استقبال اهالی رسانه از ترکیب هیأت داوران جشنواره فیلم فجر39

اعلام اسامی هیئت داوران سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر واکنش‌های مثبتی را در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی به همراه داشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، صبح روز شنبه 20 دی ماه اعضای هیئت داوران سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند. خبری که با واکنش‌های متفاوتی مواجه بود. بسیاری از صاحب‌نظران و اهالی مطبوعات در فضاهای رسمی و غیر رسمی این ترکیب هیئت داوران را یکی از بهترین گروه‌هایی دانستند که از افرادی جوان و شناخته‌شده در عرصه سینما تشکیل شده است.
خبرگزاری ایسنا در مطلبی تحت عنوان «ثبت چهره‌های جدید در پرونده داوری فیلم فجر» به معرفی ترکیب سینمایی و جوان هیئت داوران جشنواره سی‌و‌نهم پرداخته و در گزارشی تفصیلی داوران سی‌و‌هشت دوره گذشته جشنواره را بررسی کرده است.
خبرگزاری ایرنا هم در مطلبی تحت عنوان «ساره بیات؛ داور جشنواره فجر 39» به کارنامه این هنرمند پرداخته و به برخی از جوایز مهم این بازیگر در عرصه داخلی و جهانی، مثل جایزه خرس نقره‌ای از جشنواره برلین برای بازی در «جدایی نادر از سیمین» و جوایز متعددش در جشن‌هایی چون جشن انجمن منتقدان سینما و غیره اشاره کرده است. در توضیح پایانی این مطلب آمده است:« ساره بیات که بارها در معرض قضاوت داخلی و خارجی قرار گرفته، این بار در ترکیب داوران جشنواره فیلم فجر، قرار است به قضاوت بازی بازیگران آثار این دوره جشنواره بپردازد.»
سایت خبری_تحلیلی «سینما ناب» در واکنش به اعلام اسامی هیئت داوران جشنواره در خبری کوتاه، تیتری متفاوت زد و نوشت: «یک ترکیب فعال و آشنا»
خبرنگار سینما ناب در لید این خبر چنین نوشته است: «اعضای هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند. ترکیبی که نسبت به دوره گذشته خیلی بهتر و پویا‌تر است و سید محمد‌مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره از فیلمسازانی بهره خواهد گرفت که طی سالهای اخیر فعال بودند.»
سایت سینماژورنال هم در مطلبی تحلیلی درباره هیئت داوران جشنواره سی‌و‌نهم نوشت: «نسبت به ادوار اخیر جشنواره فجر، سهم سینماگران در هیات داوری بالاتر رفته و دیگر با تقسیم‌بندی داوری میان حرف و مشاغل بی‌ربط به تولید سینما و حضور گل‌درشت مدیران مواجه نیستیم.»
سینماژورنال در ادامه مطلب خود عنوان کرده است:« به غیر از وزن بالای کارگردانان در هیات داوران، مرتضی پورصمدی را باید وزنه هیات داوران دانست؛ یک مدیر فیلمبرداری باسابقه و بادانش که در همه این سالها بی‌ادعا دستاوردهای متعددی در سینمای ایران داشته است.»
اما واکنش‌های غیررسمی هم به این انتخاب متفاوت بود.
ویکی سینما در پستی تلگرامی و در واکنش به اسامی داوران جشنواره با روتیتری تحت عنوان «یک ترکیب سینمایی» به معرفی کارنامه و فعالیت‌های داوران سینما پرداخته است.
«کات سینما» در پست کانال تلگرامی‌اش که در فضای مجازی دست به دست شد در ذیل عکسی از داوران این دوره از تیترهایی نظیر «بهترین هیئت داوران سال‌های اخیر» و «پس از سال‌ها؛ یک ترکیب سینمایی و نام آشنا» استفاده کرده‌است.
در متن این خبر آمده است:«در شرایطی که طی سال‌های گذشته در ترکیب هیئت داوران جشنواره فیلم‌فجر، نام‌ چهره‌های سیاسی و گمنام به چشم می‌خورد، امسال بر خلاف گذشته، هیئت داوران فیلم فجر ترکیبی از اسامی نام‌آشنای سینمای ایران است.»
در فضای اینستاگرام هم سینماگرانی بودند که نقطه‌نظرهای متفاوتی نسبت به ترکیب جدید هیئت داوران داشتند.
محمود گبرلو مجری و منتقد در پُست صفحه شخصی خودش نوشت: «و اما این هفت نفر! سه نفر از فیلمسازان جوان و درجه یک انتخاب شدند (توکلی،جاویدی،کیایی) که حتماً با توجه به روحیه‌شان فیلم‌های خلاقی را انتخاب خواهند کرد. ساداتیان هرچند جوان نیست اما تهیه‌کننده فیلم‌های جوانان جسور سینمای ایران بوده و روحیه‌اش هم این‌گونه است. یعنی همیشه دنبال سوژه‌هایی است که در درون آن حرف و حدیث‌های متنوع جسورانه به همراه دارد. خانم ساره بیات هم بازیگر درجه یک و کم اشکال سینما و سریال‌های شبکه خانگی است. در ارائه نظراتش هم بسیار با شهامت است.استاد پورصمدی هم که چهره آشنایی در زمینه فیلمبرداری است و چنین هیئتی ، چنین پیش کسوتی را نیاز دارد، تا در ارائه نظراتشان به سینمای حرفه‌ای نزدیک‌تر باشد.میماند آقای احسانی که به ظاهر نماینده سازمان سینمایی و یا صداوسیما محسوب می‌شود، اما به نظرم نماینده هیچ‌کدام از این‌ها نیست. چون سازمان سینمایی آنقدر نماینده پنهان دارد که نیاز نیست علنی و آشکار کند. نماینده صدا و سیما هم که نمی‌تواند باشد، چون صدا و سیما سرزمین هزارجزیره‌ای است که هرکدام ساز خودشان را می‌زنند. به نظرم احسانی می‌تواند نماینده قشر فراوانی از تماشاگران مذهبی خاموش باشد که نسبت به سینمای ایران به خاطر بی‌توجهی به ارزش‌ها و آرمان‌ها معترض‌اند. پس قدری تحمل کنیم.»
محمدرضا لطفی کارگردان و منتقد سینما هم با بارگذاری دوباره پستی از صفحه اینستاگرام جشنواره، درباره ترکیب هیئت داوران نوشت: «فارغ از این که مخالف برگزاری جشنواره در شرایط فعلی بودم و هستم، اما ترکیب هیئت داوران این دوره را می‌شود به جرات یکی از بهترین و پویاترین ترکیب‌های هیئت داوران در ده سال اخیر دانست. یک ترکیب کاملاً سینمایی و غیر دولتی. با حضور تنها یک مدیر فرهنگی و دولتی که تازه آن هم یکی از بهترین‌ها و باسواد‌ترین مدیران دولتی است.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید