استراماچونی چگونه در دادگاه CAS محکوم می‌شود؟

حکم نهایی در مورد پرونده‌های مهم فوتبالی مثل شکایت های میلیون یورویی ویلموتس و استراماچونی و درخواست پرسپولیسی ها برای تعلیق محرومیت عیسی آل کثیر در نهاد های بین المللی در چند ماه آینده صادر خواهد شد، که شکست طرف های ایرانی در این پرونده ها، می تواند مشکلات متعدد برای فوتبال ایران به وجود آورد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، گفتگویی با کارشناس فوتبال آقای سید محمد رسول باختر ترتیب داده است. رسول باختر اعتقاد دارد قسمتِ اعظمی از پرونده های حقوقی فوتبال ایران به علت مشکلات مدیریتی ناشی از عدم پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان ایجاد شده است و آسیب های اقتصادی جامعه، گریبانگیر فوتبال هم شده است. همچنین این کارشناس حقوقی ورزش بر جدی گرفته نشدن پرونده مطالبات مارک ویلموتس، توسط فدراسیون فوتبال هشدار داده است و تصریح می کند که جدی نگرفتن این پرونده می تواند عواقب جبران ناپذیری مثل بازماندن تیم ملی از رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و تعلیق فدراسیون فوتبال را به همراه داشته باشد.

شفقنا نوشت؛ متن کامل گفتگو با سید محمد رسول باختر کارشناس حقوقی ورزش را در ادامه میخوانیم:

**ضعف مدیریتی و مشکلات اقتصادی عامل اصلی ایجاد پرونده های حقوقی درچند سال اخیر است

باختر درباره رشد افزاینده پرونده های حقوقی فوتبال ایران گفت: در بازه زمانی ۱۰ سال گذشته ، بازیکنان  بیشتر به علت عدم تعهد مالی باشگاه‌ها قرارد خود را فسخ کردند و بعد برای دریافت مطالبات خود ناچار به شکایت شده‌اند و حکم محکومیت علیه آن باشگاه سابق خود را گرفته‌اند . دلیل  افزایش این موضوع به خصوص در یکی دو سال اخیر، بدتر شدن وضع مالی و اقتصادی جامعه است و به دلیل اینکه باشگاه ها  جدا از جامعه نیستند، روز به روز  شکایت ها و فسخ قرارداد ها بیشتر شده است. مدیران ما هم هیچوقت در هنگام انعقاد قرارداد به این نکته توجه نمی کنند که قرار است این پول را پرداخت کنند، و لذا این باعث می‌شود که ما با معضل تعدد شکایات مواجه شویم.

چگونه استراماچونی در دادگاه کاس محکوم میشود؟

کارشناس حقوقی فوتبال در مورد ادعای مدیران استقلال مبنی بر کاهش غرامت استراماچونی متذکر شد: طبیعتا در هنگام رسیدگی اسناد و مدارک باشگاه استقلال توسط کاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و میتواند مفید باشد. اما نکته ی مهم اینجاست که آیا متن آن نامه یا تفاهم نامه چه چیزی را می‌تواند به اثبات برساند.  مدیران استقلال ادعا دارند نامه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه، آقای استراماچونی قول بازگشت به این تیم را داده است که احتمالا این وعده یک پیش شرطی داشته است ، مثلا شرط این بوده که مبلغ قرارداد من را بپردازید، بعد من بازخواهم گشت تا مذاکره جدید انجام دهیم و قرارداد جدیدی را منعقد کنیم، حالا شاید مبلغ کمتر هم برای قرار داد جدید از استقلال طلب کنم  لذا با توجه این فرض احتمال کاهش مبلغ محکومیت مالی استقلال خیلی کم خواهد بود و بعید است، مدیران استقلال بتوانند مبلغ حکم صادره توسط فیفا را در دادگاه حکمیت ورزش کم کنند. اما اگر آقای استراماچونی گفته باشند مبلغ را تا فلان تاریخ پرداخت کنید و من با کاهش یک مدت یک فصل قرارداد به استقلال برمیگردم و همان شرایط قبل را میپذیرم و مدیران استقلال هم در جواب این نامه آقای استراماچونی را پذیرفته باشند، مطمئنا آقای استراماچونی محکوم خواهد شد.

احتما تعلیق محرومیت آل کثیر در بازه زمانی یک ماهه تا فینال لیگ قهرمانان آسیا زیر یک درصد است!

باختر با اشاره به شانس بسیار پائین پرسپولیس در پرونده تعلیق محرومیت عیسی آل کثیر عنوان کرد: احتمال این تعلیق بسیار کم خواهد بود و شاید در این بازه زمانی یک ماهه تا فینال آسیا،  یکی دو درصد احتمال این باشد که باشگاه پرسپولیس بتواند حکم تعلیق موقت محرومیت عیسی آل کثیر را از cas بگیرد. گرفتن دستور موقت از دیوان عالی داوری ورزش خیلی سخت خواهد بود و آنها به این راحتی ها دستور موقت صادر نمی کنند، به خصوص در پرونده هایی مربوط به تبعیض نژادی یا توهین به قومیت ها سختگیری به مراتب بیشتر است و نکته مهم تر این هست که پرسپولیس روی عدم سوء نیت عیسی آل کثیر  تاکید دارد و  پافشاری میکند، حالا احتمال اینکه این ادله پرسپولیسی مورد پذیرش واقع شود خیلی کم است . همان روز اولی که شنیدم  afc از باشگاه پرسپولیس درخواست کرده  که  مفهوم خوشحالی گل عیسی آل کثیر را برای آنها توضیح بدهد، در فضای مجازی گفتم که با فرستادن عکس های شادی پس از گل قبلی عیسی آل کثیر  شما نمی توانید اثبات کنید که این بازیکن قصد توهین نژادی نداشته، چون یک اشتباه  است حالا اینکه قبلا تکرار شده باشد دلیل بر این نیست که این اشتباه تطهیر شده باشد، اتفاقا میتوانست برای عیسی آل کثیر  خطرناک هم باشد و بگویند شما خیلی وقت است که این کار را انجام میدهید و کسی با شما برخورد نمیکند که خدارو شکر حداقل این دید را نسبت به آل کثیر نداشتند. اما در رابطه با اینکه بگویم قصدی نداشته و قبلا تکرار داست این موارد تاثیردر  پزونده نخواهد داشت کما اینکه در کمیته استیناف afc هم تاثیر نداشته است.

**کلید پیروزی استقلال و مظاهری در پرونده شکایت تراکتور

کارشناس حقوقی همچنین در مورد پرونده شکایت باشگاه تراکتور از رشید  مظاهری و باشگاه استقلال  گفت: دو طرف می توانند بعد از مراحل استیناف در صورت راضی نبودن از رای صادره به دیوان داوری ورزش یا همان cas شکایت کنند.

اما در مورد دعوای حقوقی باشگاه تراکتور و رشید مظاهری باید عرض کنم: مثلا در قراداد ها تعداد فصل را مشخص میکنند از این فصل تا آن فصل . حالا به عنوان مثال برای فصل اول یک مبلغ و برای فصل دوم مبلغ دیگری را تعین می کنند، حالا چیزی که ادعا شد و در کمیته انضباطی و تعین وضعیت مطرح شده، این است که سال دوم و سوم قرارداد رشید مظاهری خالی بوده است و بعدا توسط باشگاه تراکتور نوشته شده( البته این بر اساس مطالب منتشر شده بیان میشود)

باختر در ادامه افزود:حالا مسئله اینجاست که قراردای که مبلغ سال دوم و سوم اعتبار داردیا نه؟ جواب این هست که حتما حتما باید در قرارداد بازیکنان مبلغ برای هر فصل مشخص شود حالا ممکن است بیان کنند  این قرارداد به مدت سه فصل و برای هر سال به طور جداگانه مبلغ مثلا ۱۰۰۰ تومان، این قرارداد درست است، اما اگر بنویسند برای فصل اول ۱۰۰۰ تومان و برای فصل دوم و سوم توافق خواهد شد، این قرارداد برای یک فصل اعتبار خواهد داشت و برای سال دوم و سوم باید دو طرف قرارداد با هم مذاکره کنند . علت هم این هست که فرض کنیم رشید مظاهری مصدوم شده بود آیا تراکتور حاضر بود برای فصل دوم با رشید مظاهری روی مبلغ توافق کند ؟ یا از طرف دیگه رشید مظاهری پیشنهاد بهتری داشت طبیعتا حاضر نمی شد در تراکتور بموند مثل همین الان.

**کمیته تعیین وضعیت در بررسی پرونده شجاع خلیل زاده و پرسپولیس با چالش مواجه میشود

رسول باختر درباره حکمیت نهاد های داخلی فوتبال ایران در پرونده شجاع خلیل زاده گفت:  به هیچ وجه رای کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال ایران، تاثیری در روند پرونده شکایت باشگاه پرسپولیس از شجاع خلیل زاده نخواهد داشت، علت این مطلب هم این خواهد بود که در این پرونده ما سه طرف داریم شجاع خلیل زاده، باشگاه پرسپولیس و باشگاه الریان. حالا حتی اگر پرسپولیس  باشگاه الریان را طرف دعوا قرار نداده باشد که باشگاه پرسپولیس که در این شکایت هم قرار نداده است، در صورت محکومیت شجاع خلیل زاده به مدت ۴ تا ۶ ماه، چه باشگاهی در این مدت محرومیت بازیکنش را در اختیار نخواهد داشت؟ مشخصا الریان .
الریان خواسته یا ناخواسته یک طرف این دعواست و  کمیته وضعیت ایران در این پرونده با چالش مواجه میشود. فلسفه این قانون به خاطر این هست که فرض کنید فدراسیون فوتبال قطر یک باشگاه ایرانی را بخواهد محکوم کند خوب ما این شائبه را نداریم که تبانی شده  ؟ طبیعتا داریم. حالا دید دیگری هم هست که میگویند پرونده را ما اینجا مطرح میکنیم اگر حکم گرفتیم مجدد این پرونده را به  فیفا خواهیم برد  وآنجا به این حکم استناد میکنیم این در حالی که وقتی کمیته وضعیت در این پرونده صالح نیست حکمش هم برای فیفا قابل استناد نیست و فیفا راسا رسیدگی را به صورت مجزا شروع میکند

**در پرونده شکایت ویلموتس شانسی برای پیروزی نداریم!

باختر در خصوص پرونده محکومیت چند میلیون یورویی فدراسیون فوتبال در پرونده سرمربی سابق تیم ملی بیان کرد: نظر شخصی من این هست که ما در پرونده ویلموتس شانسی نداریم! اما در مورد جریمه های دیرکرد در این پرونده، ماده ۱۵ مقرارات انضباطی فیفا در مورد جریمه های فدراسیون ها مسکوت مانده و فقط اعلام شده اگر فدراسیون ها مبلغ مورد نظر را نپردازند با جریمه متناسب مواجه خواهند شد. طبیعتا جریمه اول جریمه نقدی هست و یک مبلغی  توسط فیفا تعیین خواهد شد و در صورت نپرداختن این مبلغ به صورت پلکانی جریمه‌ها افزایش پیدا می کنند، اما چون تا جام جهانی قطر مدت حدود دو سال باقی مانده است ، احتمال اینکه به خاطر پرداخت نشدن مبلغ محکومیت در پرونده ویلموتس از جام جهانی باز بمانیم هم وجود دارد ،ولی اگر تا آن موقع این مبلغ و جریمه آن پرداخت شود خطر رفع خواهد شد. اما خیلی سخت هست که بگوییم، فدراسیون به خاطر نپرداختن حقوق ویلموتس تعلیق میشود و از جام جهانی باز خواهد ماند، ولی احتمال چنین حکمی وجود دارد.

دیدگاه تان را بنویسید