آخرین جزییات درباره جشنواره بین المللی شعر فجر

نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با تشریح جزئیات این رویداد فرهنگی برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نشست خبری جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور مصطفی راضی جلالی، دبیر اجرایی جشنواره بین المللی شعر فجر و مریم جلالی دبیر علمی جشنواره بین المللی شعر فجر به صورت مجازی برگزار شد.

مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی جشنواره بین المللی شعر فجر درخصوص این جشنواره ادبی، گفت: امسال نخستین محفل جشنواره بین المللی شعر فجر را با یادمان شهید فخری زاده و سردار سلیمانی برگزار می‌کنیم. ۱۲۹ شعر درباره این دو شهید بزرگوار سروده شده که قرار است در نخستین محفل جشنواره شعر فجر خوانده شود.

وی افزود: بخش ویژه جشنواره بین المللی شعر فجر به بررسی و انتخاب چهره‌های برتر شعر دفاع مقدس اختصاص دارد. این بخش به مناسبت چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی و حماسی ایران برگزار می‌شود. همچنین قرار است در جشنواره شعر فجر، خبرنگاران آثار را داوری کنند.

دبیر اجرایی جشنواره بین المللی شعر فجر ادامه داد: تعداد آثار رسیده به جشنواره بین المللی شعر فجر در مجموع به ۲ هزار و ۴۸۹ شعر می‌رسد. در بخش شعر بزرگسال ۲ هزار و ۳۱ اثر، بخش شعر کودک ۱۷۲ اثر و در بخش درباره شعر ۲۸۶ اثر به دبیرخانه این جشنواره ادبی رسید. تفاوت جشنواره شعر فجر امسال نسبت به سال گذشته، توجه به اهالی رسانه و شعر بزرگسال است. در بخش شعر بزرگسال آثار با یک متر و معیار کارشناسی نمی‌شوند.

جلالی اظهار کرد: با موافقت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال شعر بزرگسال در سه بخش بررسی می‌شود. بخش شعر بزرگسال در سه حوزه شعر کلاسیک، شعر نو (نیمایی و سپید)، و شعر محاوره برگزار خواهد شد. هیئت علمی از داوران جشنواره بین المللی شعر فجر نمی‌خواهد، در هر سه بخش برگزیده حضور داشته باشند. چنانچه آثار قابل دفاعی در سه حوزه شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان وجود داشته باشد، برگزیده و شایسته تقدیر خواهیم داشت.

در این نشست خبری مریم جلالی، دبیرعلمی جشنواره بین المللی شعر فجر ضمن تاکید بر نبود نگاه جنسیتی در جشنواره بین المللی شعر فجر و توجه صرف به شعر، بیان کرد: حضور داوری از اهالی آکادمیک اتفاق میمونی است که باید در جشنواره بین المللی شعر فجر رخ می‌داد. در زمینه ترویج شعر امروز، مدیون شاعرانی هستیم که حاصل تجربه آن‌ها و زبان قدرتمندشان در شعر است. بررسی آکادمیک یک اثر براساس حدس پیش نمی‌رود. همچنین تجویز نمی‌کنند چه کاری در شعر انجام شود؛ بلکه تنها به آنچه در حوزه شعر رخ داده است توجه و آثار را بررسی می‌کنند.

وی افزود: در میان داوران جشنواره افرادی قرار دارند که سابقه حضور در مراکز آموزش عالی دارند. اگر به پایان نامه‌های دانشگاهی نگاه کنیم، خواهیم دید اهالی آکادمیک به شعر امروز نگاه کردند. تصور اشتباهی است که ادبیات امروز به خارج از مرزها نمی رسد. این مسئله‌ای است که باید خبرنگاران درباره آن به صورت میدانی تحقیق کنند.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از محافل ادبی که برای دو شهید بزرگوار سردار سلیمانی و محسن فخری زاده برگزار می‌شود، بر سر مزار یکی از این شهدا بدون حضور مخاطبان شعر خواهد بود. در این باره رایزنی‌هایی کردیم و به نتایجی رسیدیم.

دیدگاه تان را بنویسید