جی پلاس؛

صدا و سیما، ولع تبلیغات و بهانه های نخ نما شده!

اگر اخیرا گذرتان به تلویزیون افتاده باشد و پیام های بازرگانی را دیده باشید به ندرت پیدا می کنید تبلیغی را که بی ارتباط با مواد غذایی باشد. اما آنچه که ماجرا را جالب تر می کند برچسب نسبتا بزرگی است که در این نوع از آگهی ها به چشم می خورد. برچسبی با این جمله آشنا: «این تبلیغ قبل از شیوع ویروس کرونا ضبط شده است!»

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جی پلاس، مونا کلهران مقدم؛ پخش وقت و بی وقت پیام های بازرگانی در صدا و سیما که این روزها عمده آن را مواد غذایی تشکیل می دهند. در بدترین شرایط اقتصادی که حتی برخی ها محتاج نان شب شان هستند، رنگ و لعاب تبلیغات تلویزیونی توجیهی منطقی غیر از کسب درآمد نباید داشته باشد.

چند ماه دیگر جشن تولد یک سالگی کرونا در ایران است و از زمان پخش این ویروس در سراسر جهان افراد زیادی فوت کرده اند، آدم های زیادی بیکار شده اند و مشاغل زیادی تا ورطه نابودی پیش رفته اند. در مقابل هم بوده اند مشاغلی که به قول معروف کار و بارشان سکه شده و وقت سر خاراندن ندارند. مثل تولید کنندگان مواد غذایی یا شرکت هایی که به نوعی کارشان با مواد غذایی گره خورده است. مردم به دلیل نیاز به مایحتاج روزمره خود نمی توانند همه مواد غذایی را از سبد کالایی خودشان حذف کنند و چه بسا ناچارند تا گاهی فراتر از حد انتظار این سبد را پر کنند. مثلا آنها که بچه های کوچک دارند بعید است که شیر یا لبنیات را از سفره شان کنار بگذارند. یا مواد خوراکی غیر ضروری که دل هر بچه ای را می برد. شاید خیلی از خانواده ها و فرزندان آنها اصلا مجالی برای پا گذاشتن به بیرون از خانه نداشته باشند اما جعبه جادویی و تبلیغات پر زرق و برق تلویزیونی زورش بیشتر از بهانه پدر و مادرها و جیب آنها است.

نکته ای که اما باید به آن اشاره کرد افزایش بیش از اندازه این تبلیغات با توجیهات عجیب و غریبشان است. اگر اخیرا گذرتان به تلویزیون افتاده باشد و پیام های بازرگانی را دیده باشید به ندرت پیدا می کنید تبلیغی را که بی ارتباط با مواد غذایی باشد. اما آنچه که ماجرا را جالب تر می کند برچسب نسبتا بزرگی است که در این نوع از آگهی ها به چشم می خورد. برچسبی با این جمله آشنا: «این تبلیغ قبل از شیوع ویروس کرونا ضبط شده است!»

آنها که عیالوار هستند و خانواده دار تقریبا هر روز محصولات مشابهی که در تلویزیون تبلیغ می شوند را استفاده می کنند. طوری که حتی قیمت امروز با هفته قبل را به خوبی می دانند و از تغییرات آگاهی دارند. به همین دلیل هم هست که وقتی محصولی جدید وارد چرخه اقتصادی می شود اول خانواده ها هستند که از این اتفاق باخبرند. این روزها خیلی از محصولاتی که از صدا و سیما تبلیغ می شوند نه تنها جدید هستند، بلکه بدون شک در زمان به وجود آمدن ویروس کرونا فیلمبرداری و تدوین شده اند. توجیهی نخ نما شده برای اینکه مردم و به خصوص خانواده ها حساس نشوند و یک ضد تبلیغ برایشان نشود!

هر چه که هست کرونا با زندگی انسان ها عجیب شده و نابودی کامل آن همانند ویروس آنفلوآنزا شاید غیر ممکن باشد پس می شود راه های دیگری را برای جلب اعتماد مخاطب پیدا کرد. راه هایی که به حقیقت منتهی شود و فاصله زیادی با جملات کلیشه ای مثل "ضبط قبلی" ، فیلمبرداری با رعایت پروتکل های بهداشتی و ...داشته باشد.

 

صدا و سیما، ولع تبلیغات و بهانه های نخ نما شده!

 

صدا و سیما، ولع تبلیغات و بهانه های نخ نما شده!

 

صدا و سیما، ولع تبلیغات و بهانه های نخ نما شده!

 

صدا و سیما، ولع تبلیغات و بهانه های نخ نما شده!

 

دیدگاه تان را بنویسید