مذاکره ایران با روسیه برای پرتاب انسان به فضا

رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم گفت: تاکنون برای پرتاب انسان به فضا با کشور روسیه مذاکراتی داشته‌ایم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فتح الله امی، رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره آخرین فعالیت‌های این پژوهشگاه درخصوص سند توسعه هوافضا، اظهار کرد: سند توسعه هوافضا دارای ۶ فصل است که فعالیت‌های فضایی، هوایی و دفاعی را در ۳ بخش شامل می‌شود. پژوهشگاه هوافضا ماموریت‌هایی را در زمینه فضایی و هوایی بر عهده دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ او افزود: ساخت راکت‌های کاوش در فصل ۵ سند راهبردی توسعه هوافضا در بخش فضایی به عنوان اهداف کلان فضایی کشور در سال ۱۴۰۴ درنظر گرفته شده است.

امی تصریح کرد: رسیدن به جایگاه نخست منطقه در میان ۲۰ کشور حوزه خاورمیانه، آسیای میانه و همسایگان ایران مدنظر پژوهشگاه هوافضا بوده و در بند دوم سند توسعه هوافضا هم به آن تاکید شده است که مهمترین این کشور‌ها در بخش‌های فضایی قطر، جمهوری آذربایجان، مصر، قزاقستان، پاکستان، امارات، ترکیه و عربستان هستند. لازم است تا ایران در بین این کشور‌ها رتبه اول را در سال ۱۴۰۴ کسب کند که در حال حاضر رتبه چهارم را داریم.

او با بیان اینکه در سند توسعه هوافضا پژوهشگاه باید تا سال ۱۴۰۴ پرتاب انسان به فضا را مورد توجه قرار دهد، تاکید کرد: اهمیت این موضوع از آن حیث است که اگر هر کشوری در آن موفقیت کسب کند حتما به مقام ابرقدرتی خواهد رسید، به این معنا که اگر بتوانیم کپسول حامل انسان را با وزن حدود ۲ تن در مدار زمین قرار دهیم به مقام ابرقدرتی می‌رسید.

باید تا سال ۱۴۰۴ جت منطقه‌ای ۱۵۰ نفره تولید کنیم

رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در سند توسعه هوافضا باید تبدیل به قطب منطقه در فناوری هوایی تبدیل شویم، یعنی اینکه بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ جت منطقه‌ای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره را تولید کنیم . البته این کار توسط دانشگاه امیرکبیر در حال انجام بوده و طراحی آن به اتمام رسیده است.

به سمت ساخت بالگرد‌های نیمه سنگین حرکت کرده‌ایم

امی اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف ما این است که به تولید بالگرد متوسط و نیمه سنگین اقدام کنیم. در حال حاضر این فعالیت برای بالگرد‌های سبک انجام شده است و به سمت ساخت بالگرد‌های متوسط و نیمه سنگین حرکت کرده‌ایم و امکان تعمیر و نگهداری هواگرد‌ها نیز فراهم شده است. هدف بعدی ما این است که طراحی و ساخت موتور‌های مینی توربوجت، توربو فن سبک، توربو فن سنگین، توربوکمپرسورگازی با ظرفیت یک تا ۱۰ مگاوات را به انجام برسانیم. البته همه این موارد در حال انجام است، اما به پایان نرسیده است.

او گفت: به تازگی ISC به ما اطلاع داده است که در سطح بین المللی ۱۰ درصدِ ناسا، تولید مقاله داشته ایم. در این میان دستیابی به استاندارد‌ها و شاخص‌های ایمنی و کیفیت خدمات پروازی در سطح بالاتر از میانگین جهانی، از دیگر اهداف‌مان بوده و لازم است تا ضریب ایمنی را در این بخش بالا ببریم و تمام اهداف باید تا سال ۱۴۰۴ محقق شود.

امضای قرارداد با سازمان فضایی ایران برای پرتاب انسان به فضا

امی درباره اقدام فعلی پژوهشگاه هوافضا گفت: فعالیت فعلی ما در بعد فضایی روی راکت‌های کاوش است که به منظور پرتاب موجود زنده انجام می‌شود و تاکنون ۸ پرتاب داشته ایم، یعنی از سلول شروع کرده ایم و به میمون‌ها رسیده ایم و در حال حاضر هم به سراغ پروژه اعزام انسان به فضا رفته‌ایم و برای تحقق آن به تازگی با سازمان فضایی ایران قراردادی امضا شده است و در حال حاضر در حال انجام مقدمات برای اعزام انسان به مرحله زیرمداری هستیم.

امی با بیان اینکه تربیت فضانورد بر عهده پژوهشگاه هوافضاست، تاکید کرد: در پژوهشکده زیست فضا و محیط زیست مقدمات این کار را انجام می‌دهیم و هدف ما این است تا تربیت یک فضانورد ایرانی با همکاری کشور‌های خارجی دوست که این مسیر را طی کرده‌اند انجام شود. برنامه داریم تا ابتدا با یک کشور دوست بتوانیم یک پرتاب به ایستگاه فضایی با فضانورد ایرانی داشته باشیم که در این زمینه در حال مذاکره هستیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا بیان کرد: حداقل زمان اعزام انسان به فضا تا سال ۱۴۱۴ طول خواهد کشید و در سال ۱۴۰۴ همان پرتاب زیرمداری و تست‌های مربوطه را دنبال می‌کنیم.

او گفت: ۳ میمون به فضا پرتاب کردیم که اولین میمون به علت باز نشدن چتر کشته شد. اما تست دو میمون دیگر موفقیت آمیز بود و زنده بازگشتند. این دو میمون با نام «فرگام» و «پیشگام» در حال حاضر در سلامت کامل هستند و در مؤسسه رویان نگهداری می‌شوند. فرزند آن‌ها نیز یک میمون به نام «نوگام» است و شاید در پرتاب‌های بعدی از این میمون‌ها استفاده کنیم.

امی اضافه کرد: برای پرتاب انسان به فضا با کشور روسیه مذاکراتی داشته‌ایم. تاکنون ۵ کشور آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و هند روی این مسئله کار کرده‌اند که به غیر از آمریکا، با ۴ کشور باقی مانده مذاکره خواهیم کرد.

او با اشاره به بودجه پژوهشگاه هوافضا برای پرتاب انسان به فضا، اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشور هم اکنون مناسب نیست و به همین علت نیز ما در پروژه اعزام انسان به فضا ۱۰ سال عقب افتاده ایم. اگر بودجه تخصیص داده می‌شد ما تا ۱۴۰۴ طبق پیش بینی سند جامع توسعه هوافضا می‌توانستیم این پروژه را عملی کنیم.

امی تاکید کرد: حدود ۲۳۹ طرح در پژوهشگاه هوافضا تاکنون به صورت موفق عملیاتی شده است که شامل ۱۴۲ پروژه صنعتی می‌شود. از این میان ۴۲ پروژه خاتمه یافته و ۱۴۵ پروژه پژوهشی و تحقیقاتی را نیز تحت عنوان پروژه‌های مستقل به اتمام رسانده ایم.

او با بیان اینکه در مرکز رشد پژوهشگاه هوافضا ۴۰ واحد فناور بخش خصوصی مستقر هستند، تاکید کرد: این پژوهشگاه موفق به کسب رتبه نخست و سوم جشنواره خوارزمی در مقاطع مختلف و جوایز طلایی و نقره‌ای مسابقات «کن ست» اسپانیا شده است. توانسته ایم تعداد گوناگونی کتب و مقاله نیز توسط پژوهشگاه هوافضا چاپ و منتشر کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید