جی پلاس/به مناسبت سالروز ولادت؛

آیت الله جوادی آملی علت علاقه شدید حضرت امیر(س) به لقای خدا را چه عنوان کرده است؟

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از جوانان موتلفه در سال ۸۵: معنای لقای خدا اختصاصی به بعد از مرگ ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، آیت الله العظمی جوادی آملی در دیداری که در هفدهم اسفند ماه سال ۸۵ با جوانان موتلفه اسلامی داشتند، لقای خدا را بهترین هدف دانسته و فرموده اند: معنای لقای خدا اختصاصی به بعد از مرگ ندارد. متن سخنرانی کوتاه این دیدار در ادامه آمده است:

 

 جریان لقای خدا که بهترین هدف است، عبارت از آن است که انسان ضمن اینکه پرده ‌دار است و پرده ‌دری نمی‌کند، پشت پرده را ببیند. اگر معنای لقای خدا این است که پرده‌ دری نکند و پرده ‌داری بکند لکن پشت پرده را هم ببیند، این نه بیراهه می‌ رود و نه راه کسی را می ‌بندد، چون وقتی به لقای خدا بار یافت نه تنها می‌ داند که خدا او را می ‌بیند، بلکه او هم خدای خود را با چشم جان مشاهده می ‌کند اولاً و می ‌بیند که خدای سبحان او را می ‌نگرد ثانیاً و می ‌بیند که خدای سبحان قادر مطلق است ثالثاً و می ‌بیند که خدای سبحان می‌تواند در عین حال پرده ‌دری بکند و آبروی او را بریزد رابعاً و می ‌بیند که در عین حال در تمام حالات خدا پرده ‌داری دارد و ستاری می‌ کند خامساً.

 

در همین رابطه بخوانید:

امام خمینی: حضرت امیر موجود هزار بعدی است/ما باید تابع یک‌‎ ‎‌همچو فردی باشیم

داستانی از ولایت تکوینی امام هادی(ع)

 

به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات ٭٭٭ بخواست جام می و گفت راز پوشیدن[1]

 

 معنای لقای خدا اختصاصی به بعد از مرگ ندارد. از ذات اقدس الهی امیر المؤمنین (سلام الله علیه) سؤال کردند که چرا شما علاقه ‌مند لقای خدایید؟ این قدر که مشتاق دیدن خدا و لقای خدایید برای چیست؟ فرمود او بهترین محبت را نسبت به من کرد، یقین می‌ دانم وقتی به حضور او باریابم من را هم عزیز می ‌دارد. کاری از این بهتر نبود که خدا نسبت به ما کرد و آن این است که راه ملائکه را به ما نشان داد، دین ملائکه را برای ما انتخاب کرد، دین انبیا و مرسلین را برای ما انتخاب کرد. وقتی به حضرت عرض کردند «فَلِمَا ذَا أَحْبَبْتَ‌ لِقَاءَهُ قَالَ لَمَّا رَأَیتُهُ قَدِ اخْتَارَ لِی دِینَ مَلَائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ أَنْبِیائِهِ عَلِمْتُ أَنَّ الَّذِی أَکْرَمَنِی بِهَذَا لَیسَ ینْسَانِی فَأَحْبَبْتُ لِقَاءَهُ»؛[2] [فرمود] وقتی من دیدم خدای سبحان همان راهی که برای جبرئیل و میکائیل و سایر ملائکه انتخاب کرده است که معرفت او و محبت او و پیروی از او و عدم تخطی از دستور او، همان راه که برای ملائکه انتخاب کرد برای من انتخاب کرد؛ همان راهی را که برای آدم صفی و نوح نجیب و موسای کلیم و عیسای مسیح و سایر انبیا مخصوصاً وجود مبارک خاتم (علیهم آلاف التحیة و الثناء) انتخاب کرد، همان راه را برای من برگزید، می ‌دانم وقتی به حضور او بار یابم مرا محترم می ‌شمارد؛ لذا من مشتاق لقای اویم. چرا من مشتاق لقای او نباشم؟ من برای او کاری نکردم، او بهترین محبت را نسبت به من کرد، از این بهتر که دیگر ممکن نبود!

 

[1]. دیوان حافظ، غزل393.

[2]. التوحید (للصدوق)، ص288.

 

منبع: پایگاه اسرا

دیدگاه تان را بنویسید