «گزارش مریم»، «لژیون»، «ملاقات»، «صاعقه»، «صنوبر‌های سوزان» و «چون باد» را در پرونده دارد.

مجید برزگر هم از جمله چهره‌هایی است که سال‌ها تجربه تهیه‌کنندگی فیلم را در کنار فعالیت‌های هنری خود کسب کرده است. او از دهه هفتاد تا کنون بیش از ۱۵ فیلم کوتاه و مستند را تهیه کرده است. برزگر از سال ۹۷، بعد از تهیه فیلم «نشت»، تجربه تهیه فیلم بلند سینمایی را هم به کارنامه خود اضافه کرد و بعد از آن به تهیه دو فیلم بلند دیگر پرداخت که هر سه فیلم جوایز متعددی را در جشنواره‌های مختلف خارجی کسب کردند.

او در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «مامان» نخستین ساخته آرش انیسی حضور پیدا کرده است.

معرفی تهیه‌کنندگان ۱۶ فیلم سودای سیمرغ ۳۹/ خط تولید سینما در بحران کرونا تعطیل نشد

محمدرضا شفاه تهیه کنندگی تعداد زیادی از آثار کوتاه داستانی را در کارنامه دارد که بسیاری از آن‌ها در رشته‌های مختلف جوایز داخلی و خارجی گرفته است. او سینمای حرفه‌ای را با تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» آغاز کرد. این فیلم نامزد سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری در جشنواره ۳۵ فجر شد. شفاه دو سال بعد «دیدن این فیلم جرم است» را تهیه کرد.

«مصلحت» سومین فیلمی است که شفاه تهیه آن را به عهده داشته است. این فیلم که حسین دارابی آن را کارگردانی کرده است در جشنواره فجر ۳۹ حضور دارد.

جلیل شعبانی تهیه‌کنندگی سینما را در سال ۱۳۹۵ با «روایت‌های ناتمام» ساخته پوریا آذربایجانی آغاز کرد. «سوء‌تفاهم» احمدرضا معتمدی دومین فیلمی بود که شعبانی به عنوان تهیه‌کننده در آن حضور داشت. شعبانی سابقه همکاری با محسن تنابنده را هم در فیلم «قسم» دارد. این فیلم در جشنواره سی‌و‌هفتم فجر در شش بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد که البته موفق به کسب جایزه‌ای نبود.

فیلم «منصور» که به داستان زندگی شهید ستاری می‌پردازد تازه‌ترین فیلمی است که شعبانی تهیه‌کنندگی آن را به عهده گرفته است. این فیلم به بخش مسابقه سودای سیمرغ سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است.

محمدرضا مصباح یکی دیگر از چهره‌هایی است که در سال‌های اخیر با شکلی متفاوت در مقام تهیه‌کننده ظاهر شده است. «برمودا»، «پیلوت» و «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» از نخستین فیلم‌هایی بودند که مصباح تهیه‌کنندگی آن‌ها را به عهده داشته است. او در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «پوست» نخستین ساخته برادران ارک حضور داشت که موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه شد. فیلمی که برای موسیقی متن هم سیمرغ بلورین گرفت. او در همین جشنواره با همراهی کیوان علی‌محمدی تهیه فیلم «سینما شهر قصه» را هم به عهده داشت.

مصباح فیلم «یدو» ساخته مهدی جعفری را تهیه کرده است که در جشنواره سی‌و‌نهم فجر حضور دارد.

جی پلاس،

دیدگاه تان را بنویسید