توضیح دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی درباره شایعه دوپینگ میلیچ

دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی در مورد شایعه دوپینگ میلیچ گفت:‌ این مقوله مربوط به ستاد ملی مقابله با دوپینگ است و بهتر است به صورت رسمی از این نهاد پرسش شود . به طورکلی زمانی که از یک ورزشکار تست دوپینگ گرفته می‌شود آزمایشگاه مرجع که در حال حاضر کلن آلمان است نتیجه را از طریق سیستم آدامز به آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و ایران اعلام می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دکتر رضا سعیدی در آغاز به موضوع برگزاری مسابقات و رقابت‌های ورزشی در روزهای پاندومی پرداخت و اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته که زمزمه ورود ویروس به کشور شنیده می‌شد، ستاد مقابله با کرونا در ورزش در فدراسیون پزشکی-ورزشی تشکیل شد.

وی افزود: رویکرد اصلی این ستاد رسیدگی به بازی‌ها و ورزشکاران المپیکی بود که با حضور یک تیم قوی شامل فرمانده قرارگاه مقابله با کرونای استان تهران، متخصصین از وزارت بهداشت و دفتر بیماری‌های واگیردار و نماینده‌ای از کمیته ملی المپیک کار خود را پیش می‌برد.

دبیر فدراسیون پزشکی، ورزشی درباره واکسیناسیون جامعه ورزش کشور گفت: مطمئا اولویت نخست تزریق واکسن، کادر درمان، افراد در سنین بالا و دارای بیماری‌های خطرناک هستند اما فدراسیون پزشکی ورزشی در نشست‌هایی که با ستاد ملی مقابله با کرونا داشته است موضوع ورزشکاران شاخص و المپیکی را مطرح کرده است.

سعیدی خاطر نشان کرد: از آنجا که این افراد سرمایه‌های ملی کشورهستند می‌توانند در اولویت دریافت واکسن باشند البته این پیشنهاد مورد استقبال وزارت بهداشت قرار گرفت و احتمال عملیاتی شدن آن زیاد است.

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه «ورزش بدون ویرایش» رادیو گفت‌وگو مبنی بر این که موضع ایران برای برگزاری مسابقات المپیک در شرایط فعلی چیست، اظهار کرد: متولی این موضوع در کشور، کمیته ملی المپیک و در دنیا، سازمان IOC است در این میان برخی از کشورها مانند روسیه و برخی از کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که در المپیک شرکت نمی‌کنند.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون پزشکی، ورزشی افزود: از آنجایی که فدراسیون پزشکی به نوعی یک حلقه رابط میان جامعه ورزش و وزارت بهداشت است، موضوع شرکت در رقابت‌های بین المللی از جمله المپیک را در جلسات مطرح کرده و پیشنهادات خود را به کمیته ملس المپیک ارائه داده است.

سعیدی تاکید کرد: به دلیل پاندمی و جهانی بودن شیوع ویروس کوید 19، کمیته بین المللی المپیک در این باره تصمیم گیری می‌کند و جامعه ورزش ایران در راستای سیاست این نهاد برنامه ریزی خواهد کرد .تا این لحظه رویکرد و برنامه کمیته ملی المپیک بر اساس شرکت در این مسابقات است یعنی اگر المپیک برگزار شود ایران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرکت خواهد کرد.

وی درباره شایعه دوپینگ ملیچ، بازیکن استقلال گفت: این مقوله مربوط به ستاد ملی مقابله با دوپینگ است و بهتر است به صورت رسمی از این نهاد پرسش شود . به طورکلی زمانی که از یک ورزشکار تست دوپینگ گرفته می‌شود آزمایشگاه مرجع که در حال حاضر کلن آلمان است نتیجه را از طریق سیستم آدامز به آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و ایران اعلام می‌کند.

دبیر فدراسیون پزشکی، ورزشی ادامه داد: ستاد مبارزه با دوپینگ پس از اعلام مثبت شدن نتیجه دوپینگ، ورزشکار را فرا می‌خواند تا اگر دفاعی دارد آن را بیان کند. سپس در شورای صدور رای تشکیل می‌شود و نظر نهایی اعلام می‌شود. بنابراین هرگونه گمانه زنی پیش از صدور رای نهایی و ابلاغ رسمی به ورزشکار از درجه اعتبار ساقط است.

سعیدی از تدوین دستورالعمل باشگاه‌های ایمن خبر داد و اظهار کرد: این مصوبه پیرامون میزان ایمنی باشگاه‌ها دربرابر کروناست و معیارهای لازم برای آن که یک باشگاه از نظر بیماری امن باشد را بررسی می‌کند. اگر روزی باشگاه‌ها آغاز به کار کردند ورزشکاران می‌توانند با توجه به این دستورالعمل تشخیص دهند کدام باشگاه وضعیت مناسب تری از نظر بهداشتی دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید