جی پلاس؛

شهید فخری زاده، زاده کدام خطه از خاک ایران است؟

شهید محسن فخری زاده در هفتم آذرماه سال ۹۹ یعنی حدود هفده روز پیش در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. در این مطلب به این پرسش که او زاده کدام بخش از خاک سرزمین ایران است پاسخ داده می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی تلنگر؛ شاید این پرسش برای بسیاری مطرح شده باشد که شهید محسن فخری زاده، زاده کدام بخش از خاک گوهرخیز این ملک و دیار است که قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم.

 

مهاباد یکی از شهر‌های عجیب ایران است. شهری که جوانان آن در دوره جنگ تحمیلی هم پای دیگر نقاط کشور به دفاع از خاک و ناموس پرداخت؛ اما این دیار همچنان در حال خون دادن پای درخت پر بار انقلاب است. آخرین شهید این شهر، دکتر محسن فخری زاده مهابادی، دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی است که ایران و مهاباد در سوگش به عزا نشست.

 

ترور محسن فخری‌زاده مهابادی، معاون وزیر دفاع، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌ های وزارت دفاع و از سرداران غیور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آبسرد دماوند در هفتم آذر ۱۳۹۹ اتفاق افتاد. فخری‌زاده در جریان این ترور، مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان، بر اثر شدت جراحات به شهادت رسید.

 

طرح ترور شهید فخری زاده از سال‌ ها قبل توسط موساد در دست اقدام بود و در برخی موارد به صورت ناکام نیز اجرا شده‌ بود.

 

ترور شهید محسن فخری‌ زاده بعد از ظهر روز جمعه هفتم آذر ۱۳۹۹ در آبسرد دماوند اتفاق افتاد. 

 

نیویورک تایمز در گزارش ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ خود راجع به ترور شهید فخری‌زاده از قول سه مقام آمریکایی (یک مقام رسمی و دو افسر اطلاعاتی) نقل کرد: «اسرائیل پشت حمله به  دانشمند بوده». هر چند معلوم نیست که آمریکا چقدر در جریان این عملیات بوده ‌است ولی آمریکا و اسرائیل در تبادل اطلاعات راجع به ایران همکاری نزدیک دارند و کاخ سفید و سی‌آی‌ای از ابراز نظر در این مورد خودداری کرده‌ اند.

 

زادگاه شهید فخری زاده

مهاباد یکی از شهرهای مرکزی ایران است که در مسیر شمال به جنوب جاده کاشان-یزد و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری اصفهان و ۹۰ کیلومتری کاشان قرار گرفته و از توابع استان اصفهان است. منقول است که این شهر به دستور ماه بانو نوه رستم (پهلوان ایران باستان) ساخته شده و در تاریخ پیشدادی ایران زمین به عنوان اولین پایتخت این مرز و بوم معرفی شده است. در کتاب "مهاباد در گذر زمان" آمده و آنچه که معلوم است مهاباد مرکب از دو کلمه مه یا ماه و آباد، بنابر قول اول (مه آباد ) به معنی بزرگتر و آباد هم به معنی معمور است و به این ترتیب معنای آن آباد کرده بزرگی و بر فرض دوم (ماه آباد) هر دو احتمال دارد، یکی این ماه به معنای آن شهر آباد خواهد بود و احتمال دیگر اینکه نام بانی، ماه بوده است.

 

از منظر قدمت، این شهر دارای قدمتی نزدیک به هفت هزار سال است که برخی آثار به جا مانده از گذشتگان نظیر خندق بزرگی در کنار یک آتشکده باستانی و در فاصله ای دورتر یخچال قدیمی از جنس خاک، بازارهای صنفی مربوط به آن دوره، کاروانسرا و آب انبارهای قدیمی است.

 

مشاهیر و شهدای مهاباد

این شهر مدیران زیادی در دامان خود پرورش داده و در عرصه سیاسی  و انقلاب، شهر مهاباد در منطقه پیشتاز بوده و اولین شهید 15خرداد 1342 به نام مصیب مهابادی رقم زده شده است. در عرصه ایثار و شهادت در هشت سال دفاع مقدس با تقدیم شهدای والا مقامی بخصوص سرداران شهید: سردار علیرضا غلامی به عنوان فرمانده واحد تعاون و فرمانده گروه تفحص لشکر 14 امام حسین علیه السلام اصفهان، سردار رضا فولادی، از فرماندهان لشکر 14 امام حسین علیه السلام و امیر سرلشکر رضا کریمی دین خود را به میهن اسلامی ادا کرده و در عرصه علمی نام آورانی  در علوم حوزوی مانند مرحوم آیت الله میرزا عباس مهابادی، مرحوم آقا بزرگ که دارای کرامات خاص بود. 

 

در علوم دانشگاهی نیز این شهر دارای اساتید بزرگی در گذشته و حال  است که سرآمد و فخر آنها شهید دانشمند هسته ای دکتر محسن فخری زاده مهابادی است که در راه ایفای وظیفه از هیچ تلاشی دریغ نکرد. 

 

این شهر به تعبیری «مروارید سبزی در کویر» با شرایط محیطی و جمعیتی توانسته بیش از آنچه که هست خود را نشان دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید