بازار ارمنستان فرصتی برای افزایش میزان صادرات کالای ایرانی؟

بازار ارمنستان فرصتی برای افزایش میزان صادرات کالای ایرانی است اما باید برای استفاده از این فرصت برنامه‌ریزی کرد و گرنه دوباره تاریخ را تکرار می‌کنیم. ما در گذشته برای حضور بیشتر در بازار قطر و روسیه هم فرصت داشتیم اما در این بازارها موفق عمل نکردیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌ فقدان برنامه و استراتژی اصلی‌ترین دلیل عدم‌موفقیت ماست اما دلایل دیگری هم مطرح است. نبود ابزارها و محدودیت مسیرهای دسترسی به این بازارها به شکست ما منجر شده است. مهم‌ترین ابزار در بحث صادرات، لجستیک است. ببینیم تا چه اندازه کانتینر یخچال‌دار مناسب برای صادرات داریم؟ چه تعداد هواپیمای کارگو در اختیار داریم؟ هم‌چنین باید دید روابط بانکی ما با این کشورها چگونه است؟ آیا بانک‌ها برای ایجاد پشتوانه در این کشورها ظرفیت‌سازی و  سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟ مجموعه‌ای از عوامل است که  تجارت را به موفقیت می‌رساند.

یک صادرکننده به زحمت صادرات رب گوجه‌فرنگی به ارمنستان را آغاز می‌کند. آیا تضمینی وجود دارد که وزارت صمت به ناگهان صادرات این محصول را ممنوع اعلام نکند؟ آیا تضمینی وجود دارد که وزارت جهاد کشاورزی و صمت با صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه روند تامین مواد اولیه برای تولیدکننده این محصول را تغییر ندهند؟

اوراسیا تنها پیمان اقتصادی واقعی است که جمهوری اسلامی ایران اکنون عضو آن است. اوراسیا تنها فرصت و بهترین تمرین برای تجارت ایران برای عملکرد بهتر در پیمان‌های آتی است. اگر امروز در پیمان اوراسیا خوب عمل کنیم، به طور قطع در آینده و در زمان عضویت در سازمان جهانی تجارت، از فرصت‌ها بهتر استفاده می‌کنیم. پیمان اورسیا فرصتی طلایی برای ماست.

 

دیدگاه تان را بنویسید