سیگار 50 درصد گران تر می شود؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از احتمال افزایش 50 درصدی قیمت سیگار داخلی خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در نشستی خبری اظهار کرد: بر اساس ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه برای سیگار تولید داخل ۱۰ درصد، تولید برندهای بین المللی ۲۵ درصد و واردات سیگار ۴۰ درصد مالیات تعریف شده، اما کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفته برای سال ۱۴۰۰ این مالیات را با مالیات ۵۰ تومانی برای هر نخ سیگار تولید داخل، ۱۰۰ تومانی برای هر نخ سیگار با برند بین المللی و ۱۵۰ تومانی برای واردات هر نخ سیگار جایگزین کند که واحدهای تولید داخل بیشتر از آن آسیب می‌بینند به طوری که این تصمیم بر برندهای تولید داخل اثر ۲۵ درصدی و بر برندهای بین‌المللی اثر افزایشی ۲۰ درصدی خواهد داشت.

ایسنا نوشت: همچنین به گفته وی تاکنون هزینه‌های گمرکی بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می شد که این نرخ در بودجه سال آینده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده که حدود ۵۰۰ هزار تومان بر قیمت هر کارتن سیگار تاثیر خواهد داشت. با در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های کارگری و لجستیکی پیش بینی می‌شود که در صورت تصویب مالیات نخی برای سیگار، در مجموع قیمت پایه (قیمت تمام شده برای تولیدکننده) سیگار برندهای داخلی و بین‌المللی به ترتیب ۵۰ و ۳۰ درصد افزایش یابد. سیگارهای قاچاق در رده قیمتی سیگارهای داخلی هستند و افزایش قیمت سیگار داخلی در رده‌هایی که حساس به قیمت هستند باعث روی آوردن مصرف‌کنندگان به سیگار قاچاق می‌شود.  

 

تاجدار در ادامه با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی تولید سیگار در نیمه اول سال جاری به دلیل مشکلات تخصیص ارز و در پی آن افزایش قاچاق، گفت: با عوارض و مالیات فعلی سیگار بیش از ۱۰۰ نوع محصول قاچاق در بازار عرضه می‌شود که بیش از ۹۲ درصد آن در گرید C و D یعنی در سطح کالاهای تولید داخل است. بنابراین نباید اجازه دهیم یک هپکو یا هفت تپه دیگر در قلب تهران ایجاد شود.

به گفته وی میزان مصرف سیگار قانونی کشور ۵۵ میلیارد نخ در سال گذشته بوده در حالی که مصرف سیگار در کشور ۷۵ میلیارد نخ است بنابراین ۲۰ میلیارد نخ به صورت قاچاق وارد می‌شود که با توجه به توزیع و گستردگی آن نمی‌توان گفت فقط مربوط به کولبران هستند. بنابراین بخش عمده آن از مجاری قانونی ولی به صورت قاچاقی وارد می‌شود.  

 

 

دیدگاه تان را بنویسید