قیمت کارخانه‌ای «شاهین» خودروی جدید سایپا چقدر است؟/ زمان عرضه زمستان 99

رئیس شورای رقابت از قیمت خودروی شاهین که زمستان به بازار عرضه می شود 236 میلیون و 500 هزار تومان است که با احتساب افزوده شماره گذاری و بیمه، ممکن است حدود ۱۳ درصد به این مبلغ اضافه شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، رضا شیوا رئیس شورای رقابت در خصوص قیمت خودروهای جدید، گفت:خودروهای جدید در کلینیک تجاری قیمت گذاری می شوند، برای خودروی شاهین، گروه خودروسازی سایپا اطلاعات تکمیلی را به این کلینیک ارسال و قیمت این خودرو مشخص شد.

او  در خصوص قیمت نهایی شاهین، گفت: 

قیمت کارخانه شاهین در سه ماهه سوم 236,500,000 ریال  معادل 236 میلیون و پانصد هزار تومان که با احتساب افزوده شماره گذاری و بیمه، ممکن است حدود ۱۳ درصد به این مبلغ اضافه شود که در نهایت احتمالا به مبلغ 267 میلیون و دویست و پنجاه هزار تومن خواهد رسید.

گفتنی است گروه خودروسازی سایپا تا این لحظه هیچ قیمتی برای خودروی شاهین اعلام نکرده است  و تنها مدیر عامل این گروه خودروسازی از مجوز اخذ قیمت گذاری آن اطلاع داده است. 

 

تحویل خودرو شاهین بدون تغییر امکانات

 شرکت خودروسازی سایپا، در تاریخ 1 آذرماه، خبر داده بود  که تولید آزمایشی سایپا شاهین، که از اواخر مهرماه 99 شروع شده بود، همچنان ادامه دارد. سایپا همچنین به خریداران شاهین وعده داده که این محصول جدید را در موعد مقرر و با همان امکاناتی که قبلا اعلام کرده، تحویل آنها می‌دهد. 

این حرف سایپا، به این معنی است که شاهین از اوایل زمستان 99 و در همان تیپ‌های شاهین اس و شاهین جی به بازار خواهد آمد. 

تولید سایپا شاهین با موتور بومی سازی

 بزرگی، مدیر پروژه پیشرانه M15TC که برای نخستین‌بار قرار است روی سایپا شاهین نصب شود، در تاریخ 25 آبانماه گفته که تمامی قطعات این پیشرانه جدید بدست تامین‌کنندگان داخلی تولید شده است. به عبارت بهتر، پیشرانه یورو پنج M15TC سایپا، اولین پیشرانه‌ای است که در تاریخ صنعت خودروسازی ایران، بومی‌سازی شده.

پیشرانه M15TC سایپا شاهین که توسط شرکت مگاموتور، توسعه یافته و ساخته شده است، می‌تواند گشتاوری معادل 165 نیوتن‌متر را در دور موتور 1750 تا 4250 تولید کند. ضمن اینکه حداکثر قدرت 100 تا 110 اسبی آن نیز در دور موتور 5000 تولید می‌شود. در تصویر زیر، موتور M15TC شاهین را مشاهده می‌کنید.

شرکت مگاموتور تاکنون بیش از 50 دستگاه از پیشرانه M15TC را برای تست‌های فنی به سایپا فرستاده است. همچنین 20 دستگاه دیگر از این پیشرانه در شرکت‌های داخلی و خارجی، تست‌های خود را با موفقیت پشت سرگذاشته‌اند.

قیمت شاهین 

با شروع مرحله جدید پیش فروش یکساله سایپا، حدس و گمان‌ها درباره قیمت جدید شاهین نیز دوباره آغاز شده است. ساپیا که همچنان شاهین را بصورت پیش فروش، به مشتریانش عرضه می‌کند، تا قبل از آبانماه، مبلغ پیش پرداخت را برای خریداری شاهین، حدود 80 میلیون تومان اعلام می‌کرد که طبق قانون 50%، یعنی قیمت تمام شده شاهین در تابستان 99 چیزی حدود 160 میلیون تومان بود.

اما حالا و در پیش فروش آبانماه، مبلغ پیش پرداخت شاهین، جهش قابل توجهی داشته و به حدود 134 میلیون تومان رسیده. این یعنی قیمت تمام شده شاهین برای پاییز 99 چیزی حدود 260 تا 270 میلیون تومان است.

موتور شاهین

طبق آخرین اطلاعات بدست آمده، سایپا از هفته سوم مهرماه، تولید آزمایشی شاهین را در فازهای جداگانه، آغاز کرده است.

اگر همه چیز طبق زمان‌بندی پیش برود، باید از اوایل آبان ماه امسال، شاهد تولیدانبوه سایپا شاهین باشیم. البته تحویل سری اول آن از اوایل زمستان 99 آغاز می‌شود. آنطور که سایپا گفته، ظرفیت خط تولید شاهین 14 دستگاه در هر ساعت است.

کابین داخلی شاهین

 سایپا در تاریخ 22 شهریورماه، برای اولین‌بار عکسی از کابین سایپا شاهین را در فضای مجازی منتشر کرد؛ عکسی که با توجه به برخی آپشن‌های آن، می‌توان حدس زد که برای کدام تیپ شاهین خواهد بود.

با دقت به عکس فوق، مشخص است که «دکمه‌های کنترلی روی فرمان» وجود دارد و سیستم «مولتی مدیا با مانیتور» و سیستم «تهویه دیجیتال» نیز روی داشبورد به چشم می‌خورد. همه این ویژگی‌ها یعنی اینکه عکس فوق، متعلق به کابین شاهین G است؛ یعنی همان تیپ گران‌تر شاهین دنده‌ای.

انتخاب تیپ شاهین اختیاری است

 در حاشیه مراسم قرعه کشی پیش فروش سایپا در روز 11 مرداد 99، قائم مقام مدیرعامل سایپا، خیال ثبت نام کنندگان سایپا شاهین را راحت کرد و گفت که مشتریان در زمان صدور دعوتنامه، می‌توانند هرکدام از تیپ‌های شاهین را که تمایل دارند، انتخاب کنند.

ماجرا از این قرار است که هفته اول مردادماه 99، سایپا برای نخستین‌بار اعلام کرد که شاهین را در دو تیپ مختلف به بازار می‌فرستد که تیپ ارزان‌ترش شاهین S و تیپ گران‌ترش نیز شاهین G خواهد بود. از آنجایی که در پیش فروش شاهین، نام هیچکدام از این تیپ‌ها اعلام نشده، به همین دلیل برخی از خریداران شاهین چنین تصور کردند که سایپا، قرار است تیپ ارزان‌تر آن، یعنی شاهین S را به آنها تحویل دهد.

اما طبق گفته‌های قائم مقام مدیرعامل سایپا، خریداران می‌توانند در زمان صدور دعوتنامه، نوع تیپ موردنظرشان را انتخاب کنند. نخستین سری سایپا شاهین، از زمستان 99 وارد بازار می‌شود.

بالاخره مشخصات تیپ‌های سایپا شاهین اعلام شد؛ شاهین S نسخه کم‌آپشن این خودروست که سایپا 4 آپشن سانروف، مولتی مدیا (مانیتور+دوربین)، تهویه اتومات و دکمه‌های کنترلی روی فرمان را آن حذف کرده است. نسخه فول آپشن این خودرو نیز با نام شاهین G شناخته می‌شود. اطلاعات تکمیلی درباره آپشن‌های سایپا شاهین را در ادامه این متن مشاهده کنید.

دیدگاه تان را بنویسید