پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای جهان در سال کرونا

در سال ۲۰۲۰ پرفروش‌ترین فیلم سینمای جهان محصولی از سینمای چین است. فیلمی که در روزهای رکود هالیوود توانست پرچمدار گیشه جهانی شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ کمتر از دو هفته به پایان سال ۲۰۲۰ مانده است. سالی که همه‌گیری کرونای جدید جهان را زیر و رو کرد و بر تمام شعون زندگی انسان تاثیر گذاشت.

خبرآنلاین نوشت: سینما یکی از قربانیان بزرگ کرونا بود. تولیدات تعطیل شد، جشنواره‌ها برگزار نشد، گیشه بی‌رونق شد و سرویس‌هایی مثل آمازون و نتفلیکس تنها امید باقی‌ مانده صنعتی نیمه‌جان شدند.البته تسلیم چاره کار نبود و در این شرایط نامساعد همچنان فیلم‌هایی روی پرده‌های سینما ظاهر شدند. فیلم‌هایی که نه مثل سابق، اما توانست عده‌ای را به سینما بکشاند.

در این اوضاع و در رویدادی نادر یک فیلم غیرهالیوودی عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را از آن خود کرد.

سال ۲۰۲۰ در حالی به یکی از بدترین سال‌های تاریخ سینما تبدیل شد که سال پیش از آن ارقامی رویایی در گیشه سینمای جهان ثبت شده بود.

سال رویایی

سال ۲۰۱۹ برای صنعت سینما سالی رویایی بود. گیشه جهانی سینما در این دوران به رقم فروشی فراتر از ۴۲ میلیارد دلار رسید. این رقمی است که از بلیت‌فروشی در گیشه سینماهای جهان به دست آمد.

در این سال کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی جولان می‌دادند و چندین اثر سینمایی فروشی فراتر از یک میلیارد دلار را در گیشه‌های جهانی سینما به نام خود ثبت کردند. در تابستان داغ این سال فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» با فروش نزدیک به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بدل شد.

این آمار در حالی به دست می‌آمد که کارشناسان سینما از پیشرفت فناوری و ورود غول‌هایی چون نتفلیکس به عرصه اکران فیلم‌ها نگران بودند و با بدگمانی باور داشتند وجود آن‌ها بر شیوه کلاسیک تماشای فیلم اثر منفی خواهد گذاشت.

آن‌چه که حتی بدبین‌ترین کارشناسان نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند، بلایی بود که در سال ۲۰۲۰ بر سر سالن‌ها و گیشه‌های سنتی صنعت سینما آمد.

سال کرونا از راه رسید

اوایل سال ۲۰۲۰ که زمزمه‌های شیوع کرونای تازه در چین به گوش می‌رسید، هنوز سینما رونق داشت اگر چه چراغ سینماهای سرزمین اژدهای زرد خاموش شده بود. قرار نبود این وضعیت زیاد دوام بیاورد و لشکر کرونا یکی پس از دیگری کشورها را تصرف کرد و سالن‌های سینمای در صف اول قربانیان بسته شدند.

در میان برخی فیلم‌ها فرصت داشتند که تا پیش از همه‌گیری جهانی بیماری مدتی روی پرده بروند. باقی هم ترجیح دادند مدام تاریخ اکران را عقب بیاندازند به امید این که به زودی شرایط عادی شود. آرزوی که تا انتهای سال برآورده نشده است.

با این شرایط نباید انتظار داشت که ارقام فروش امسال با سال گذشته میلادی حتی نزدیک شده باشد. با نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم‌های سال به راحتی می‌توان تفاوت را احساس کرد.

چین از هالیوود پیشی گرفت

پرفروش‌ترین فیلم سینمای جهان در سال ۲۰۲۰ بر خلاف همیشه از هالیوود بیرون نیامده است. امسال فیلمی از سینمای چین عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال در اختیار دارد. درست است که چین نخستین قربانی کرونا بود اما برخلاف آمریکا توانست همه‌گیری را کنترل کند و امکان به مدار برگشتن سالن‌های سینما را فراهم کند. کاری که تا کنون در آمریکای شمالی ممکن نشده است.

از آنجا که چین دومین بازار بزرگ سینمای جهان است، باز شدن سینماهایش کمک شایانی به فیلم‌های اکران شده کرد. در این میان فیلم حماسی جنگی «هشت‌صد» از سینمای چین توانست با فروش جهانی ۴۶۱ میلیونی دلاری رتبه نخست پرفروش‌های سینما در سال ۲۰۲۰ را از آن خود کند.

«هشت‌صد» که داستانی واقعی از مقاومت گروه کوچکی از سربازان چینی‌ مقابل ارتش ژاپن را به تصویر می‌کشد، فقط در ۱۰ روز اکران چیزی بیش از ۲۲۷ میلیون دلار در گیشه سینماهای چین بلیت فروخت.

خوش‌شانس یا بدشانس؟

همانطور که پیش از این گفته شد، برخی فیلم‌ها شانس این را پیدا کردند که به پیش از همه‌گیری جهانی کرونا روی پرده بروند. از این جهت خوش‌شانس هستند اما از آن‌جا که فراگیری خیلی زود از راه رسید، خیلی از این فیلم‌ها نتوانستد به فروشی که پیش‌بینی می‌شد دست پیدا کنند و با دل خوش از پرده پایین نیامدند.

«پسران بد، تا ابد»، دومین فیلم پرفروش سال را می‌توان در این دسته قرار داد. کمپانی سونی بر این باور بود که چهارمین قسمت از مجموعه پرطرفدار «پسران بد» در آغاز سال فروش بسیار خوبی داشته باشد اما این فیلم که در میانه‌ ماه ژانویه روی پرده رفت از پیامدهای شیوع در امان نماند و با فروش جهانی ۴۲۶ میلیون دلار با بالا گرفتن همه‌گیری به ناچار از پرده پایین کشیده شد.

نولان و جسارتی مثال‌زدنی

از مهم‌ترین پیامدهای کرونا، به تعویق افتادن اکران فیلم‌های پرهزینه‌ای چون «جیمز باند» و «سریع و خشمگین» بود. این فیلم‌ها در نهایت ترجیح دادند قید اکران در سال ۲۰۲۰ را بزنند و منتظر از میان رفتن کرونا و عادی شدن وضعیت بمانند.

در این میان کریستوفر نولان سینماگر مشهور خلاف جریان آب شنا کرد و فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری‌اش را به سینما عرضه کرد. «تنت» در دورانی روی پرده رفت که اکثر سالن‌ها در آمریکای شمالی که بزرگترین بازار سینمای جهان است، همچنان بسته بود.

علیرغم تمام این تهدیدها «تنت» در کشورهای گوناگون روی پرده رفت و توانست عنوان سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۰ را از آن خود کند. این فیلم پرهزینه با فروش ۳۶۱ میلیون دلاری به پایان راه اکران رسید و حالا برای فراز زیان نگاه به دیگر پلتفرم‌ها دارد.

دیدگاه تان را بنویسید