پیشکسوت استقلال و پرسپولیس در گفت و گو با جی پلاس؛

آشوبی: وضعیت دفاعی و طراحی حمله استقلال نگران کننده است/ پرسپولیس از نظر ذهنی مشکل دارد

یک کارشناس فوتبال با بیان اینکه کیفیت فنی دربی تهران نسبت به وضعیت کلی فوتبال ایران بهتر بود، به بیان مشکلاتی در وضعیت هر دو تیم پرداخت که می تواند در آینده تبدیل به مشکلات بزرگتری شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ مصاف استقلال و پرسپولیس در چارچوب دربی 94 پایتخت در لحظات پایانی به تساوی 2 بر 2 ختم شد تا این بازی هم به سرنوشت بازی قبل دو تیم تکرار شود. در شرایطی که استقلال گل نخست بازی را خیلی زود در دقیقه یک به ثمر رسانده بود، در نهایت گل پایانی بازی را هم آبی‌پوشان در دقایق تلف شده این دیدار توسط مهدی قایدی وارد دروازه رقیب کردند تا گل های شاگردان گل محمدی بی تاثیر شود.

پرسپولیس که بعد از مدت ها توانسته بود دو گل در یک دیدار به ثمر برساند، بارها و بارها به دروازه استقلال رسید و حتی بازیکنان این تیم در موقعیت دروازه خالی هم قرار گرفتند اما بی دقتی آن‌ ها باعث از دست رفتن بیش از چهار فرصت گلزنی بسیار عالی شد تا شاگردان گل محمدی به چهارمین تساوی خود در بازی های اخیرشان دست پیدا کنند.

سرمربی پرسپولیس بعد از بازی، تیمش را مستحق زدن چهار تا پنج گل می‌دانست و بر این باور بود که بازیکنان این تیم در گلزنی بدشانس بوده‌اند. در مقابل محمود فکری اشتباهات داوری را در این تساوی موثر دانست و با اشاره به برخورد توپ به دست وحید امیری، می‌گوید اگر تیمش به پنالتی رسیده بود، می توانستند از همان ابتدا بازی را در اختیار بگیرند.

در نهایت یک دربی پرگل اما بدون برنده ثبت شد تا حداقل هیچ حرف و حدیثی از بابت تلاش مربیان برای قم زدن تساوی در میان نباشد.

فرزاد آشوبی، بازیکن سابق پرسپولیس و استقلال در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ پرسپولیس را تیم برتر میدان دانسته و می گوید: در یک بررسی کلی، پرسپولیس به علت شرایط خود در بازی، تیم بهتری بود. آن‌ها بعد از دقیقه یک، جریان بازی را در اختیار داشتند اما در نیمه نخست موقعیت‌های چندان جدی نصیب این تیم نشد ولی با شروع نیمه دوم و تلفیق این موضوع با اشتباهاتی از سوی خط دفاعی استقلال، این پرسپولیس بود که می‌ توانست حداقل سه، چهار بار گلزنی کند. بعد از گل دوم هم این تیم موقعیت هایی داشت و در دفاع تیمی هم عملکرد خوبی از خود نشان داد. با این حال یک لحظه غفلت از سازماندهی دفاعی و تبحر بالای قایدی در کنترل و حرکت با توپ، بازی را به تساوی کشاند.

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه بازی از نظر فنی در قیاس با خیلی از مسابقات لیگ برتر کیفیت خوبی داشت، افزود: بازی هایی را امسال می‌بینیم که موقعیت های گل بسیار کمی دارد و هر دو تیم در لاک دفاعی فرو رفته اند. حداقل در این دیدار هر دو تیم میل به پیروزی و گلزنی داشتند. استقلال در نیمه دوم یک مدافع خود را هم تعویض کرد تا با سه مهاجم حمله کند. اگر چه نقشه موفقی نبود اما میل خودش را نشان داد. در مقابل پرسپولیس هم بارها صاحب فرصت‌ های گلزنی شد که توسط عبدی و نوراللهی از دست رفت.

