علائم عفونت ادراری در کودکان+راه‌های پیشگیری از ابتلا

یک متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در خصوص دلایل بروز عفونت ادراری در اطفال و علائم آن توضیحاتی را ارائه کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شهناز آرمین فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان در خصوص عفونت ادراری در کودکان، اظهار کرد: عفونت ادراری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های است که معمولا در کودکان کم سن و سال با تب همراه است. این عفونت اگر به موقع درمان نشود منجر به نارسایی کلیه و افزایش فشار خون خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ او افزود: عفونت ادراری می‌تواند با عوامل متعددی از قبیل باکتری‌ها و ویروس‌های که دستگاه تناسلی را آلوده می‌کنند بروز یابد. البته شایع‌ترین آن‌ها عفونت‌های باکتریال است.

آرمین ادامه داد: عفونت‌های ادراری ۲ نوع عفونت ادراری فوقانی و تحتانی هستند که در بدترین حالت کلیه را در گیر می‌کنند.

این متخصص بیماری های عفونی کودکان گفت: بطور کلی کودکان بیشتر دچار عفونت ادراری فوقانی می‌شوند و در بین کودکان، دختران بیشتر از پسران مستعد عفونت ادراری هستند.

علائم عفونت ادراری در کودکان

او بیان کرد: اختلالات آناتومی در مثانه،  اختلالات عملکردی، رفلاکس ادرار و تخلیه نشدن کامل مثانه و بازگشت ادرار به کلیه  از جمله دلایل بروز عفونت ادراری در کودکان است.

آرمین در خصوص علائمی که می‌تواند بیانگر بروز عفونت ادراری در کودکان باشد، اظهار کرد: علائم این عفونت در کودکان کاملا بستگی به سن دارد و هرچه سن کودک کمتر باشد با علائم کمتری مواجه هستیم، به عنوان مثال ممکن است عفونت در کودکان کم سن و یا حتی نوزادان با تب شدید و یا کاهش رشد بروز پیدا کند که در نهایت با انجام آزمایش ادرار می‌توان به این عفونت پی برد. همچنین دردپهلو، سوزش ادرار، تکرر ادرار، از جمله علائم عفونت ادراری است که در کودکان بزرگ تر دیده می شود.

این متخصص بیماری های عفونی کودکان بیان کرد: تنها راه مشخص شدن عفونت ادراری آزمایش ادرار است، اما برای کودکانی که کنترل ادرار ندارند بهتر است والدین از بگ ‌های ادرار جهت انجام آزمایش استفاده کنند که می‌توانند آن را از داروخانه تهیه کنند. نکته حائز اهمیت در خصوص استفاده از این بگ ها مدت زمان آن است که والدین باید توجه داشته باشند که کاغذ ادرار باید طی ۴ ساعت به مراکز درمانی و آزمایشگاه تحویل داده شود، زیرا در غیر اینصورت نتیجه آزمایش صحیح نخواهد بود.

او افزود: کودکانی که بطور طبیعی دچار اختلالات گوارشی از قبیل یبوست هستند، بیشتر در معرض عفونت ادرار قرار دارند بنابراین یبوست باید در کودکان جدی گرفته شود.

راه‌های پیشگیری از عفونت ادراری

او یادآوری کرد: والدین باید توجه داشته باشند که پوشک کودک باید در فاصله زمانی کوتاه عوض شود، روش شستشوی صحیح دستگاه تناسلی به کودک آموزش داده شود و نگذارند کودکان ادرار خود را بیش از حد نگه دارند.

دیدگاه تان را بنویسید