جی پلاس؛

نامه امام حسن عسکری(ع) به پدر شیخ صدوق

امام حسن عسکری علیه السلام در نامه ای خطاب به علی بن بابویه (پدر بزرگوار شیخ صدوق)، با دعا برای وی و تایید ایشان، نکته های مهمی را گوشزد فرموده اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام حسن عسکری علیه السلام در نامه ای خطاب به علی بن بابویه (پدر بزرگوار شیخ صدوق) در ابتدا به حمد الهی پرداخته و سپس توصیه هایی فرموده اند و برای وی دعا کرده اند. متن نامه امام علیه السلام در ادامه آمده است:

 

"بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

حمد از آنِ خداوندی است که پروردگار جهانیان است و فرجام نیک از آنِ خداداران و بهشت از آنِ یکتاپرستان و آتش دوزخ برای انکارگران حق است و ستم جز بر ستمکاران روا نیست و معبودی نیست جز خدایی که بهترین آفریدگار است و سلام بر بهترین خلقش  محمد و خاندان پاک ایشان صلوات اللّه علیهم اجمعین.

 

اما بعد ای ابوالحسن، علی بن حسین قمی، که شخصیت بزرگوار و مورد اعتماد ما هستی؛

 

امید که خداوند تو را به انجام کارهایی که خود می پسندد موفق دارد و از سر مهر و رحمت خویش فرزندانی شایسته کردار روزیت سازد.

 

من شما را به پاسداری کردن از خدای و بر پا داشتن نماز و پرداخت زکات و حقوق مالی خویش، سفارش می کنم، چرا که نماز کسی که حقوق مالی خود را نپردازد، پذیرفته نمی شود و نیز  به عفو و گذشت از گناهان و لغزش ها، فرو خوردن خشم، پیوند با بستگان، مواسات با برادران دینی .

 

تلاش در برآوردن حوائج آنان در خوشی ها و ناخوشی ها، بردباری در برابر نادانان، فهم عمیق در دین، استواری در کارها، تعهد در برابر قرآن، اخلاق شایسته، دعوت به خوبی ها و نهی از بدی ها، سفارش می کنم. 

 

خدای در قرآن می فرماید:

« در بسیاری از نجواهایشان سودی نیست مگر در سخن آنان که به صدقه دادن یا نیکی کردن یا آشتی جویی و اجتناب از همه زشتی ها فرمان دهند.»

 

بر تو باد به برپاداشتن نماز شب! چرا که پیامبر گرامی سه بار امیرالمؤمنین (علیه السلام) را بدان سفارش کردند و فرمودند:

 

«علی جان! بر تو باد به انجام نماز شب! کسی که نماز شب را سبک شمارد از ما خاندان پیامبر نیست.»

 

از این رو به سفارش های من به خوبی عمل کن و همه شیعیان مرا به انجام این دستورات سفارش و دعوت کن تا بدان ها عمل کنند.

 

بر تو باد به صبر و انتظار فرج! و بدان که شیعیان ما همواره در رنج و فشارند تا فرزندم مهدی، علیه السلام، ظهور فرماید.

 

هم ایشان که پیامبر صلی الله علیه و آله نوید او را دادند که زمین و زمان را پر از عدل و داد خواهند کرد.

 

پس صبر پیشه کن! ای شیخ! ای ابوالحسن علی! و فرمان ده همه ی شیعیان ما را به صبر و بردباری.

 

پس این حقیقتی است که خدای زمین را به هر کدام از بندگان شایسته اش که بخواهد به میراث می دهد و فرجام نیک و خوب از آن خداداران  است.

 

سلام بر تو و بر همه شیعیان ما و رحمت خدا و برکات او بر شما باد و صلوات خدا بر رسول خدا و خاندان طاهرین او باد؛

 

منبع: معادن الحکمة فی مکاتیب الائمّة، تألیف علم الهدی محمد بن المحسن بن مرتضی الکاشانی۲۶۵:۲، چاپ جامعه مدرّسین حوزه علمیه قم

 

 

دیدگاه تان را بنویسید