وی درباره اشتباهات متوالی خط دفاعی استقلال و ضعف محمد نادری و عارف غلامی در مهار بازیکنان حریف گفت: استقلال از ابتدای فصل مشکلاتی در خط دفاعی خود دارد که هنوز نتوانسته این موارد را رفع کند. این مشکلات در برابر پرسپولیس که تیمی به مراتب هجومی تر است بیشتر نمود داشت. عارف غلامی در یارگیری چندین بار دچار اشتباه شد و همین کافی بود تا موقعیت هایی نصیب حریف شود و آن‌ ها به راحتی دروازه استقلال را باز کنند. اگر چه استقلال گل های کمی را تاکنون دریافت کرده اما این موضوع دلیل بر بهبود عملکرد خط دفاعی نیست و همچنان مشکلاتی دیده می شود.

آشوبی درباره ناتوانی استقلال در طراحی حملات و خلق موقعیت های گلزنی یادآور شد: از شاخص های مهم در طراحی حملات کارهای ترکیبی و یا انتقال سریع توپ است. ارسال از جناحین هم از موارد دیگری است که در این دیدار از سوی استقلال اجرا نشد. از طرفی استقلال برای رسیدن به گل باید بتواند تیم حریف را در یک سوم دفاعی خود تحت فشار قرار دهد اما این مهم را هم انجام نداد. در واقع آن ها روی دو موقعیت به گل رسیدند که حاصل تیزهوشی و نبوغ مطهری و قایدی بود. این موارد برای تیمی مانند استقلال که در فکر قهرمانی و حضور در آسیا است، نگران کننده است.

پیشکسوت تیم های استقلال و پرسپولیس ادامه داد: استقلال یک ویژگی مثبت دارد که در کمتر تیمی دیده می شود. انتقال توپ از دروازه به خط هافبک بسیار خوب انجام می شود که دلیل این موضوع مهارت بالای مظاهری در بازی با پا است. او در هنگام جلو آمدن تیم حریف توپ را شوت نمی کند و به نزدیک ترین فرد در خط دفاعی یا هافبک پاس می دهد تا جریان بازی به نفع استقلال تغییر کند. از این لحظه این آبی پوشان هستند که باید در خط هافبک به خودشان نظم دهند در موقعیت تهاجمی قرار بگیرند. شاید در برخی از بازی ها از این مورد رعایت شده اما تعدادشان زیاد نبوده است.

وی درباره وضعیت پرسپولیس در این دیدار می گوید: به جرات می توان گفت پرسپولیس دو بار در خط دفاعی اشتباه کرد و چوب اشتباهات خود را خورد. مزیت استقلال در این دیدار داشتن مهاجمان گلزن بود. به همین دلیل اشتباهات کمال کامیابی  نیا در ابتدای بازی و همینطور غفلت از کنترل قایدی را می توان به عوامل از دست رفتن سه امتیاز به سود پرسپولیس اشاره کرد. ولی این تیم به بازی برگشت و من مشکلات کمتری در قیاس با استقلال در ترکیب پرسپولیس دیدم.

آشوبی درباره انتقادها از خط حمله پرسپولیس گفت: مسلما این مشکلات وجود دارد و بازیکنان نمی توانند موقعیت های با درصد بسیار بالا را به گل تبدیل کنند. نمی توان کیفیت فنی آن ها را زیر سوال برد و به همین دلیل فکر می کنم آن ها از نظر ذهنی مشکلاتی دارند که می تواند به کاهش اعتماد به نفس اشاره کرد.

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه پیروزی در این دیدار دوای درد پرسپولیس بود، افزود: یک پیروزی مهم و یا استمرار پیروزی های این تیم در هفته های آینده می تواند مشکلات را از روی دوش سرخپوشان بردارد. به اعتقاد من پرسپولیس چهار بازی دشوار خود را انجام داده و از این پس امتیازات بیشتری را به دست خواهد آورد تا به نیم فصل برسد و فکری به حال وضعیت گلزنی خود کند. اگر این مشکل رفع نشود، امتیازات بیشتر را از دست می دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید